T
skoge skoge skrev:
Hmmm, kanske pga körstil som det byttes turbo 2 ggr på förra Kangoon :)
Ursäkta en fråga från en novis: Vad är en Kangoon? :D
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
T Tullen127 skrev:
Ursäkta en fråga från en novis: Vad är en Kangoon? :D
Renault kangoo
En skåpbil.
typisk för mindre transporter eller maskin firmor..
kangoo, partner, berlingo är ungefär lika bilar..
av Renault, Peugeot, citroen..
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
Renault kangoo
En skåpbil.
typisk för mindre transporter eller maskin firmor..
kangoo, partner, berlingo är ungefär lika bilar..
av Renault, Peugeot, citroen..
Aha. Tack.;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
T Tullen127 skrev:
Aha. Tack.;)
Varsågod.
var så lite så (y)
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jo det är det.
Men till saken hör också att vid renovering så får man nya delar.
Och alla delar kostar inte som över disk hos Mekonomen eller återförsäljaren..

har själv satt i motorer från skrotar..
startat upp motorn och allt har funkat bra i ca 2 veckor.. Då har små fel börjat komma..saker som inte alls skulle hända..
skroten säger att det är kundens problem..
Jag har även varit med om att utbytes motorer rasat på exakt samma sätt som den som tidigare satt i bilen gjorde...
För att tidigare ägare inte skött motorn korrekt.. behövs så lite ibland....
Detta med att renovera är en svår sak. Du behöver både massor av tid, kunskaper och utrymme. Det börjar också bli extremt svårt att kunna köpa nya delar till det interna i motorn. Det finns de vanliga delarna, som fjädrar osv. Men även de finns längre och längre bort ,samt tar mer tid att få.
En orsak är utvecklingen med bilar. Det har varit nya modeller och märken hela tiden. De gör att en motor inte lever lika länge som tidigare. Detta även att samma motor nu finns i olika bilmodeller.
Så jag tror att lager på reservdelar nu minskar fort. Att ha en gammal bil börjar bli svårare och svårare.
Sen nu ändrar industrin till tillverka elbilar. Men det går inte så bra då del är en enorm brist på material och det kommer inte bli bättre på flera år.
Så man ska nog vara glad om man kan hitta en motor som passar på skroten, då har du alla delar. Naturligtvis måste du serva även denna. Att byta delar i en växellåda en väldigt svårt och dyrt. Det är det få som gör.
Rent allmänt kommer värdet på gamla bilar nu minska fort. Ingen har råd eller lust att ha dem.
 
A
K Karl Olssvan skrev:
Detta med att renovera är en svår sak. Du behöver både massor av tid, kunskaper och utrymme. Det börjar också bli extremt svårt att kunna köpa nya delar till det interna i motorn. Det finns de vanliga delarna, som fjädrar osv. Men även de finns längre och längre bort ,samt tar mer tid att få.
En orsak är utvecklingen med bilar. Det har varit nya modeller och märken hela tiden. De gör att en motor inte lever lika länge som tidigare. Detta även att samma motor nu finns i olika bilmodeller.
Så jag tror att lager på reservdelar nu minskar fort. Att ha en gammal bil börjar bli svårare och svårare.
Sen nu ändrar industrin till tillverka elbilar. Men det går inte så bra då del är en enorm brist på material och det kommer inte bli bättre på flera år.
Så man ska nog vara glad om man kan hitta en motor som passar på skroten, då har du alla delar. Naturligtvis måste du serva även denna. Att byta delar i en växellåda en väldigt svårt och dyrt. Det är det få som gör.
Rent allmänt kommer värdet på gamla bilar nu minska fort. Ingen har råd eller lust att ha dem.
delar är lätta få hem.
Bara Mekonomen med flera som har problem.

Men från Polen och Tyskland finns allt.

Det är mer en fråga om kostnader.
Och vilken kompetens en verkstad har idag..
Det är svårt att finna bra mekaniker idag..

