F Finndjävel skrev:
Eh, nej. Du kanske inte minns hur det fungerade med modemen på nittiotalet, det fungerade inte alls. Jag minns bra hur man satt och väntade på bilder som laddade, en centimeter på skärmen åt gången. Man glömmer så lätt hur det var förut.

Det har inte kommit så mycket nytt inom IT under de senaste tio åren faktiskt. Det var en tid på 90 och början av 2000-talet när man hela tiden behövde den nyaste hårdvaran för att klara av dom senaste spelen. Nu kan man spela dom med en tio år gammal dator.

Angående ökad belastning på nätet så prålar man ju in internet i allt numera. Brödrosten ska vara uppkopplad, annars kan man tydligen inte överleva. Men sanningen är att det går inte att göra så väldigt mycket skojiga grejer med uppkopplad brödrost, tandborste eller bastuaggregat så belastningen på nätet är obetydlig.

Att ni har begränsningar på den trådlösa datan i Sverige beror kanske på att ni har dåligt utbyggt nät? Mest troligt är dock att det handlar om att få så mycket betalt som möjligt av kunderna. Den (tror jag) enda operatören som har begränsad data i Finland är inte överraskande Telia.
Ja det är aå att man kommer trycka in "internet" i allt. Det handlar inte om.överlevnad men utveckling.
Man är ju så klart helt fri att inte följa med i utvecklingen.
Men att klaga fiber och föredra trådlöst endast är inte ett alternativ för dom flesta.

Det kanske är så att i finland är man ännu efter än i sverige med utbygnad och så försöker många "rädda upp" situationen med trådlöst och påstå att det "räcker".
Kan bli en tråkig överaskning i framtiden för dessa.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
O
F Finndjävel skrev:
Eh, nej. Du kanske inte minns hur det fungerade med modemen på nittiotalet, det fungerade inte alls. Jag minns bra hur man satt och väntade på bilder som laddade, en centimeter på skärmen åt gången. Man glömmer så lätt hur det var förut.

Det har inte kommit så mycket nytt inom IT under de senaste tio åren faktiskt. Det var en tid på 90 och början av 2000-talet när man hela tiden behövde den nyaste hårdvaran för att klara av dom senaste spelen. Nu kan man spela dom med en tio år gammal dator.

Angående ökad belastning på nätet så prålar man ju in internet i allt numera. Brödrosten ska vara uppkopplad, annars kan man tydligen inte överleva. Men sanningen är att det går inte att göra så väldigt mycket skojiga grejer med uppkopplad brödrost, tandborste eller bastuaggregat så belastningen på nätet är obetydlig.

Att ni har begränsningar på den trådlösa datan i Sverige beror kanske på att ni har dåligt utbyggt nät? Mest troligt är dock att det handlar om att få så mycket betalt som möjligt av kunderna. Den (tror jag) enda operatören som har begränsad data i Finland är inte överraskande Telia.
Testa och läs igenom de inlägg som förklarar varför radiotekniken inte fungerar i längden. Naturens lagar är lite svåra att övervinna Du säger själv att du ville ha snabbare uppkoppling då. Vill du inte längre?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
tommib
F Finndjävel skrev:

När internet var i sin barndom var också sidorna anpassade efter detta. Det gick ungefär lika fort att surfa på det jag tycker är relevant (textinformation) då sidorna var anpassade för det. Nu måste jag när jag går in på en sida vänta på att 10 Mb flashreklam och javascript laddar. Man har helt enkelt anpassat sig till att de flesta har en snabbare anslutning.

Finland är ett undantag med obegränsade abonnemang. Jag var själv förvånad när jag köpte ett DNA Prepaid för typ 5 € och det ingick 10 € surf, för 89 c/dag. Kommer inte ihåg de exakta villkoren men tror att det var så att hastigheten begränsades efter en viss mängd. Jag tror inte att situationen kommer bestå. Vi hade samma situation i Sverige för 15 år sedan med obegränsade abonnemang men det är borta i och med att fler och fler anslöt sig.

Finland är mig veterligen också efter Sverige i fiberutbyggnad.

O
tommib tommib skrev:
När internet var i sin barndom var också sidorna anpassade efter detta. Det gick ungefär lika fort att surfa på det jag tycker är relevant (textinformation) då sidorna var anpassade för det. Nu måste jag när jag går in på en sida vänta på att 10 Mb flashreklam och javascript laddar. Man har helt enkelt anpassat sig till att de flesta har en snabbare anslutning.

