Ja du, tänk om alla hade en logik som man förstod. Men tyvärr. I detta fallet är ett nej, ett nej utan motivering.
Såsom varande markägare (utan arrendetomter) hade inte jag heller av ren princip sålt av någon mark, förutom om jag verkligen behövde pengarna. Jag tror inte du skall lägga mer energi på den idén.
Konstig läsning tycker jag. Avtalstexten lyder: "Arrendatorn har rätt att uppföra och bibehålla bostadshus på tomten. Även så till bostadshus erforderliga anläggningar som kan behövas för bostadens ändamålsenliga nyttjande.”
Det finns ingen angivelse om antalet hus eller att uppförandet endast får ske en gång och att avtalet på något sätt är kopplat till det första huset som uppförs på tomten. Jag läser det som en rätt att uppföra och bibehålla de bostadshus som arrendatorn önskar på tomten.
Skulle avtalet enbart gälla befintligt bostadshus så skulle det enbart stå rätt att bibehålla bostadshuset tänker jag. Termen "uppföra eller bibehålla bostadshus" kommer från 10 kap 1 § jordabalken.
Precis. Skrivningen säger att det är ett bostadsarrende och att innehavarens nyttjande är begränsat till att hålla sig inom detta syfte. Har noll bäring på vilka konkreta byggnader som TS väljer att hålla sig med under arrendetiden så länge användningsområdet är bostadsändamål.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.