127 649 läst · 2 049 svar
128k läst
2,0k svar
Maskin och hjälp tråden.
Ok, tack för tipset det ska jag absolut göra. Ska kolla att spåret är i svärdet 1.3 mm.Maskintok skrev:
Grejar med en 25 år gammal högtryckstvätt som under många år läckt i handtaget. Jag köpte på mig en sats oringar och tänkte försöka mig på att fixa iordning den. Visar en bild på öppnat handtag och det ser ut som att greppet trycker på den vita ringen som isåfall ska flytta den del av sig som har mindre diameter in i den rostiga delen. Nu verkar det stumt. Är det så det ska fungera som jag tänker så jag törs smörja och rucka lite så jag får den att kunna flytta på sig?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
smörj på.K Kurtivan skrev:Grejar med en 25 år gammal högtryckstvätt som under många år läckt i handtaget. Jag köpte på mig en sats oringar och tänkte försöka mig på att fixa iordning den. Visar en bild på öppnat handtag och det ser ut som att greppet trycker på den vita ringen som isåfall ska flytta den del av sig som har mindre diameter in i den rostiga delen. Nu verkar det stumt. Är det så det ska fungera som jag tänker så jag törs smörja och rucka lite så jag får den att kunna flytta på sig?[bild][bild]
Och låt verka
Hej idag startade C9,an för första gången på över 45 år , troligen längre. Fet bränsleblandning och justeringar behövs. Har tagit av svärdet , får kolla över det senare . Hade isär förgasaren igår och blev lite överraskad att den var så ren invändigt. Har ju köpt 2 takt mc på veteranmarknader förr de förgasarna har behövt mer rengörning. Men man förstår varför högerfoten ska vara i bygeln som det står i instruktionen när man drar igång den
Tack, ja det var tråkigt. Det var min goaste såg.galento skrev:Hej kanske skapade oro i onödan , kan ju naturligtvis vara nånting annat som
hände också. Hyrsågar blir väl lite plågade tyvärr. Använder Aspen 2 Takt till vår
bensindrivna häcksax och det har inte varit nåt problem. Har tidigare kört flera
mindre 2 takts mc i många år och använt Castrols TTS / Power 1 helsyntet 2-takts
olja så jag använder denna olja till det mesta 2 takt.
Men det var ledsamt det som hände sågen din
Jag gör väl ett försök med ny kolv (och ny-blandat bränsle) och ser var jag hamnar.
Du hade helt rätt Jag har sprayat wd40 lite då och då och det började röra på sig, och inte nog med det, det gick att ta isär och där hittar jag också felet: oringen är helt borta. Det var inte så konstigt egentligen då materialet runt om r inte är rostfritt utan har rostat. Jag ska putsa till och byta oring men förstår att problemet kommer tillbaka rätt snabbt oga rosten.Maskintok skrev:
alltid kul att kunna laga och komma vidare med hjälp av små medel..K Kurtivan skrev:Du hade helt rätt Jag har sprayat wd40 lite då och då och det började röra på sig, och inte nog med det, det gick att ta isär och där hittar jag också felet: oringen är helt borta. Det var inte så konstigt egentligen då materialet runt om r inte är rostfritt utan har rostat. Jag ska putsa till och byta oring men förstår att problemet kommer tillbaka rätt snabbt oga rosten.
När jag använder WD-40 så är det oftast för att få igång kärvande detaljer. Smörjer sedan med något annat som ger tjockare smörjfim... exempel SAE30 motorolja...
tycker wd-40 luktar godare än 5-56.
Jag har båda och använder den som jag har närmast till hands...
tycker wd-40 luktar godare än 5-56.
Jag har båda och använder den som jag har närmast till hands...