T
Maskintok skrev:
Det är en så kallad säkerhetskedja med skip.
Man har minskat på antal tänder för att motorn skall orka..
Men tar man bort säkerhetslänken så orkar den mer..
Så jag hade köpt en vanlig 3/8 kedja.
1.3 mm och lagt på.
Ok, tack för tipset det ska jag absolut göra. Ska kolla att spåret är i svärdet 1.3 mm.;)
 
A
T Tullen127 skrev:
Ok, tack för tipset det ska jag absolut göra. Ska kolla att spåret är i svärdet 1.3 mm.;)
Det är jag övertygad om..
var bara stihl som hade 1.1mm
samt att 1.5 mm är stora 3/8 fästet.. Och det finns inte på dessa...
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Grejar med en 25 år gammal högtryckstvätt som under många år läckt i handtaget. Jag köpte på mig en sats oringar och tänkte försöka mig på att fixa iordning den. Visar en bild på öppnat handtag och det ser ut som att greppet trycker på den vita ringen som isåfall ska flytta den del av sig som har mindre diameter in i den rostiga delen. Nu verkar det stumt. Är det så det ska fungera som jag tänker så jag törs smörja och rucka lite så jag får den att kunna flytta på sig? Hand som håller ett öppnat handtag till en högtryckstvätt, med fokus på en vit o-ring och rostiga komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller ett öppnat handtag till en högtryckstvätt med synliga oringar och rost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
K Kurtivan skrev:
Grejar med en 25 år gammal högtryckstvätt som under många år läckt i handtaget. Jag köpte på mig en sats oringar och tänkte försöka mig på att fixa iordning den. Visar en bild på öppnat handtag och det ser ut som att greppet trycker på den vita ringen som isåfall ska flytta den del av sig som har mindre diameter in i den rostiga delen. Nu verkar det stumt. Är det så det ska fungera som jag tänker så jag törs smörja och rucka lite så jag får den att kunna flytta på sig?[bild][bild]
smörj på.
Och låt verka
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
galento
Hej idag startade C9,an för första gången på över 45 år , troligen längre. Fet bränsleblandning :cool: och justeringar behövs. Har tagit av svärdet , får kolla över det senare . Hade isär förgasaren igår och blev lite överraskad att den var så ren invändigt. Har ju köpt 2 takt mc på veteranmarknader förr de förgasarna har behövt mer rengörning. Men man förstår varför högerfoten ska vara i bygeln som det står i instruktionen när man drar igång den :cool:
 
  • Gilla
Ror-mok och 6 till
  • Laddar…
T
galento galento skrev:
Hej kanske skapade oro i onödan , kan ju naturligtvis vara nånting annat som
hände också. Hyrsågar blir väl lite plågade tyvärr. Använder Aspen 2 Takt till vår
bensindrivna häcksax och det har inte varit nåt problem. Har tidigare kört flera
mindre 2 takts mc i många år och använt Castrols TTS / Power 1 helsyntet 2-takts
olja så jag använder denna olja till det mesta 2 takt.

Men det var ledsamt det som hände sågen din :sweat:
Tack, ja det var tråkigt. Det var min goaste såg.
Jag gör väl ett försök med ny kolv (och ny-blandat bränsle) och ser var jag hamnar. :cry:
 
A
T Tullen127 skrev:
Tack, ja det var tråkigt. Det var min goaste såg.
Jag gör väl ett försök med ny kolv (och ny-blandat bränsle) och ser var jag hamnar. :cry:
i skogen :crysmile:
 
T
Maskintok skrev:
i skogen :crysmile:
Ja om den startar så..:crysmile:
Annars tillbaks till verstadsbänken..
;)
 
A
T Tullen127 skrev:
Ja om den startar så..:crysmile:
Annars tillbaks till verstadsbänken..
;)
hmm ja det ska man ju inte vara så säker på..
Köpte en Hva 242a.. Som jag tvättat och renoverat från grunden..
Den startar inte... Så där ska förgasaren få en påhälsning
. :crysmile:
 
  • Wow
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
smörj på.
Och låt verka
Du hade helt rätt :) Jag har sprayat wd40 lite då och då och det började röra på sig, och inte nog med det, det gick att ta isär och där hittar jag också felet: oringen är helt borta. Det var inte så konstigt egentligen då materialet runt om r inte är rostfritt utan har rostat. Jag ska putsa till och byta oring men förstår att problemet kommer tillbaka rätt snabbt oga rosten.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
A
K Kurtivan skrev:
Du hade helt rätt :) Jag har sprayat wd40 lite då och då och det började röra på sig, och inte nog med det, det gick att ta isär och där hittar jag också felet: oringen är helt borta. Det var inte så konstigt egentligen då materialet runt om r inte är rostfritt utan har rostat. Jag ska putsa till och byta oring men förstår att problemet kommer tillbaka rätt snabbt oga rosten.
alltid kul att kunna laga och komma vidare med hjälp av små medel..
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
alltid kul att kunna laga och komma vidare med hjälp av små medel..
Magic WD40.... ;) (köper aldrig 556 nuförtiden)
plus en massa andra Youtuberullar som visar olika användningar.
 
Åsa Lund
P paralun skrev:
Magic WD40.... ;) (köper aldrig 556 nuförtiden)
[media]plus en massa andra Youtuberullar som visar olika användningar.
Det finns vatten i 5-56, absolut olämpligt att använda i t ex lås
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
P paralun skrev:
Magic WD40.... ;) (köper aldrig 556 nuförtiden)
[media]plus en massa andra Youtuberullar som visar olika användningar.
Luktar inte WD40 godare också :D
 
  • Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
När jag använder WD-40 så är det oftast för att få igång kärvande detaljer. Smörjer sedan med något annat som ger tjockare smörjfim... exempel SAE30 motorolja...

tycker wd-40 luktar godare än 5-56.
Jag har båda och använder den som jag har närmast till hands...
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.