sunnis
S SueCia skrev:
Räntorna är fortfarande på låga nivåer, hur lyckas man sätta sig i en sån här situation (med undantag för om man förlorat jobbet då)? ..
Finns väl massvis av unika anledningar som gör att räntekostnaden inte längre är försvarbar. Det kan vara så enkelt att man tycker att huset är onödigt dyrt och det finns andra prioriteringar i livet än dyrt boende, skilsmässa, dödsbon, förlorat jobb, sjukdom, vill gå ner i arbetstid. Bytt jobb man inte trivs med till ett med lägre lön.

Du kan inte heller jämför den globala kreditmarknaden t.ex under -70talet mot dagens. Inte i Sverige eller övriga världen. Tiderna och sättet vi använder krediter och lån förändras.

Uppenbarligen är en listränta på ca 6% hos banken högt i dagens kreditläge eftersom det börjar knaka lite varstans och ge effekt på inflationen.

• Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Strax påsk.

Här utanför storstaden finns allt jag önskar. Snöskoteråkande och isfiske närmaste dagarna. Detta efter att jag fixat årsveden för nästa säsong.
Gratis frisk luft, älgjakt, utegym i skogen och segling på Vänern.
Allt med minimala kostnader.

Däremot skulle behöva ta mig ett lån på 50 000 om jag i stället skulle dra iväg till Sälen och åka skidor två veckor. Eller för en kortare vistelse i t ex Alperna. Rivieran blir väl lite dyrare

Kanske så många gör? Lånar lite mer, eller jobbar extra året runt för att hålla Kronkalle borta ett tag till.

Jo, jo ... Möjligheterna att dra in kosing i nån stad kan vara större.

Men i slutänden om man ordnar så att utgifterna är låga, så behöver man inte slita ut sig i förtid.

Det går att leva gott utan stor pengaomsättning och höga lån.
För allt i dag handlar tydligen om just pengaomsättning.

Ang trådrubriken.

Jag kan själv välja att sälja mitt hus, närhelst jag vill. Om jag vill.
Klarar även en fördubbling av räntan.

Redigerat:
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
S
Jag tror många klarar den höjda räntan, men inte OCKSÅ inflationen på 10% (när löneökningen är kanske 1.5-3%) med dyrare mat,bensin, el osv.
Med tre barn och 10 mil pendling (på 2 bilar) om dan uppskattar jag att månadskostnaden för levernet gått upp med kanske 5-6kkr och huset lika mycket. Så kanske 12-15kkr dyrare per månad senaste 2 åren när lönen under samma tid kanske ökat 3-4kkr. Så ja det märks, men som tur är bor man inte i stockholm med monsterlån:p

• Gilla
RufusHedman och 7 till
  • Laddar…
Vi byggde nytt 2020 och sitter väl med runt 3,7mkr i lån. Vi band räntan på 1,29% då i 4 olika lån varav 3st har gått ut nu och vi har rörligt på just nu 4,19%. Blir runt 13k i ränta och sedan 7k i amortering så 20k i månaden. Helt OK för ett nytt hus med låga driftskostnader tänker jag. Att hyra en 5-rummare skulle istället kosta 15k i månaden här i Linköping så är väl ändå rätt jämförbart då huset är både större och har en stor tomt, garage m.m.

Men visst vore det alltid kul om det var billigare ;)

• Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
Uschiamäj..

15 000 mer i månaden?
Då flyttar jag till sommarstugan och lever på vad skogen har att ge.

Säljer då kåken för nuvarande värde + 1 M, till nån stadsbo som akut behöver billigare boende.

För dryga 15 000 är vad jag får ut i pension.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
S
M MrDizzy skrev:
Vi verkar ha olika definitioner av tvingas
Dels den du kör med där en externpart (bank/Kronkalle/etc) tvingar någon

MEN det är inte så jag tolkar artikel texten alls.
Utan jag tolkar den som att höga räntor "tvingar" (frivillig) försäljning för att inte hamna hos kronkalle
Nej vi har samma tolkning av tvingas verkar det som. Du verkar dock inte förstå vad du själv skriver.

Dina exempel handlade om folk som valde att sälja.

A
Frågan är väl bara om det blir så mycket billigare att sälja nu.

Vad flyttar man till istället och hur mycket pengar finns kvar för nytt boende efter en försäljning?

S
M Mangan13 skrev:
Bara nyfiken, du tycker inte dagens ränta är hög. Vad är hög ränta för dig? Räntan har varit högre en gång under de senaste 20 åren och det var under en kort period under finanskrisen 2007/08 för att sedan störtdyka året efter.
för mig personligen anser jag nog att hög ränta börjar kring 8+ %

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi letade hus i Stockholmsområdet under 2017-2020 och köpte/sålde under 2020. Marknaden var helt sanslös med objekt som såldes före visningen eller senast inom ett dygn efter andra visningen. Man hann knappt tänka eller räkna, och det var lätt att ryckas med i en budgivning till över vad man hade tänkt betala. Vi "missade" flera objekt för att vi faktiskt ville se objektet två gånger och detaljgranska besiktningsprotokollet. Något sådant hanns ofta inte med. Sen kom pandemin och det blev ännu värre när så många ville flytta till större för att få hemmakontor och varsit rum åt barnen. Det är ont om stora lägenheter i Stockholm, så det är villa som gäller om man alls har möjlighet till det.