Finland är ett undantag med obegränsade abonnemang. Jag var själv förvånad när jag köpte ett DNA Prepaid för typ 5 € och det ingick 10 € surf, för 89 c/dag. Kommer inte ihåg de exakta villkoren men tror att det var så att hastigheten begränsades efter en viss mängd. Jag tror inte att situationen kommer bestå. Vi hade samma situation i Sverige för 15 år sedan med obegränsade abonnemang men det är borta i och med att fler och fler anslöt sig.

Haha jag har fortfarande kvar tänket med bilder man la ut på hemsidan, när man komprimerade bilden. och fick fundera på vilken hastighet folk hade på sina modem. Nu är det inte lika viktigt längre.

tommib tommib skrev:
.

Är du verkligen säker på det? Jag skulle tippa att fibernätet täcker 95% av befolkningen här. Jag har inte koll men det är extremt sällsynt att det inte skulle finnas fiber. Omotiverat dyrt är det dock, så jag föredrar trådlöst som fungerar till allt man behöver idag. Och lär göra det imorgon också.

Och till #Odjuret, ja jag är nöjd med hastigheten idag och har varit det de senaste fem-sex åren. Men jag kanske är för gammal.

tommib
Hyfsat. Se t.ex. här statistik över bredbandsabonnemang i de nordiska och baltiska länderna.

Ett urval

Totala antalet bredbandsanslutningar, per capita
Finland toppar, men se nedan.

Andel fiberanslutningar av totala andelen bredbandsanslutningar

Andel fasta anslutningar med hastighet 100 mbps eller mer

Mobila dataabonnemang
Notera här att finland verkligen sticker ut. Troligen beror det på marknadsföring och att det finns obegränsade abonnemang.

Men jag medger att siffrorna är lite svårtolkade då man rapporterar som andelar, per capita osv. Å andra sidan möjliggör det jämförelser på ett sätt som rena antal inte gör pga olikheten i befolkning.

Edit:

Här finns statistik från Finland på förbindelseteknik för fast bredband. FTTH är en rätt liten del (men å andra sidan finns även FTTB som man får anta fortsätter med Ethernet i huset).

Tittar
F Finndjävel skrev:
Är du verkligen säker på det? Jag skulle tippa att fibernätet täcker 95% av befolkningen här. Jag har inte koll men det är extremt sällsynt att det inte skulle finnas fiber. Omotiverat dyrt är det dock, så jag föredrar trådlöst som fungerar till allt man behöver idag. Och lär göra det imorgon också.

Och till #Odjuret, ja jag är nöjd med hastigheten idag och har varit det de senaste fem-sex åren. Men jag kanske är för gammal.
Tittar du på tv via mobilnätet?

F Finndjävel skrev:
så jag föredrar trådlöst som fungerar till allt man behöver idag. Och lär göra det imorgon också.
Trådlöst funkar inte till allt man behöver och kommer nog inte göra det imorgon heller :)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
5G kommer att fungera bra som Internetlösning för än fler än vad 4G gör idag, men...
...faktum är att 5G som radioteknik faktiskt enbart är marginellt bättre än den i 4G. I huvudsak så förbättras kapaciteten genom att man kan rikta signalerna (Beam forming) och genom att man fått loss ytterligare frekvenser.

I USA så har man ju även tillgång till mmWave (28GHz och 39GHz) som dock i praktiken enbart är ersättare till den sista biten från telestationen istället för DSL. Det behövs ändå fiber till området. 20000 kr i installationskostnad motsvarar ungefär fasta kostnaden för åtta års DSL. Skall man bygga nytt så tillkommer dessutom installationskostnader eller flyttkostnader för kopparledningarna också. Jag vet många som fått en chock när de inser att det kan vara dyrare att ta ur och sätta in kopparledningen i huset under rivning/bygge än att skaffa fiber. Teknologin med mmWave är förresten väldigt känslig för kraftigt regn och snöfall...

Trådlös teknologi börjar bli bättre än kopparkabel och DSL är i praktiken redan dött. Kopparnätet nedläggning har redan påbörjats i delar av landet. Bara det faktum att man för samma peng som kopparkabeln och surfabonnemnaget kostar får ett hyfsat mobilabonnemang med bra pott och god maxhastighet gör ju att folk lämnar kopparn. Det är egentligen bara massiv TV-streaming som inte mobilnäten klarar av att konkurrera med prismässigt. Video utgör idag ändå redan 75% av all Internet-trafik.

