418 795 läst · 2 299 svar
419k läst
2,3k svar
Makita-klubben (för nördar)
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Blandmissbruk är helt okej! Ibland är det "bang for buck" som är avgörande. Om vi ska prata kvalité så har jag bara Makitas handverktyg. Sen har det smugit in sig lite mer sällan-verktyg i arsenalen som någon elhyvel och så. Annars på dom större maskinerna typ byggsåg, kap&ger mm kör jag amatörernas gröna från Bosch.
Här har jag ställt upp mina tre mjölkpaket. Allt från finskruvning till stora hål.
Slithästen som tar sig igenom det mesta utom grunden på vårt hus. Ska orka 95Nm men väger därefter.
För alla skruvar som är rejäla eller där fart premieras. Slagskruvdragaren skall alltså orka dra 165Nm utan att man behöver anstränga handleden. Allt eller inget är dess måtto. Inget för finskruvning alltså. 140mm fransk? Inga problem. Kompletterade med två batterier på 1,5Ah respektive 2Ah. Dessa batterier väger betydligt mindre än 4Ah och gör den väldigt lätt och smidig. Snabbladdaren ordnar så att jag alltid har fulladdade batterier.
Nu kommer vi till det senaste tillskottet i skruvdragararsenalen. Denna lättis känns lite lite plastigare och men ändå med kvalité. Den är löjligt liten och lätt med sin vikt under kilot. 10,8V, 2Ah-batterier, drar max 35Nm, två växlar, 18 moment, 1700 varv/min. Tack för din smidighet även om jag hittills bara dreglat på den.
Storleksskillnaden mellan 18V/4Ah kontra 10,8V/2Ah
Nej, nu ska jag ut och lira Toolstops nya spel..!
Här har jag ställt upp mina tre mjölkpaket. Allt från finskruvning till stora hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slithästen som tar sig igenom det mesta utom grunden på vårt hus. Ska orka 95Nm men väger därefter.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
För alla skruvar som är rejäla eller där fart premieras. Slagskruvdragaren skall alltså orka dra 165Nm utan att man behöver anstränga handleden. Allt eller inget är dess måtto. Inget för finskruvning alltså. 140mm fransk? Inga problem. Kompletterade med två batterier på 1,5Ah respektive 2Ah. Dessa batterier väger betydligt mindre än 4Ah och gör den väldigt lätt och smidig. Snabbladdaren ordnar så att jag alltid har fulladdade batterier.
Logga in
Skapa konto
Nu kommer vi till det senaste tillskottet i skruvdragararsenalen. Denna lättis känns lite lite plastigare och men ändå med kvalité. Den är löjligt liten och lätt med sin vikt under kilot. 10,8V, 2Ah-batterier, drar max 35Nm, två växlar, 18 moment, 1700 varv/min. Tack för din smidighet även om jag hittills bara dreglat på den.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Storleksskillnaden mellan 18V/4Ah kontra 10,8V/2Ah
Logga in
Skapa konto
Nej, nu ska jag ut och lira Toolstops nya spel..!
Logga in
Skapa konto
Jag brukar kolla tester när jag ska köpa nytt. (Man vill ju ha det bästa BFM) Så jag har en massa olika fabrikat i min verkstad. Men jag har en viss böjelse för Bosch. Dom gör verkligen bra verktyg och maskiner.
Ja är också blandmissbrukare, föredrar Dewalt och makita. Har 3070, automatare och en gammal borrhammare i makita, en blå Bosch stickis, resten Dewalt. Just Dewalt och makita passar mig med lite mindre händer
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Jag köpte till en väska så att jag har nakna verktyg i den ena och alla tillbehör i den andra. På så vis är det lätt att hålla reda på blad, laddare, specialborrar, måttband, fin-bits, munskydd, kåpor mm
Nu ska jag bygga en hylla och bänk i källaren som ren förvaring. L
Vill inte ha det stående i ett ouppvärmt utrymma i onödan
Logga in
Skapa konto
Nu ska jag bygga en hylla och bänk i källaren som ren förvaring. L
Vill inte ha det stående i ett ouppvärmt utrymma i onödan
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Den viktigaste faktorn nästan vad det gäller skruvdragare i alla former är känslan i tassen, i varje fall för mig.buspojken skrev:
De enda som funkar för mig är makita och Panasonic.