Det var nog många i som la sig på smärtgränsen av ren desperation i den marknaden. Dessutom hade ju räntorna varit låga hur länge som helst, vem kunde ana att inflationen och räntorna skulle dra iväg så fort? Och om inte annat skulle man ju få pengarna tillbaka med råge när man säljer, eftersom priserna hela tiden gick upp. Självklart blir det tufft då om ränteutgifterna fördubblas.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
F
M MrDizzy skrev:
Nu har räntan ökat till 4.5% -> 13tusen till i månaden som ska ut.
Samt då inflationen med uteblivna lönehöjningar samtidigt som allting annat har gått upp.

S
sunnis sunnis skrev:
Finns väl massvis av unika anledningar som gör att räntekostnaden inte längre är försvarbar. Det kan vara så enkelt att man tycker att huset är onödigt dyrt och det finns andra prioriteringar i livet än dyrt boende, skilsmässa, dödsbon, förlorat jobb, sjukdom, vill gå ner i arbetstid. Bytt jobb man inte trivs med till ett med lägre lön.

Du kan inte heller jämför den globala kreditmarknaden t.ex under -70talet mot dagens. Inte i Sverige eller övriga världen. Tiderna och sättet vi använder krediter och lån förändras.

Uppenbarligen är en listränta på ca 6% hos banken högt i dagens kreditläge eftersom det börjar knaka lite varstans och ge effekt på inflationen.
Det finns gott om anledningar att sälja huset pga. den högre räntan. Precis som du säger kan man tycka att boendet är onödigt dyrt t.ex.

Rubriken säger dock att mäklare menar att säljare tvingas sälja, vilket är något HELT annat än att sälja pga. andra prioriteringar.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det finns gott om anledningar att sälja huset pga. den högre räntan. Precis som du säger kan man tycka att boendet är onödigt dyrt t.ex.

Rubriken säger dock att mäklare menar att säljare tvingas sälja, vilket är något HELT annat än att sälja pga. andra prioriteringar.
Fortfarande så väljer de flesta att sälja innan de hamnar hos kronkalle pga att boendet (och allt annat) är för dyrt.
Som jag förstod artikeln så har säljarna uppgivit för sina mäklare att huvudanledningen att de måste/tvingas sälja för att de har inte råd med räntorna.
Vad sen som då ingår i detta "måste/tvingas" ... är helt övertygad om att det INTE är din definition

• Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Vi letade hus i Stockholmsområdet under 2017-2020 och köpte/sålde under 2020. Marknaden var helt sanslös med objekt som såldes före visningen eller senast inom ett dygn efter andra visningen. Man hann knappt tänka eller räkna, och det var lätt att ryckas med i en budgivning till över vad man hade tänkt betala. Vi "missade" flera objekt för att vi faktiskt ville se objektet två gånger och detaljgranska besiktningsprotokollet. Något sådant hanns ofta inte med. Sen kom pandemin och det blev ännu värre när så många ville flytta till större för att få hemmakontor och varsit rum åt barnen. Det är ont om stora lägenheter i Stockholm, så det är villa som gäller om man alls har möjlighet till det.

Det var nog många i som la sig på smärtgränsen av ren desperation i den marknaden. Dessutom hade ju räntorna varit låga hur länge som helst, vem kunde ana att inflationen och räntorna skulle dra iväg så fort? Och om inte annat skulle man ju få pengarna tillbaka med råge när man säljer, eftersom priserna hela tiden gick upp. Självklart blir det tufft då om ränteutgifterna fördubblas.
Och sen köpte folk utanför och nu när många kontor kräver 3 dagar närvaro minst (och tågen går som om offentlig sektor drev dem) så är det många som sitter med fina boenden lantligt de inte har råd sälja.

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
D
"Många tvingas sälja"

Knappast, i så fall borde kronis haft ute massor av annonser men så är det inte.

Att de väljer att planera för en bättre ekonomi är inte ett tvång.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D din granne skrev:
"Många tvingas sälja"

Knappast, i så fall borde kronis haft ute massor av annonser men så är det inte.

Att de väljer att planera för en bättre ekonomi är inte ett tvång.
Kan man inte vara tvungen att flytta utan att blanda in kronofogden? Man kanske har en buffert som äts upp av de högre kostnaderna och man flyttar innan den har tagit slut t ex? Då är man ju i praktiken tvungen att flytta för att inte hamna i en dålig sits.

• Gilla
Appendix och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.