Som aktiv i branschen så kan jag dock notera att fibern kommer att ha en särställning under lång tid framöver, även om de trådlösa abonnemangen kommer att överta alla nischer utom just det massiva video-streamandet.

Slutligen så kan jag påpeka att om man går till Lantmäteriet och kräver en ledningsrätt så kommer även markägaren att få vara med och betala för denna. Det är bättre för markägaren att skriva ett avtal med en fiberägare som lovar att flytta på ledningarna om de är i vägen för framtida användning när denna användning skall sättas i bruk. I min fiberförening har vi fått flytta på fiber två gånger pga detta under drygt tio år. Och då är vår förening mycket stor.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Tittar

Tittar du på tv via mobilnätet?
Japp.

tommib tommib skrev:
Här finns statistik från Finland på förbindelseteknik för fast bredband. FTTH är en rätt liten del (men å andra sidan finns även FTTB som man får anta fortsätter med Ethernet i huset).
För att förtydliga så är FTTB anslutningar till flerfamiljhus (hyres/bostadsrätter) och FTTH är det som anluts till vanliga villor. Så enligt den statistiken har Finland mycket få fiberanslutna villor, liknar situationen i Sverige för 4-5 år sedan skulle jag gissa på.
Och enligt statistiken så finns det 1,7-1,8 miljoner fasta anslutningar så merparten av hushållen i Finland verkar ha fast anslutning, kanske med mobil då som komplement. Mobilt redovisas inte men utifrån 1,7-1,8 miljoner hushåll så bör det täcka över 70% av hushållen (uppskattat) övriga har inte internet eller enbart mobilt.

tommib tommib skrev:
Hyfsat. Se t.ex. här statistik över bredbandsabonnemang i de nordiska och baltiska länderna.

Ett urval

Totala antalet bredbandsanslutningar, per capita
Finland toppar, men se nedan.

Andel fiberanslutningar av totala andelen bredbandsanslutningar

Andel fasta anslutningar med hastighet 100 mbps eller mer

Mobila dataabonnemang
Notera här att finland verkligen sticker ut. Troligen beror det på marknadsföring och att det finns obegränsade abonnemang.

Men jag medger att siffrorna är lite svårtolkade då man rapporterar som andelar, per capita osv. Å andra sidan möjliggör det jämförelser på ett sätt som rena antal inte gör pga olikheten i befolkning.

Edit:

Enligt din länk har Finland alltså dubbelt fler trådlösa abonnemang per capita än övriga länder som finns med i statistiken? Samt obegränsad data. Då stämmer det ju inte som många här påstått att det trådlösa nätet inte skulle klara av om datan var obegränsad.
Internetanslutningshastighetstest visar ping på 34 ms, nedladdning 40.49 Mbps, uppladdning 17.48 Mbps.

Detta med mobila bredbandsabonnemang är lurigt. Om du ser till att 1,7-1,8 miljoner hushåll i Finland har fasta abonnemang så har säkert merparten av dessa ett eller flera mobila abonnemang. Att bara räkna abonnemang utan att kunna se trafikmängden är lurigt och ger troligtvis helt fel bild av hur trafikmängden fördelas.
Utifrån den svenska statistiken och min egen situation, med ett fast fiber och tre mobila "bredbandsdefinierade", så går säkert 90% av vår trafik via fiber och övriga 10% fördelas på våra mobila abonnemang.

F Finndjävel skrev:
Enligt din länk har Finland alltså dubbelt fler trådlösa abonnemang per capita än övriga länder som finns med i statistiken? Samt obegränsad data. Då stämmer det ju inte som många här påstått att det trådlösa nätet inte skulle klara av om datan var obegränsad.
[bild]
Det påverkar dels pris men även hastighet. Mina barn har ingen begränsning på datavolymen på sina abonnemang. De har dock begränsning på bandbredden. Skulle de dessutom ha hög hastighet så skulle abonnemanget bli nästan tio gånger så dyrt.

Och när det gäller bandbredden i Finland så finns det spektrum på landet, men i städerna är det trångt. Det är i städerna de har fasta anslutninar också...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.