Maskintok skrev:
mja jo det kan det men i dagens samhälle så är det nästan lika dyrt som att åtgärda motorn från början..

skiljer inte många tusen emellan byte och renovering..
När det är ett så allvarligt fel så är det bättre med en beg motor. Att renovera ser jag som uteslutet.
 
T
Maskintok skrev:
Nä det är sant..
Men jag känner varje gång jag säger ifrån att jag borde ha tagit jobbet..
får ofta en känsla om att många blir lurade..
Jag ringde ju själv runt och frågade pris när frugans buss gick sönder..
Men 35.000 kr som lägsta tycker jag inte är okej.... dock inkl delar.. Men ändå..
Ja du har rätt, men du måste ändå tänka på dig själv också.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
K Karl Olssvan skrev:
När det är ett så allvarligt fel så är det bättre med en beg motor. Att renovera ser jag som uteslutet.
njä jag har renoverat många såna motorer
Bara för att ventilerna slår i kolvarna eller annat fel uppstår så är det sällan som det är slut..

Däremot vill få verkstäder stå med garantier för dessa jobb,fullt förståelsen för det.
 
Maskintok skrev:
njä jag har renoverat många såna motorer
Bara för att ventilerna slår i kolvarna eller annat fel uppstår så är det sällan som det är slut..

Däremot vill få verkstäder stå med garantier för dessa jobb,fullt förståelsen för det.
Klart att man kan göra en "inga garantier" lagning. Men seriös reparation är det inte. Och det är mindre och mindre som vill ha sådana lagningar. En reparation på 5000 kr mot 15000 kr för en beg motor. Få väljer det billigare.
 
A
T Tullen127 skrev:
Ja du har rätt, men du måste ändå tänka på dig själv också.
Jo det är ju så..
Men det känns bra för själen också att rädda maskiner och motorer..
Allt som gör andra glad och hjälper dem i deras vardag..
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
A
K Karl Olssvan skrev:
Klart att man kan göra en "inga garantier" lagning. Men seriös reparation är det inte. Och det är mindre och mindre som vill ha sådana lagningar. En reparation på 5000 kr mot 15000 kr för en beg motor. Få väljer det billigare.
Ja fast det är inte många skrotar som lämnar mer än runt hörnet garantier heller..
Och då får verkstäderna höja sin ersättning för att försöka säkra upp..
Nä hellre en rejäl renovering och den skall naturligtvis ha garantier.
Är den riktigt utförd så är den värd pengarna även om det bara skiljer några tusen...
utbytes är det inte.. det är en billigare nödlösning... Men den är inte lika mycket värd som en riktig renovering...
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Ja fast det är inte många skrotar som lämnar mer än runt hörnet garantier heller..
Och då får verkstäderna höja sin ersättning för att försöka säkra upp..
Nä hellre en rejäl renovering och den skall naturligtvis ha garantier.
Är den riktigt utförd så är den värd pengarna även om det bara skiljer några tusen...
utbytes är det inte.. det är en billigare nödlösning... Men den är inte lika mycket värd som en riktig renovering...
Om du kan göra en riktig renovering billigare än att köpa en beg motor och byta. Då är du inte dålig. De är mycket som ska göras och bytas.
 
A
K Karl Olssvan skrev:
Om du kan göra en riktig renovering billigare än att köpa en beg motor och byta. Då är du inte dålig. De är mycket som ska göras och bytas.
Jo det är det.
Men till saken hör också att vid renovering så får man nya delar.
Och alla delar kostar inte som över disk hos Mekonomen eller återförsäljaren..

har själv satt i motorer från skrotar..
startat upp motorn och allt har funkat bra i ca 2 veckor.. Då har små fel börjat komma..saker som inte alls skulle hända..
skroten säger att det är kundens problem..
Jag har även varit med om att utbytes motorer rasat på exakt samma sätt som den som tidigare satt i bilen gjorde...
För att tidigare ägare inte skött motorn korrekt.. behövs så lite ibland....
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
A
har ett bra exempel..

Jag skulle byta en växellåda i en bil..
Jag tyckte när lådan var ur att det var billigare att renovera då det endast var ett lager fel..

