40 880 läst · 257 svar
41k läst
257 svar
Markentreprenad fakturerar mig 130 000kr extra enligt kontrakt
Jag citerar Alfred men vänder mig till alla:A alfredsama skrev:MM precis. handlingar kompletterar varandra alltid dock så gäller rangordningen vid motstridiga uppgifter.
men fast pris och reglerbara mängder är inte motstridiga, de är så man utformar avtal
en del är fast pris på och en del är reglerbara.
avtal kan bestå av massor av delar, en fast del, en rörlig, en reglerbar, en incitaments och en bonusbaserad.
Detta är ju standard
Jag tycker att denna inlaga avfärdas lite för enkelt och med för svepande "du är dum motiv". Dvs, detta är självaste pudelns kärna i denna diskussion och bottnar man inte den så finns här inget att lära sig.
Det alfred beskriver är ju en vedertagen princip för entrepenadupphandlingar enligt abs04, inga konstigheter med det.
Dock tycker jag inte att varken det röda eller det blå laget kan visa vad praxis är - räcker det att skriva "extra fylle...." och ett ton-pris för att vi ska ha ett avtal som fungerar enligt principerna för reglerbara mängder?
Det finns många saker i avtalsstrukturen osv som talar för att så inte är fallet, men rättspraxis är inte självklar ändå.
Kan inte Byggahus be "Fråga Experten" att ta en titt på sakfrågan?
Hur har det gått i ärendet, fått något gehör angående dina synpunkter på allt extra grus?
Kommer ihåg när jag byggde så hade jag ut några företag som var ut och tittade på tomten. Materialet som ingick skulle väl på sin höjd räcka om någon annan redan gjort färdigt grunden innan. Det känns faktiskt inte riktigt vettigt att det som ingår inte räcker. Jag förstår att man inte kan skydda sig fullt ut och att entreprenören inte kan lova allt från början. Men när det alldeles uppenbart r för lite material som ingår och att detta inte tydligt framgår är det illa.
Som att hyra en bil och säga att bensin för 100 mil ingår. Sen framgår det inte att det ska vara 100 mil med 25 gradig nedförsbacke och medvind som gäller.
Likaså kan jag tycka att det är alldeles för krångligt för konsumenten att hålla koll på de olika avtalen och kontrakten. Skriver man det ena gäller inte vissa saker, det kan vara svårt att få slutbesiktning osv.
Den ena parten är väldigt insatt och den andra parten (kunden) är oftast väldigt okunnig.
Som att hyra en bil och säga att bensin för 100 mil ingår. Sen framgår det inte att det ska vara 100 mil med 25 gradig nedförsbacke och medvind som gäller.
Likaså kan jag tycka att det är alldeles för krångligt för konsumenten att hålla koll på de olika avtalen och kontrakten. Skriver man det ena gäller inte vissa saker, det kan vara svårt att få slutbesiktning osv.
Den ena parten är väldigt insatt och den andra parten (kunden) är oftast väldigt okunnig.
Ni som kan mer om markentreprenad, hur lätt är det att bedöma hur mycket extra fyllmassor som kommer att behövas, baserat på en markundersökning som redovisats här?
Dvs, kan det göras med en rimlig marginal (15-25%) eller kommer entreprenören att behöva salta rejält för att inte riskera att gå back på ett äkta fastprisavtal?
Dvs, kan det göras med en rimlig marginal (15-25%) eller kommer entreprenören att behöva salta rejält för att inte riskera att gå back på ett äkta fastprisavtal?
Markundersökningen säger inte hur mycket grus man behöver eftersom geoteknikern inte vet belastningen av huset. Däremot sätter han max tillåtet grundtryck till 50kPa
Vet man hurbelastningsfördeling på plattan är, kan man enkelt beräkna hur mycket grus man behöver för att jämna ut belastningsskillnader.
Så jag skulle tro att man kan komma med rät så exakt uppskattning.
Skulle det visa sig vara stora skillnader mellan verkliga förhållanden och undersökningens resultat, får man stanna arbeten och göra en nu bedömning.
Detta blir då en äta eftersom entreprenören inte hade rätt förutsättningar i fastpriset.
Ätan ska godkännas av beställaren innan den utförs (med vissa undantag)
Vet man hurbelastningsfördeling på plattan är, kan man enkelt beräkna hur mycket grus man behöver för att jämna ut belastningsskillnader.
Så jag skulle tro att man kan komma med rät så exakt uppskattning.
Skulle det visa sig vara stora skillnader mellan verkliga förhållanden och undersökningens resultat, får man stanna arbeten och göra en nu bedömning.
Detta blir då en äta eftersom entreprenören inte hade rätt förutsättningar i fastpriset.