Jag får hem mina delar på ca 5 dagar, så det är ganska fort ändå.
Och med tanke på att allt skall isär och rengöras mm så har man ändå att göra fram tills dess att delarna kommer...
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Maskintok skrev:
delar är lätta få hem.
Bara Mekonomen med flera som har problem.

Men från Polen och Tyskland finns allt.

Det är mer en fråga om kostnader.
Och vilken kompetens en verkstad har idag..
Det är svårt att finna bra mekaniker idag..

Jag får hem mina delar på ca 5 dagar, så det är ganska fort ändå.
Och med tanke på att allt skall isär och rengöras mm så har man ändå att göra fram tills dess att delarna kommer...
Som jag skrev. Jag tror att det kommer bli svårare från nu att få alla delar. Det kommer nog tom bli så att vissa modeller faller under ett streck då det inte tillverkas delar mera till dem.
Samt att utbudet av piratdelar kommer minska. Det beror dels på att delar till en motor behövs mindre och att folk helt enkel ger upp detta med bil. MP har krigat mot bilägare länge och nu får de hjälp från annat håll. Så kostnaden att äga och ha bil börjar bli hög. Många skippar det helt och söker andra sätt eller minskar från två bilar till en.
 
Åsa Lund
Samtidigt som det är litet utbud och ganska höga priser på begagnade bilar?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
domedagsprofeter har alltid talat..
känner igen detta talande från 15 år sedan..
Då skulle alla sluta laga och bara köpa nytt..
Inga verkstäder längre..

kul att bilar med stora problem säljs för stora pengar och lagas upp isåfall..
många delar sitter i många bilar.. Så delar finns..
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Renault kangoo
En skåpbil.
typisk för mindre transporter eller maskin firmor..
kangoo, partner, berlingo är ungefär lika bilar..
av Renault, Peugeot, citroen..
Sen har vi Mercedes Citan...i princip en Renault Kangoo
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Sen har vi Mercedes Citan...i princip en Renault Kangoo
Ja en koncept bil.. :rolleyes:
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Samtidigt som det är litet utbud och ganska höga priser på begagnade bilar?
Precis, Det beror mycket på som jag skrev att det finns dåligt med nya bilar. Tillverkarna kan inte tillverka nya elbilar då det är brist på komponenter.
Och många köpare, har varken de pengar som krävs för nytt eller vet vad de ska köpa, så de väntar med köp.
Det höjer priset på begagnat, detta samtidigt som folk försöker minska sitt beroende av bil.
 
Maskintok skrev:
domedagsprofeter har alltid talat..
känner igen detta talande från 15 år sedan..
Då skulle alla sluta laga och bara köpa nytt..
Inga verkstäder längre..

kul att bilar med stora problem säljs för stora pengar och lagas upp isåfall..
många delar sitter i många bilar.. Så delar finns..
Det kommer finnas ett stort behov av reparationer fram. Det har inte jag sagt något om. Det är svårigheten och priset på reservdelar som kan bli ett problem för de äldre bilarna. Att det kommer bli mycket montering av delar från skroten, det kommer det.
De som lagar saker från grunden, det är inte många och blir ständigt färre.
Det lönar sig inte då timpriset är 1700 kr på vissa ställen.Även annat som VVS och EL kommer det bli behov av.
 
A
K Karl Olssvan skrev:
Det kommer finnas ett stort behov av reparationer fram. Det har inte jag sagt något om. Det är svårigheten och priset på reservdelar som kan bli ett problem för de äldre bilarna. Att det kommer bli mycket montering av delar från skroten, det kommer det.
De som lagar saker från grunden, det är inte många och blir ständigt färre.
Det lönar sig inte då timpriset är 1700 kr på vissa ställen.Även annat som VVS och EL kommer det bli behov av.
Jag har inte tagit något personligt parti.
utan en allmän syn. på det hela..

om ja skriver konstigt så ligger jag med förmodad magsjuka och ser knappt vad ja gör ibland..

Men tur att jag bara tar runt hälften i timmen då;)
 
  • Gilla
  • Ledsen
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Sen har vi Mercedes Citan...i princip en Renault Kangoo
Och dyrare för står Mercedes
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.