För de som aldrig filat en sågkedja tycker jag det är självklart att börja med att använda en mall. Med mall blir det otroligt mycket enklare bra och framförallt jämnt vasst. Tokvasst blir det inte däremot.
Men det är ett måste att använda en mall som är till för precis den kedja som ska filas. En Husqvarnamall passar sannolikt inte till en Stihlkedja. Den passar dessutom bara till en viss modell av Husqvarnakedja. Att direkt fila på frihand och lära sig den hårda vägen är en klart onödigt jobbig och extra lång väg att vandra.

Bara mina fem öre…
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
dagens filning...2 fulltandade 28" kedjor + en 28" skipkedja...
den lilla bredvid är en 13" kedja

Tre motorsågskedjor på ett arbetsbord, två långa fulltandade 28" och en mindre 13" kedja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J JPW skrev:
För de som aldrig filat en sågkedja tycker jag det är självklart att börja med att använda en mall. Med mall blir det otroligt mycket enklare bra och framförallt jämnt vasst. Tokvasst blir det inte däremot.
Men det är ett måste att använda en mall som är till för precis den kedja som ska filas. En Husqvarnamall passar sannolikt inte till en Stihlkedja. Den passar dessutom bara till en viss modell av Husqvarnakedja. Att direkt fila på frihand och lära sig den hårda vägen är en klart onödigt jobbig och extra lång väg att vandra.

Bara mina fem öre…
det är inte bara att fila med mall heller...
om man ska lära sig fila från början så tjänar man på att lära sig frihands-filning
 
F
Skall montera ner, och invändigt rensa partikelfiltret på en BMW 318d -10. Resterna skall svetsas ihop och återmonteras. Nån som har några tips?

nyfiken på demontage samt hur man lämpligast skär upp filtret. Skall man kapa det rakt av och borra/hacka ut innehållet eller skall man ta det ”på tvären” och bara öppna upp en lucka? Sen så är det dom jag förstår kombinerat partikelfilter/katslysator, skall man låta katalysatordelen sitta kvar? Går det ens, det verkar sitta i samma låda? Är det rostfritt eller svart material? tänkte mest på ihopsvetsningen där så det blir rätt tillsatsmaterial och gas.
 
A
F fsn skrev:
Skall montera ner, och invändigt rensa partikelfiltret på en BMW 318d -10. Resterna skall svetsas ihop och återmonteras. Nån som har några tips?

nyfiken på demontage samt hur man lämpligast skär upp filtret. Skall man kapa det rakt av och borra/hacka ut innehållet eller skall man ta det ”på tvären” och bara öppna upp en lucka? Sen så är det dom jag förstår kombinerat partikelfilter/katslysator, skall man låta katalysatordelen sitta kvar? Går det ens, det verkar sitta i samma låda? Är det rostfritt eller svart material? tänkte mest på ihopsvetsningen där så det blir rätt tillsatsmaterial och gas.
Det har gått för långt för rengöring med vätska?
 
Hej @Maskintok jag har en honda fyrtakt mindre röjsåg/trimmer kommer inte ihåg beteckningen ca 10 år gammal iaf. Köpte den ny och har gått perfekt, men nu vill den dö när jag kör fullgas i några sekunder. Hinner jag släppa av gasen kan jag rädda den från att stanna men måste kunna köra fullgas annars blir man ju aldrig färdig. Har märkt att släpper jag väldigt lite på tanklocket så går den som vanligt? Vad är problemet är det någon luftning som är igentäppt och var kan den sitta isf? Inte hållbart att köra med tanklocket löst för har tappat det redan så nu är det dags att rätta till den tänkte jag. Kör "vanlig" bensin från pump och har alltid gjort detta så jag tror inte det har med soppans kvalitet att göra men nu gissar jag bara
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
F
Maskintok skrev:
Det har gått för långt för rengöring med vätska?
Nej, det tror jag inte men det är till en A-traktor och den regenererar inte öht i så låga farter som 30km/h så jag har inga direkt andra alternativ än att rensa. Filter och egr är bortprogrammerat.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
P PåLandet skrev:
Hej @Maskintok jag har en honda fyrtakt mindre röjsåg/trimmer kommer inte ihåg beteckningen ca 10 år gammal iaf. Köpte den ny och har gått perfekt, men nu vill den dö när jag kör fullgas i några sekunder. Hinner jag släppa av gasen kan jag rädda den från att stanna men måste kunna köra fullgas annars blir man ju aldrig färdig. Har märkt att släpper jag väldigt lite på tanklocket så går den som vanligt? Vad är problemet är det någon luftning som är igentäppt och var kan den sitta isf? Inte hållbart att köra med tanklocket löst för har tappat det redan så nu är det dags att rätta till den tänkte jag. Kör "vanlig" bensin från pump och har alltid gjort detta så jag tror inte det har med soppans kvalitet att göra men nu gissar jag bara
Kan vara 2 saker i direkt anslutning till..
membran eller tankavluftning.
motståndet ökar och motorn orkar inte pumpa.
Eller så bildas vaccum
 
  • Gilla
PåLandet
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
Nej, det tror jag inte men det är till en A-traktor och den regenererar inte öht i så låga farter som 30km/h så jag har inga direkt andra alternativ än att rensa. Filter och egr är bortprogrammerat.
Aha då är det värre
 
Maskintok skrev:
Kan vara 2 saker i direkt anslutning till..
membran eller tankavluftning.
motståndet ökar och motorn orkar inte pumpa.
Eller så bildas vaccum
Du menar membranet i förgasaren, byta isf ? Tankavluftningen, sitter den i tanklocket? Jag tycker inte jag sett att tanklocket ser ut att ha någon avluftning men jag vet inte vad jag ska titta efter heller.

Ska kolla dessa två grejer!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
P PåLandet skrev:
Du menar membranet i förgasaren, byta isf ? Tankavluftningen, sitter den i tanklocket? Jag tycker inte jag sett att tanklocket ser ut att ha någon avluftning men jag vet inte vad jag ska titta efter heller.

Ska kolla dessa två grejer!
Japp membranet sitter i förgasaren.
Det kan vara så enkelt att byta tanklocket..
Eller så har du en primerblåsa.. Och en till slang som leder bränslet runt och tillbaka till tanken...
 
  • Gilla
PåLandet
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Japp membranet sitter i förgasaren.
Det kan vara så enkelt att byta tanklocket..
Eller så har du en primerblåsa.. Och en till slang som leder bränslet runt och tillbaka till tanken...
Ja det finns även primerblåsa. Jag kollar upp detta, tack för råden
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
P PåLandet skrev:
Ja det finns även primerblåsa. Jag kollar upp detta, tack för råden
Varsågod.
Jag finns här för mer råd(y)
 
A
surfade och köpte en stihl 029 för 650 kr..
Ska bli spännande att se vad jag köpt ;)
har för mig den är föregångare till stihl 291..
 
F
Maskintok skrev:
Aha då är det värre
vad är det för vätska man gör rent partikelfilter med? Skulle behöva det på min Opel med, den kör regenerering för ofta så det är nog igensatt. Tänkte köpa nytt filter till den men kan prova en tvätt först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.