Ätan ska godkännas av beställaren innan den utförs (med vissa undantag)
![Fairlane](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/149/149294.jpg?1496437083)
Fairlane![Premium Premiumikon: Hand](/forum/styles/main/premium/1.png)
Medlem
· Stockholms Län
· 13 603 inlägg
Fairlane![Premium Premiumikon: Hand](/forum/styles/main/premium/1.png)
Medlem
- Stockholms Län
- 13 603 inlägg
Jag vet inte hur nära man kan komma med en beräkning baserad på den bild som getts i kombination med erfarenhet. Är det helt omöjligt att säga om det rör sig om 60 ton eller 60000 ton så är nog upplägget som man använder sig av i branschen helt ok.
Då ska man dock vara synnerligen tydlig med att en del är fast och den andra rörlig och att den rörliga delen i princip kan blir hur stor som helst om förutsättningarna är dåliga. En rutinerad entreprenör borde också kunna säga att i 90% av fallen hamnar man mellan X och Y ton, utan då garantera att det gäller för aktuell tomt.
Modellen som sådan kan vara ok om man är tydlig. Att kryssa i Fast pris och hänvisa privatpersoner till att läsa entreprenadjuridik är inte seriöst.
Då ska man dock vara synnerligen tydlig med att en del är fast och den andra rörlig och att den rörliga delen i princip kan blir hur stor som helst om förutsättningarna är dåliga. En rutinerad entreprenör borde också kunna säga att i 90% av fallen hamnar man mellan X och Y ton, utan då garantera att det gäller för aktuell tomt.
Modellen som sådan kan vara ok om man är tydlig. Att kryssa i Fast pris och hänvisa privatpersoner till att läsa entreprenadjuridik är inte seriöst.
Jag har hamnat i en situation tidigare som jag nämnde lite snabbt tidigare.
Vårt nuvarande hus är byggt på en tomt som i princip bara består av berg i dagern. Jag bekostade dock provgrävnig för att säkerställa förhållandena.
En grävning i varje hörn samt en i mitten, berg överallt knappt 40 cm ner.
När entreprenören börjar gräva visar det sig att grävningen i mitten tagit på en stor sten. Berget gjorde en tre meter djupdykning som innebar en enorm uppfyllnad. Entreprenören fick ut oss på plats och vi kom överens om att denne gjorde extrajobben mot självkostnadspris plus att vi stod för kaffe och fikabröd under den extra arbetstiden. Alla inblandade nöjda.
Man ska göra rätt för sig som beställare. Som leverantör handlar det om att vara transparent och kommunikativ. Allt går att lösa genom att vara öppen saklig och trevlig.
Vårt nuvarande hus är byggt på en tomt som i princip bara består av berg i dagern. Jag bekostade dock provgrävnig för att säkerställa förhållandena.
När entreprenören börjar gräva visar det sig att grävningen i mitten tagit på en stor sten. Berget gjorde en tre meter djupdykning som innebar en enorm uppfyllnad. Entreprenören fick ut oss på plats och vi kom överens om att denne gjorde extrajobben mot självkostnadspris plus att vi stod för kaffe och fikabröd under den extra arbetstiden. Alla inblandade nöjda.
Man ska göra rätt för sig som beställare. Som leverantör handlar det om att vara transparent och kommunikativ. Allt går att lösa genom att vara öppen saklig och trevlig.
Här ringde ju entreprenören och tog diskussionen med er. hade TS fått besked före den massiva kostnadsökningen kom så hade denne kanske inte varit lika motsträvig.Bart skrev:
Jag har hamnat i en situation tidigare som jag nämnde lite snabbt tidigare.
Sen kanske det hade landat på ett liknande pris men då hade man kunnat förbereda för det alternativt diskutera hur man skulle gå vidare.
Men precis som du säger. En dialog är bästa förutsättningen för att båda parter ska bli nöjda
Ett balanserat inlägg i en intressant tråd.MathiasS skrev:
Jag citerar Alfred men vänder mig till alla:
Jag tycker att denna inlaga avfärdas lite för enkelt och med för svepande "du är dum motiv". Dvs, detta är självaste pudelns kärna i denna diskussion och bottnar man inte den så finns här inget att lära sig.
Det alfred beskriver är ju en vedertagen princip för entrepenadupphandlingar enligt abs04, inga konstigheter med det.
Dock tycker jag inte att varken det röda eller det blå laget kan visa vad praxis är - räcker det att skriva "extra fylle...." och ett ton-pris för att vi ska ha ett avtal som fungerar enligt principerna för reglerbara mängder?
Det finns många saker i avtalsstrukturen osv som talar för att så inte är fallet, men rättspraxis är inte självklar ändå.
Kan inte Byggahus be "Fråga Experten" att ta en titt på sakfrågan?
Jag skulle önska att en intresseorganisation för villaägare tog på sig att driva ett eller ett par typfall som detta.
