A
man kan ju även jacka kolven..

Man sänker då ena sidan på kolvens hatt..
dvs delen ovan kolvringen..
Så att avgaserna ger sig av lite fortare..
Det späder på effekten rejält..

Vissa slipade så att flödet skulle komma in snabbare, men det är totalt värdelöst om man inte ändrar tändningen på motorn också..
För det krävs en tändskiva..
som visar vart tändläget ligger i förhållande till vevaxeln och kolven.
 
A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Om jag bara begrep vad det gick ut på :crysmile:
Syrran är maskiningenjör, får fråga henne
:crysmile:ja det är egentligen samma sak inom en symaskin.. man letar kvickheten och styrkan.

En 2 taktare är ej optimerad..
Man kan få ut en massa mer kraft ur sin motor med små medel.

1.
kolla andningen på motorn.
en motor som andas blåser ut och in.
precis som en lunga, detta kan man kolla med ett A4 ark.. orkar motorn suga och blåsa papperet på ca 30 cm avstånd så har du bra flås i motorn.. annars så är den kvävd..

2.
insuget skall vara skinande blankt.
Detta ger ett ökat flöde in i kammaren.
Och en högre rotation på blandningen..

3.
genom att flytta fram tändningen lite så kan man få en helt annan optimering av motorns gångtid.. detta kan ändra intaget och hur mycket oförbränt bränsle motorn kastar ur sig.

4.
bränslet.
välj ett bränsle med högt oktantal.. det ger högre varvtal på motorn..
Och en högre förbränning.

5.
större luftfilter.
ökar på motorns andning.

6.
spolkanalerna i cylindern ger motorn ett visst flöde vid ett visst läge.
öppnar man flödets möjlighet så ökar mängden bränsle och då blir explosionen kraftigare.

7.
genom att montera vingar på vevaxelns vikter så ökar man på trycket från vevhuset.
Och motorn ger ett högre varvtal.
ökar man på utrymmet i vevhuset får man ett lägre varvtal men en starkare motor...

8. squish.
Det är avståndet mellan övre dödläge på kolven och cylinderns inre tak..
ju mindre squish.. ju kraftigare går sågen. detta pga att explosionen blir kraftigare och ökar då på takten på motorn.

9.
drev.
större eller mindre drev påverkar sågens prestanda vid kapning och kvistning.

stort, långsammare men starkare.
litet, snabbare men klenare..

10.
rensad dämpare..
med en rensad dämpare eller en expansionskammare så får man en extra tändning av avgaserna och detta ger extra effekt till motorns prestanda.
 
  • Gilla
  • Wow
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
A
hur fan lyckades jag skriva allt detta med highland park 18 år i glaset samt en Arboga 10.2.. tidigare...
;)

just det ja.

många tror att man måste ha högt ljud i en dämpare för att skapa effekt..
Det är fel..

genom att skapa en labyrint för värmen och ljudet i dämparen så minskar man ljudet genom att använda kopparplåt..
Man borrar massor utav hål i plåten..
Sedan går värmen och ljudet igenom och vidare till nästa..
Och så nästa och så nästa..
Så när ljudet väl når utblåset så har det reducerats så pass efter att ha blivit sönderslaget emot väggarna att motorn går tystare..
 
A
alla har nog hört den där historien om treotuben och en geting.. (norsk glädjepinne) ;)

Men hur gör man för att skapa högre effekt?
Jo man stoppar in flera getingar i samma tub.. ;):crysmile:

Samma sak blir det med en motor..
ge den mat, luft, tändning...
Så kommer den att nå extas inom kort... ;)
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
galento
Maskintok skrev:
alla har nog hört den där historien om treotuben och en geting.. (norsk glädjepinne) ;)

Men hur gör man för att skapa högre effekt?
Jo man stoppar in flera getingar i samma tub.. ;):crysmile:
Har inte hört att den är norsk men att den är norrländsk glädjepinne för
både män ock kvinnor ;):p:crysmile:
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
galento galento skrev:
Har inte hört att den är norsk men att den är norrländsk glädjepinne för
både män ock kvinnor ;):p:crysmile:
Ja varför skall bara kvinnor få allt det roliga;).
 
  • Haha
galento
  • Laddar…
galento
Maskintok skrev:
Ja varför skall bara kvinnor få allt det roliga;).
Ja det är ju jämlikhet som gäller nu (y):cool::crysmile:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
galento galento skrev:
Ja det är ju jämlikhet som gäller nu (y):cool::crysmile:
Japp jag lackade om en motorsåg för flera år sedan.. trodde Karln skulle skänka den till frun sin.. Men det var han som ville ha en chockrosa motorsåg..
med svart kåpa..

;)
 
  • Haha
galento
  • Laddar…
Såg problemet med min jonsered 590 nu
Spräckt kåpa på en röd Jonsered 590 motorsåg med synliga skador och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kåpan är spräckt, några idéer om lagning?
 
A
nino nino skrev:
Såg problemet med min jonsered 590 nu
[bild]

Kåpan är spräckt, några idéer om lagning?
lödkolv och lite extern plast..
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Maskintok skrev:
lödkolv och lite extern plast..
Jaha kan man få ihop det skaplig då alltså?
 
A
nino nino skrev:
Jaha kan man få ihop det skaplig då alltså?
Jodå det går att få det riktigt snyggt och hållbart.
Man får smälta ihop skadan och borra ett litet hål i änden på sprickan först så att inte sprickan inte vandra..
Sedan valla över med ny plast..
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jodå det går att få det riktigt snyggt och hållbart.
Man får smälta ihop skadan och borra ett litet hål i änden på sprickan först så att inte sprickan inte vandra..
Sedan valla över med ny plast..
Vad tar man för plast då?
 
A
nino nino skrev:
Vad tar man för plast då?
Det går bra med vanlig hushållsplast..
typ glassburk eller lite grövre..
med tunn plast får man lägga fler lager.

Edit.
ändrat efter påpekande
 
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det går bra med vanlig hushållsplast.
Du får gärna ge några exempel för vanlig hushållsplast får mig mest att tänka i riktning mot Gladpack och det är nog fel riktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.