A alfredsama skrev:
De är så man tecknar avtal med en fast del och resten som reglerbara mängder
reglerbara mängder faller inte in under ÄTA-arbeten och därmed ej 15%-REGELN
Det är ingen som har hävdat någon 15 procentsregel. Det är fast pris, då tillåts inga avvikelser uppåt.

Jag förstår som jag flera gånger skrivit att man brukar avtala om reglerbara mängder i sådana här avtal. Men det är fortfarande inte detsamma som att man faktiskt gjort det.

Och har man inte avtalat om det är detta både enreprenörens fel och problem.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
A alfredsama skrev:
förklara hur man gör då?
Du kan inte lägga på 1000tals procent bara för du har något om reglerbar mängd.

A
T Polos skrev:
Du kan inte lägga på 1000tals procent bara för du har något om reglerbar mängd.
Nähä varför inte?

Finns ingen regel som säger att reglerar något max tak för reglerbara mängder
så i teorin kan du lägga på med oändliga mängder

Snailman
Z zsimpey skrev:
Kanske företaget helt enkelt hämtar tillbaka materiell som ingen vill betala för. Så blir alla glada och nöjda och ingen behöver konka.
Då är det bara att ringa polisen, då det är olagligt.

• Gilla
zsimpey och 1 till
  • Laddar…
harry73
@alfredsama, om du inte är motpart i ts tvist vet du lika mycket som vi. Dvs vi vet innehållet i avtalet son ligger högst i rangordningen bland kontraktsdokument och som säger att det är fastpris.
Och vi vet innehållet i bilaga 1 som ligger lägst i rangordingen och säger att extra grundförstärkning inte ingår. Att då så tvärsäker veta att bilagan gäller över avtalet utan att veta innehållet i de övriga dokument är inte seriöst.
Och skulle du vara motpart till ts, ska du kontakta moderator och be att få göra ett företagsinlägg. Ännu bättre är att du är kvar här och försöker lära dig hur du kan göra bättre nästa gång. Ts merkostnader får du ta på lärkontot.

Jag vet att du tidigare skrev att du inte är ts entreprenör, men eftersom du skrev mer som inte stämmer är jag inte säker på vem du är längre.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Alfredsama är troligen samma person som bland annat gått under nick "hul" och även då visat sina trolltendenser.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
harry73 harry73 skrev:
@alfredsama, om du inte är motpart i ts tvist vet du lika mycket som vi. Dvs vi vet innehållet i avtalet son ligger högst i rangordningen bland kontraktsdokument och som säger att det är fastpris.
Och vi vet innehållet i bilaga 1 som ligger lägst i rangordingen och säger att extra grundförstärkning inte ingår. Att då så tvärsäker veta att bilagan gäller över avtalet utan att veta innehållet i de övriga dokument är inte seriöst.
Och skulle du vara motpart till ts, ska du kontakta moderator och be att få göra ett företagsinlägg. Ännu bättre är att du är kvar här och försöker lära dig hur du kan göra bättre nästa gång. Ts merkostnader får du ta på lärkontot.

Jag vet att du tidigare skrev att du inte är ts entreprenör, men eftersom du skrev mer som inte stämmer är jag inte säker på vem du är längre.
handlingar i rangordningslistan kompletterar varandra inget annat

harry73
Det vet du inte innan du vet innehållet i de övriga dokument tex ritningarna.
Men redan nu strider fastpris med extra kostnaderna för gruset. Lite som att lpta underste raden i en tegelbyggnad inte ingå i en fastprisentreprenad och sen ta hutlöst betalt för det.
Ingen seriös professionell beställare skulle acceptera det.

A
harry73 harry73 skrev:
Det vet du inte innan du vet innehållet i de övriga dokument tex ritningarna.
Men redan nu strider fastpris med extra kostnaderna för gruset. Lite som att lpta underste raden i en tegelbyggnad inte ingå i en fastprisentreprenad och sen ta hutlöst betalt för det.
Ingen seriös professionell beställare skulle acceptera det.
De vet jag visst

Handlingar/ritningar/etc. i en rangordningslista kompletterar alltid varandra

tommib
Jo, men när det finns motstridiga uppgifter i dem gäller de i rangordning. Här är det uppgiften fast pris som står emot extra debitering. Uppgiften om fast pris finns i huvudavtalet.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
A
tommib tommib skrev:
Jo, men när det finns motstridiga uppgifter i dem gäller de i rangordning. Här är det uppgiften fast pris som står emot extra debitering. Uppgiften om fast pris finns i huvudavtalet.
MM precis. handlingar kompletterar varandra alltid dock så gäller rangordningen vid motstridiga uppgifter.

men fast pris och reglerbara mängder är inte motstridiga, de är så man utformar avtal
en del är fast pris på och en del är reglerbara.
avtal kan bestå av massor av delar, en fast del, en rörlig, en reglerbar, en incitaments och en bonusbaserad.

Detta är ju standard

Men det står inget om reglerbar mängd och vilket arbete som i så fall utförs med den debiteringen. Det står om extra material, och då ska det ju även beställas extra material. Om TS beställt garageunfarten skulle den absolut gå mot den delen av avtalet. Men TS har ju inte beställt något extra.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Det är väl uppenbart att Alfredsama inte har någon koll på hur avtal mot privatpersoner skall utformas. Den slutsatsen drar jag av följande:
  • Hen arbetar inte mot privatpersoner
  • Hen anser att privatpersoner bara bluffar och luras
  • Det finns tydligen mängder med domar, men inte en enda länk till någon.
  • Det talas om att det är byggherrarna som valt att ha avtal på detta sätt, men hänvisning till byggherreforum. Byggherreforum är svårfunnet på nätet, men det som går att uttyda är att det är en intresseorganisation kopplad till Byggherrarna. Byggherrarna skriver så här om sig själva (min fetning): "Vi är en mötesplats för professionella byggherrar och har i dag cirka 110 medlemmar inom offentlig och privat verksamhet.". Det är således rätt uppenbart att det inte är något för privatpersoner.
  • Jag fick uppmaningen att lära mig entreprenadjuridik om jag skulle bygga villa. Entreprenadjuridik är inte för privatpersoner...

Sen blir man lite mörkrädd när man ser: "Att du väljer att inte betala en entreprenör som har gjort arbete åt där är bedrövligt och visar vilken typ av person du är". Ärligt talat förstår jag inte "Arbete har utförts, alltså ska man betala". Om någon utför ett arbete hos mig som vi inte är överens om att de ska utföra så har de förvisso utfört ett arbete, men inte tänker jag betala för det. Om jag minns rätt så var det väl en del om inte göras (garaget?). Dessutom om företaget försöker blåsa mig med avtal som inte är anpassade mot privatpersoner så ser jag ingen mening med att vara hygglig tillbaks.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
tommib
A alfredsama skrev:
MM precis. handlingar kompletterar varandra alltid dock så gäller rangordningen vid motstridiga uppgifter.

men fast pris och reglerbara mängder är inte motstridiga, de är så man utformar avtal
en del är fast pris på och en del är reglerbara.
avtal kan bestå av massor av delar, en fast del, en rörlig, en reglerbar, en incitaments och en bonusbaserad.

Detta är ju standard
Visa gärna var du hittar avtalet om reglerbara mängder.

Claes Sörmland
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.