Vi har precis fått ett hus uppfört av en av de större aktörerna på marknaden. Just när det gäller markentreprenaden tycker jag de hanterade det bra och presenterade information som gör att jag förväntade mig att den schablonkostnad som fanns med i budget inte skulle täcka allt (något den inte heller gjorde). Säljaren hade, vis av erfarenhet, lagt till följande post i budgetkalkylen:MathiasS skrev:
Man har ett 100% ansvar att läsa alla kontrakt man skriver på, inte bara långtgående. I detta fall är dock beställaren en konsument/privatperson och då ger KTL dig rätt att vara lekman och oinsatt. Du har pratat om beställaren som en tredje person här, så är inte fallet. Det finns två kontraktsparter här (?) varav den ena är en konsument.
Konsumenten behöver läsa vad som står i kontraktet, men min förståelse är att lagen har låga förväntningar kring att konsumenten kan dra egna slutsatser utifrån detta material. Tex, har det gjorts en geoundersökning som i detta fall, där en fackperson enkelt ser att det kommer behövas massor utöver det som offereras, så behöver inte konsumenten förstå detta. Jag kan tycka att man som konsument tillåts vara lite väl puckad ibland, men vi kan ju bara förhålla oss till hur lagen är skriven.
Givet detta är det mesta av diskussionen de senaste sidorna rundgång. Det viktiga att reda ut är om specifikationen tillräckligt tydligt specificerar innehållet i det fasta priset samt om risken för tillkommande arbeten är tillräckligt uttalad (utifrån KTL). Jag tror inte att så är fallet => konsumenten har en stark position i en tvistsituation.
Till detta kommer det faktum att de tillkommande arbetena inte beställts av konsumenten. KTL+ABS09 kräver en beställning av tillkommande arbeten som jag förstår det, vilket ytterligare stärker konsumentens position i detta fall.
Dina protester mot att det inte finns alternativa sätt att offerera detta är fel. Det går att vara mycket tydligare med att det kan tillkomma bärlager etc utöver vad som ingår i ett fast pris. Hade man gjort det skulle vi sannolikt slippa läsa denna typ av trådar på forumet (detta är inte den första). Den tillkommande frågan är då hur denna del av kontraktet ska utformas - om fackpersonen insett att arbete kan tillkomma och samtidigt offererar "husgrund" till fast pris måste fackpersonen vara extremt tydlig i sin skrivelse för att inte behöva ta ansvar för hela arbetet, även den "okända" delen. Sådan är KTL, oavsett vad vi tycker om det (jag har tidigare torgfört åsikten att det rimliven måste vara så att två parter kan kontraktera vilka förehavanden som helst så länge innehållet är tydligt och begripligt för parterna, men enligt fackpersoner som fått problem med KTL är så inte fallet, då ett större ansvar kring förståelse och konsekvenstänkande åläggs fackpersonen än konsumenten).
![Tabell över budget för markentreprenad med posten "Övrig exploateringskostnad" och siffran 200 000 för extra markkostnader.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/265/265662-8bbcfeeba79e15cdf0d047645fb82389.jpg)
Den baserade sig på att deras rekommenderade markentreprenör varit på plats och okulärt försökt uppskatta vad som skulle behövas. De var även bra på att informera om att man inte vet exakt vad man står inför innan man drar igång genom att ge mig best/worst-case exempel (spannet 50k billigare till 800k dyrare p.g.a oväntade problem).
Vid kontraktssignering skrev vi direkt på en ÄTA enligt ABS09 med bl.a följande:
![Dokumentutdrag med beställningsändringar för markentreprenad, inklusive extra materialarbete och omfördelning av massor.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/265/265664-35a35af9dbea52817ad74cd60791ff5e.jpg)
I originalspec för ABS09 var det väl definierat vad som ingick (volymer, djup, längder, kvalitet) och att allt utöver det skulle fångas upp av de 200' i budget och ÄTAn.
Efter att ha läst tråden så känns det som iallafall min säljare hittat ett sätt komma åt problemet som beskrivs. Sen kan man ju säkert påstå att jag är den som till slut blev lurad just för att det var så smidigt och att jag inte tog mig tid jämföra många olika alternativ. Så kan vara fallet men både entreprenör och säljare har lång historik och många nöjda kunder (bland nära bekanta) så jag väljer att tror jag fick en fair deal.
Allvetare
· Stockholm
· 1 811 inlägg
Vilken skruvad tråd, till och med för detta forum,
TS har helt rätt mot E i detta fall, hur kan reglertrollet uppfatta saken som hen gör? Är det total okunskap eller bara maniskt trollande?
TS har helt rätt mot E i detta fall, hur kan reglertrollet uppfatta saken som hen gör? Är det total okunskap eller bara maniskt trollande?
