126 706 läst · 2 048 svar
127k läst
2,0k svar
Maskin och hjälp tråden.
För de som aldrig filat en sågkedja tycker jag det är självklart att börja med att använda en mall. Med mall blir det otroligt mycket enklare bra och framförallt jämnt vasst. Tokvasst blir det inte däremot.
Men det är ett måste att använda en mall som är till för precis den kedja som ska filas. En Husqvarnamall passar sannolikt inte till en Stihlkedja. Den passar dessutom bara till en viss modell av Husqvarnakedja. Att direkt fila på frihand och lära sig den hårda vägen är en klart onödigt jobbig och extra lång väg att vandra.
Bara mina fem öre…
Men det är ett måste att använda en mall som är till för precis den kedja som ska filas. En Husqvarnamall passar sannolikt inte till en Stihlkedja. Den passar dessutom bara till en viss modell av Husqvarnakedja. Att direkt fila på frihand och lära sig den hårda vägen är en klart onödigt jobbig och extra lång väg att vandra.
Bara mina fem öre…
det är inte bara att fila med mall heller...J JPW skrev:För de som aldrig filat en sågkedja tycker jag det är självklart att börja med att använda en mall. Med mall blir det otroligt mycket enklare bra och framförallt jämnt vasst. Tokvasst blir det inte däremot.
Men det är ett måste att använda en mall som är till för precis den kedja som ska filas. En Husqvarnamall passar sannolikt inte till en Stihlkedja. Den passar dessutom bara till en viss modell av Husqvarnakedja. Att direkt fila på frihand och lära sig den hårda vägen är en klart onödigt jobbig och extra lång väg att vandra.
Bara mina fem öre…
om man ska lära sig fila från början så tjänar man på att lära sig frihands-filning
Skall montera ner, och invändigt rensa partikelfiltret på en BMW 318d -10. Resterna skall svetsas ihop och återmonteras. Nån som har några tips?
nyfiken på demontage samt hur man lämpligast skär upp filtret. Skall man kapa det rakt av och borra/hacka ut innehållet eller skall man ta det ”på tvären” och bara öppna upp en lucka? Sen så är det dom jag förstår kombinerat partikelfilter/katslysator, skall man låta katalysatordelen sitta kvar? Går det ens, det verkar sitta i samma låda? Är det rostfritt eller svart material? tänkte mest på ihopsvetsningen där så det blir rätt tillsatsmaterial och gas.
nyfiken på demontage samt hur man lämpligast skär upp filtret. Skall man kapa det rakt av och borra/hacka ut innehållet eller skall man ta det ”på tvären” och bara öppna upp en lucka? Sen så är det dom jag förstår kombinerat partikelfilter/katslysator, skall man låta katalysatordelen sitta kvar? Går det ens, det verkar sitta i samma låda? Är det rostfritt eller svart material? tänkte mest på ihopsvetsningen där så det blir rätt tillsatsmaterial och gas.
Det har gått för långt för rengöring med vätska?F fsn skrev:Skall montera ner, och invändigt rensa partikelfiltret på en BMW 318d -10. Resterna skall svetsas ihop och återmonteras. Nån som har några tips?
nyfiken på demontage samt hur man lämpligast skär upp filtret. Skall man kapa det rakt av och borra/hacka ut innehållet eller skall man ta det ”på tvären” och bara öppna upp en lucka? Sen så är det dom jag förstår kombinerat partikelfilter/katslysator, skall man låta katalysatordelen sitta kvar? Går det ens, det verkar sitta i samma låda? Är det rostfritt eller svart material? tänkte mest på ihopsvetsningen där så det blir rätt tillsatsmaterial och gas.
Hej @Maskintok jag har en honda fyrtakt mindre röjsåg/trimmer kommer inte ihåg beteckningen ca 10 år gammal iaf. Köpte den ny och har gått perfekt, men nu vill den dö när jag kör fullgas i några sekunder. Hinner jag släppa av gasen kan jag rädda den från att stanna men måste kunna köra fullgas annars blir man ju aldrig färdig. Har märkt att släpper jag väldigt lite på tanklocket så går den som vanligt? Vad är problemet är det någon luftning som är igentäppt och var kan den sitta isf? Inte hållbart att köra med tanklocket löst för har tappat det redan så nu är det dags att rätta till den tänkte jag. Kör "vanlig" bensin från pump och har alltid gjort detta så jag tror inte det har med soppans kvalitet att göra men nu gissar jag bara
Kan vara 2 saker i direkt anslutning till..P PåLandet skrev:Hej @Maskintok jag har en honda fyrtakt mindre röjsåg/trimmer kommer inte ihåg beteckningen ca 10 år gammal iaf. Köpte den ny och har gått perfekt, men nu vill den dö när jag kör fullgas i några sekunder. Hinner jag släppa av gasen kan jag rädda den från att stanna men måste kunna köra fullgas annars blir man ju aldrig färdig. Har märkt att släpper jag väldigt lite på tanklocket så går den som vanligt? Vad är problemet är det någon luftning som är igentäppt och var kan den sitta isf? Inte hållbart att köra med tanklocket löst för har tappat det redan så nu är det dags att rätta till den tänkte jag. Kör "vanlig" bensin från pump och har alltid gjort detta så jag tror inte det har med soppans kvalitet att göra men nu gissar jag bara
membran eller tankavluftning.
motståndet ökar och motorn orkar inte pumpa.
Eller så bildas vaccum
Du menar membranet i förgasaren, byta isf ? Tankavluftningen, sitter den i tanklocket? Jag tycker inte jag sett att tanklocket ser ut att ha någon avluftning men jag vet inte vad jag ska titta efter heller.Maskintok skrev:
Ska kolla dessa två grejer!
Japp membranet sitter i förgasaren.P PåLandet skrev:
Det kan vara så enkelt att byta tanklocket..
Eller så har du en primerblåsa.. Och en till slang som leder bränslet runt och tillbaka till tanken...