Har varit på väg att bygga nytt MFT/arbetsbord ett bra tag, då jag fick sålt mitt förra. Många skisser, tankar och väldigt mycket plöjande i utrikiska forum för inspiration ledde mig fram till en lösning som inte bara är väldigt flexibel men oxå ett nytt sätt att jobba på för mig.
Mitt mål var att bygga 3 enheter: En arbetsbänk, ett fräsbord och en kap/ger station. Inga av dom är helt klara ännu utan uppdateringar kommer att komma löpande framöver.

Let the journey begin! :cool:
 
  • Gilla
SamiHus och 5 till
  • Laddar…
Dom av er som känner mig vet att jag ritar allt som ska byggas i CAD innan ens dörren till verkstaden öppnas. Mitt dagliga ritprogram är otroligt kompetent men även de enklare ting blir fort ganska komplicerat och omständigt, så jag letade efter simpla alternativ på nätet. Av en slump snubblade jag över programmet Frame Designer som är gjort för att på ett mkt enkelt men kfraftfullt sätt bygga konstruktioner av Alu profiler. Glädjen var total...
Kap1_1.png
Kap1_2.png
Kap1_3.png

När konstruktion väl är färdig får man fram en BOM (Bill Of Material) lista med alla längder på alla komponenterna.
Kap1_4.png
 
  • Gilla
Fender66 och 3 till
  • Laddar…
Leverantörer finns det gott om. Mitt val föll på ett tyskt företag som heter Motedis. Bra priser, bra hemsida, bra fraktpriser, bra utbud. Ja, listan kan göras lång! Leverans sker till hemmet inom 4-5 dagar med Schenker! Kan inte rekommendera detta företag högt nog. Vi/ni som har företag skriver in ert VAT nummer när ni registrerar er så handlar ni utan moms.
Men jag varnar er!!! Once you go Alu profile... there´s no turning back! :-D
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
I första omgången beställde jag till arbetsbordet och fräsbordet.
Kap3_1.png
Kap3_2.png

Ett par veckor senare till Kap/Ger stationen.
Kap3_3.png

Mycket grejer blir det...
Kap3_4.png

Vid avbockning av plocklistan passade jag även på att märka alla påsar så det skulle bli lättare framöver.
Kap3_5.png

Exakta mått!
Kap3_6.png

Passade även på att beställa lite andra profiler till andra projekt (blir andra trådar om detta)
Kap3_7.png
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Det krävs inte mycket verktyg för montagen. I princip det enda jag fattades var en skruvmejsel med kula och som var lång nog. Beställde en Wera kombiklinga 84 Hex plus, 6mm och 175mm lång. Har funkat jättebra...
Verktyg som behövs:
Skruvdragare
Torx 50
H6 bit, lång (+150mm)
Tving
Vinkelhake
Smörjspray (WD40 eller 5-56)
Kap4_1.png

Mina aluminium profiler tillfaller i kategorin Slot 10 på Motedis hemsida. Väljer man andra storlekar använder man andra storlekar på skruvar och därmed andra bits, alltså insex och torx.

Hur man skruvar ihop profilerna är en hel vetenskap med många möjliga lösningar och jag har lärt mig en del do´s & don´t på vägen. Ska försöka ge er råd, as we go along. Jag bestämde mig tidigt för att det skulle vara så enkelt som

möjligt och valde alternativet med hylskruvar (eller vad det heter) Det betyder att man skruvar in en gängad rörformad hylsa med en skruv i in i profilens kanal.
Kap4_2.png

Att tänka på när man gör detta är att spruta på lite smörja på gängorna innan man skruvar in.
Kap4_3.png

Fila av grader som uppstår annars får man ett avstånd till profilen som skall sitta vinkelrätt mot denna ände. Se mina inringningar på bilden.
Kap4_4.png

Det finns sedan en mängd olika T-spår muttrar att välja mellan. Visa kan stickas ner i kanalen och sen vridas 90 grader, medans andra måste föras in i kanalen från sidan. Jag beställe en hel del extra muttrar som kan vara bra och ha.
Kap4_5.png
Kap4_6.png
Kap4_7.png
Kap4_8.png
 
  • Gilla
spånhyvel och 1 till
  • Laddar…
Det var arbetsbordet som var det viktigaste så det blev byggt först.
Kap5_1.png