Är det någon som vet när makita ska nappa på festools centrotec koncept? Både Milwaukee och bosch har ju redan gjort det
Missbruk eller inte,
En till smidig skruvdragare med möjlighet att välja vridmoment.
Makita XDT09 / DTD148 med 18v 1,5 Ah batteri.
Vridmoment på 175Nm med varvtal upp till 3600/min och antal slag upp till 3800/min.
Vikt 958g
En till smidig skruvdragare med möjlighet att välja vridmoment.
Makita XDT09 / DTD148 med 18v 1,5 Ah batteri.
Vridmoment på 175Nm med varvtal upp till 3600/min och antal slag upp till 3800/min.
Vikt 958g
Logga in
Skapa konto
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Lite tyngre 165Nm och 3200rpm. Här med 1,5Ah, bitshållare och hängare.
Även om det inte syns så är det 30mm luftspalt mellan de nedersta reglarna och golvet. Sen ska det under några millimeter syllpapp.
Sen ska det dit en hylla under för verktygstrunkarna och eventuellt en till vänster för några andra väskor, lasrar +annat. Sånt där man är lite extra rädd om. Synd att takhöjden är 180cm och jag är 186cm...
Voilà. En fulbänk/hylla. Bilden är arrangerad... ville inte ha grejerna på golvet tills nästa ryck..
Logga in
Skapa konto
Även om det inte syns så är det 30mm luftspalt mellan de nedersta reglarna och golvet. Sen ska det under några millimeter syllpapp.
Logga in
Skapa konto
Sen ska det dit en hylla under för verktygstrunkarna och eventuellt en till vänster för några andra väskor, lasrar +annat. Sånt där man är lite extra rädd om. Synd att takhöjden är 180cm och jag är 186cm...
Voilà. En fulbänk/hylla. Bilden är arrangerad... ville inte ha grejerna på golvet tills nästa ryck..
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "bitshållare"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Jag blandar mellan bosch och makita på verktygen.
Batteridrivet - Makita
Skruvdragare
Grästrimmer
Nätdrivet med önskan om bättre precision - Bosch blå
Kapger GCM 8 SDE på GTA 3800
Klyv GTS 10 J på GTA 600
Nätdrivet där precision inte är viktigast - Bosch grön
Bandslip PBS75
Multiverktyg PMF 190E
Planslip PSS 200 A
Sen står det 6 st kärcher för rengöring med... 2 grovdammsugare, 1 våtdammsug, fönstertvätt, ångtvätt och högtryckstvätt...
Batteridrivet - Makita
Skruvdragare
Grästrimmer
Nätdrivet med önskan om bättre precision - Bosch blå
Kapger GCM 8 SDE på GTA 3800
Klyv GTS 10 J på GTA 600
Nätdrivet där precision inte är viktigast - Bosch grön
Bandslip PBS75
Multiverktyg PMF 190E
Planslip PSS 200 A
Sen står det 6 st kärcher för rengöring med... 2 grovdammsugare, 1 våtdammsug, fönstertvätt, ångtvätt och högtryckstvätt...
Den här tråden är inte bra då missbruket blir alltför uppenbart, jag får sluta att klaga på fruns väskor och skor ...
Började göra ett överslag i huvudet på Makitorna och varje gång jag trodde jag var klar kom jag på några till. Nu uppe i 27 Makita verktyg - med reservation för minnesluckor. Kom även på att det finns en blå Bosch väska med en GLL-380 med ett gäng tillbehör, som inte passar ihop med några andra väskor.
Började göra ett överslag i huvudet på Makitorna och varje gång jag trodde jag var klar kom jag på några till. Nu uppe i 27 Makita verktyg - med reservation för minnesluckor. Kom även på att det finns en blå Bosch väska med en GLL-380 med ett gäng tillbehör, som inte passar ihop med några andra väskor.