Bra att ni känner er nöjda och o-lurade. Det är en bra början!L Lini skrev:Vi har precis fått ett hus uppfört av en av de större aktörerna på marknaden. Just när det gäller markentreprenaden tycker jag de hanterade det bra och presenterade information som gör att jag förväntade mig att den schablonkostnad som fanns med i budget inte skulle täcka allt (något den inte heller gjorde). Säljaren hade, vis av erfarenhet, lagt till följande post i budgetkalkylen:
[bild]
Den baserade sig på att deras rekommenderade markentreprenör varit på plats och okulärt försökt uppskatta vad som skulle behövas. De var även bra på att informera om att man inte vet exakt vad man står inför innan man drar igång genom att ge mig best/worst-case exempel (spannet 50k billigare till 800k dyrare p.g.a oväntade problem).
Vid kontraktssignering skrev vi direkt på en ÄTA enligt ABS09 med bl.a följande:
[bild]
I originalspec för ABS09 var det väl definierat vad som ingick (volymer, djup, längder, kvalitet) och att allt utöver det skulle fångas upp av de 200' i budget och ÄTAn.
Efter att ha läst tråden så känns det som iallafall min säljare hittat ett sätt komma åt problemet som beskrivs. Sen kan man ju säkert påstå att jag är den som till slut blev lurad just för att det var så smidigt och att jag inte tog mig tid jämföra många olika alternativ. Så kan vara fallet men både entreprenör och säljare har lång historik och många nöjda kunder (bland nära bekanta) så jag väljer att tror jag fick en fair deal.
Ska jag kommentera detta ur ett konsumentperspektiv har jag kanske mina tvivel och frågetecken.
...att börja med en ÄTA och budget för extra kostnader redan innan projektet har startat tyder för mig på att det hade gått att uppskatta och inkludera en större del av arbetet i offerten.
...de 200k, jag antar att det var en indikation man lämnat - det är bra för då har du ju i praktiken ett tak på dessa moment även om det kanske inte var så man tänkt sig detta rent avtalsmässigt.
Men, det man gjort bra här är ju att du som kund känner att du vet vad det kommer att kosta och vad som ligger bakom de siffror man offererat. Avtalet ser ju egentligen lika bra eller dåligt ut som annat vi läst om här (om jag förstår dig rätt).
Det ni har gjort är ju i praktiken ett godkännande på en förfrågan om extrarbete utöver offererat. Funkar nog utmärkt så länge det är en entreprenör som inte försöker sko sig på er bekostnad. Det finns väl inget som direkt tyder på att så är fallet.
Det är ju naturligtvis för att spara lite tid men jag tycker att det minsta man kan begära är en bilaga med á prislista för förväntade tilläggsarbeten.
Det är ju naturligtvis för att spara lite tid men jag tycker att det minsta man kan begära är en bilaga med á prislista för förväntade tilläggsarbeten.
Du har givetvis bra poänger och att jag har en positiv upplevelse beror ju säkerligen till stor del på att vi landade väldigt nära de 200 och att jag därmed inte ens reflekterat över om jag drivit tesen att de 200 + 15% var tak om man överskridit dem avsevärt. Min huvudpoäng är väl att jag känner mig informerad om att markarbeten är oförutsägbara och att det kan dra iväg om man stöter på något oväntat.MathiasS skrev:
Bra att ni känner er nöjda och o-lurade. Det är en bra början!
Ska jag kommentera detta ur ett konsumentperspektiv har jag kanske mina tvivel och frågetecken.
...att börja med en ÄTA och budget för extra kostnader redan innan projektet har startat tyder för mig på att det hade gått att uppskatta och inkludera en större del av arbetet i offerten.
...de 200k, jag antar att det var en indikation man lämnat - det är bra för då har du ju i praktiken ett tak på dessa moment även om det kanske inte var så man tänkt sig detta rent avtalsmässigt.
Men, det man gjort bra här är ju att du som kund känner att du vet vad det kommer att kosta och vad som ligger bakom de siffror man offererat. Avtalet ser ju egentligen lika bra eller dåligt ut som annat vi läst om här (om jag förstår dig rätt).
Jag kan också relatera till det som skrivs om att det inte går att försvara kostnaden för att ta fram ett väldigt precist estimat då man i så fall investerat så mycket tid i själva estimeringen att man inte kan konkurrera för att man måste ta igen den kostnaden först innan man gör vinst. Vi har exakt samma problem i mitt yrke (IT), det går att specificera och estimera allt i detalj men kostnaden för det går inte att motivera utan man har processer som räknar med avvik och som hanterar det som en del av ens vardag istället. Tyvärr går nog inte de processerna ta över till markentreprenad då de bygger på att man har många små saker man estimerar snabbt men där felestimat kompenseras av att snittet gör att man hamnar ungefär rätt. Markentreprenad verkar bestå av så få moment att det inte går, iallafall inte på kundnivå.