Det gäller att hålla tungan i rätt mun för vid uppreapde tillfällen skruvade jag i fel slots och fick börja om. Efterlämnar sig lite fula märken men är huvudet dumt får estetiken lida *suck*
Kap5_2.png

Nedre ramen klar
Kap5_3.png
Kap5_4.png

Övre ramen klar
Kap5_5.png

Hjul på
Kap5_6.png
Kap5_7.png

Benen på plats
Kap5_8.png

Toppskivan läggs på MDF bitar som agerar som gungbrädor och justerar sig själv så dom hamnar i linje med plattans underkant.
Kap5_9.png

Skivan gjordes precis i storlek och fick pressas på plats. Sitter som gjuten.
Kap5_10.png
 
  • Gilla
spånhyvel och 10 till
  • Laddar…
Nu började det även involveras lite mer träarbete. Fräsbordet ska ha väggar, botten och hylla för att kunna sätta lådor med expansionsbeslag i framöver. Här stötte jag ganska snart på patrull!
Kap6_1.png

Vad jag inte tänkt på var att hylsskruvarna och dess placeringar var i vägen för att MDF plattan skulle kunna tryckas ner i springan så det blev till att jacka ur där det behövdes! Inte snyggt precis men så blev det. Alternativet hade

varit att skruva fast MDF skivorna utanpå istället.
Kap6_2.png

En annan sak som inte funkade som jag tänkt var att jag beställt 10mm MDF skivor till mina profiler som har 10mm´s slots. Kan bara säga att jag borde vetat bättre och köpt 9mm MDF istället. Passning var så precis att det räckte att

skivan fick lite snedtryck så satt den fast.
Kap6_3.png

Så det var bara till att såga av 1mms tjocklek runt om skivorna.
Kap6_4.png

Dessa hamnar på insidan och inget man ser men det blev ett tidsmoment jag inte riktigt räknat med.
Kap6_5.png


Börjar arta sig
Kap6_6.png

Hrmm glidplattor vad kan dessa användas till på ett fräsbord tro? :-D
Kap6_7.png
 
Redigerat:
  • Gilla
jac och 1 till
  • Laddar…
Underredet är klart med 4st hjul
Kap7_1.png

Mer skruvar
Kap7_2.png

Skelettet klart. Kapsågen ska stå på hylan i mitten som i princip är en ram som kan röra sig fritt upp och ner.
Kap7_3.png

Denna ska helst kunna justeras in på rätt sätt så jag tillverkade MDF klossar med spår i som passar i sloten på profilerna.
Kap7_4.png
Kap7_5.png

Dessa vilar ramen på vid injusteringen sen skruvas ramen fast i övriga konstruktionen
Kap7_6.png

Fastskruvad och i nivå. Nu så skall klossarna kunnas tas bort
Kap7_7.png

Det samlas snabbt bråte så snart ytorna kommer på plats *suck*
Kap7_8.png
 
  • Gilla
Härryda2015 och 7 till
  • Laddar…
Puuuhhh... fortsättning följer :D
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
Ja jävlar! Vet dock inte om jag ens vill veta vad all den aluminiumprofilen kostar =/
 
Detta påminner mig om reklamfilmen för för färg:
"Varför jag har byggt ett hus här [på en klippa i havet]? För att jag kan!
:)
 
  • Gilla
Schwen92
  • Laddar…
B
Avis...
 
Även om jag inte har några som helst planer på att bygga nåt från scratch av aluprofiler så måste jag applådera! Verkligen en riktigt föredömlig artikel med bra bilder och beskrivningar. Lysande jobbat, föredömligt och ett antal superlativer till! (y)
 
  • Gilla
Masses
  • Laddar…
4 ord: Fy f-n vad fint!
 
Phl: Jag har vairt ute och kollat i Alu profil träsket förr (min CNC) och blivit riktigt rädd när man ser vad dom svenska åteförsäljarna ska ha. Jag tycker Motedis där jag handlade har otroligt bra priser men jag vågar inte heller riktigt räkna efter :confused: Sen tillkommer det ju kostnader i form av MDF skivor till lådor, expansionsbeslag, hjul osv.

Nanowire: Touché :)

Breakman: Hehe

b8q: Tusen tack. Det var snällt sagt.

hantverkaren1: Tack för det. Jag tar det som en kommentar (Lilla Al-Fadji citat) :wow:
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.