Men kunden hade beställt en låda..
lådan kom och jag monterade..
Men den var inte alls som skroten påstod..
utan den rasade efter 1 vecka.
visade sig vara samma lager fel som i den första lådan..
Men det som nu skiljde var att den gamla lådan hade ett nytt lager i sig..
Och ny olja..
Så den gick att montera dit igen.
Detta är 9 år sedan bilen är hit på service varje år.. Och går fortfarande fint..
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
Jo det är det.
Men till saken hör också att vid renovering så får man nya delar.
Och alla delar kostar inte som över disk hos Mekonomen eller återförsäljaren..

har själv satt i motorer från skrotar..
startat upp motorn och allt har funkat bra i ca 2 veckor.. Då har små fel börjat komma..saker som inte alls skulle hända..
skroten säger att det är kundens problem..
Jag har även varit med om att utbytes motorer rasat på exakt samma sätt som den som tidigare satt i bilen gjorde...
För att tidigare ägare inte skött motorn korrekt.. behövs så lite ibland....
Har bara köpt begagnade bilar. Har slagits av att vid flera tillfällen har det under första tiden kommit "småfel". När man väl "betat av"
dessa brukar det lugna sig. Har ibland fått för mig att en begagnad bil blivit "inkörd" på ett visst sätt och vid ägarbyte kommer tidigare osynliga fel fram. Jag tillhör inte de som kör aggressivt men inte heller "gubbkör".
Men det kanske bara är slumpen - eller?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
T Tullen127 skrev:
Har bara köpt begagnade bilar. Har slagits av att vid flera tillfällen har det under första tiden kommit "småfel". När man väl "betat av"
dessa brukar det lugna sig. Har ibland fått för mig att en begagnad bil blivit "inkörd" på ett visst sätt och vid ägarbyte kommer tidigare osynliga fel fram. Jag tillhör inte de som kör aggressivt men inte heller "gubbkör".
Men det kanske bara är slumpen - eller?
Japp det stämmer rätt bra.
De som kör aggressivt får byta delar ofta..
De som kör mer mjukt får byta mer sällan..
Och när en begagnad bil börjar att användas lite på annat sätt så slits delarna mer..

Har en kund som köpte sig en billig bil..
Efter 6 månader så hade bilen kostat mer än att köpt en 4 gånger så dyr bil från början..
Varför lagade han?
jo för att en färdig renoverad bil skulle hålla längre... ;)
 
  • Gilla
skoge och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Japp det stämmer rätt bra.
De som kör aggressivt får byta delar ofta..
De som kör mer mjukt får byta mer sällan..
Och när en begagnad bil börjar att användas lite på annat sätt så slits delarna mer..
Hmmm, kanske pga körstil som det byttes turbo 2 ggr på förra Kangoon :)
 
  • Haha
1
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
Japp det stämmer rätt bra.
De som kör aggressivt får byta delar ofta..
De som kör mer mjukt får byta mer sällan..
Och när en begagnad bil börjar att användas lite på annat sätt så slits delarna mer..

Har en kund som köpte sig en billig bil..
Efter 6 månader så hade bilen kostat mer än att köpt en 4 gånger så dyr bil från början..
Varför lagade han?
jo för att en färdig renoverad bil skulle hålla längre... ;)
Köpte en gång en 240 som gick bra - de första milen. Sen kom felen på löpande band.
Mest mindre fel men ändå sånt som måste åtgärdas. När det äntligen efter några år lugnade ner sig så hade rosten hunnit tagit överhand istället så jag gav upp. :thinking:
 
  • Ledsen
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Hmmm, kanske pga körstil som det byttes turbo 2 ggr på förra Kangoon :)
Ja eller dålig smörjning av turbon..
Vissa av Renault hade stora problem med att turbon inte hade rätt oljetryck..
 
A
T Tullen127 skrev:
Köpte en gång en 240 som gick bra - de första milen. Sen kom felen på löpande band.
Mest mindre fel men ändå sånt som måste åtgärdas. När det äntligen efter några år lugnade ner sig så hade rosten hunnit tagit överhand istället så jag gav upp. :thinking:
Ja laga rost är ingen hit.. jag har lite sådant kommande år att göra..
främst pga fusk jobb tidigare..
Jag hatar när man spacklar upp istället för att kapa och svetsa ihop med ny plåt sen spacklar det lilla som behövs...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.