J john.h skrev:
Han sökte en dubbel.
Men han har redan en enkel så att köpa en dubbel för mer än dubbla priset är väl dumt (dessutom får man redundans på köpet).
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Dyker upp beggade (oftast oanvända) laddare i Makitagruppen på Facebook lite då och då också har jag sett... (Dock singelladdare, men som sagt man kan ju köra dubbla)


/Jocce
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]

Rimligt pris eller? Om man inte köper en enkel, som sagt...

Jag hade köpt det billigaste "RTJ"-kittet och sålt maskinen och lådan på Tradera och behållt batterierna och laddaren...
Detta är den långsamma laddare, inget kul. Finns snabb, original dubbel Makita på Amazon.se för drygt 1300:-
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
F
J john.h skrev:
Detta är den långsamma laddare, inget kul. Finns snabb, original dubbel Makita på Amazon.se för drygt 1300:-
Det är ändå nåt som får mig att tro att en långsam laddare håller liv i batterierna längre. Har man problem med för långa laddtider så har man för få batterier, det är sen gammalt. Jag har 5 eller 6 batterier av varierande kvalité, de två älsta är 3Ah och 15år vid det här laget, jag är väl ingen extrem på nåt sätt men jag klarar mig bra.....och då är ändå alltid ett batteri bortslarvat. Dock så har jag två st singelladdare.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är ändå nåt som får mig att tro att en långsam laddare håller liv i batterierna längre. Har man problem med för långa laddtider så har man för få batterier, det är sen gammalt. Jag har 5 eller 6 batterier av varierande kvalité, de två älsta är 3Ah och 15år vid det här laget, jag är väl ingen extrem på nåt sätt men jag klarar mig bra.....och då är ändå alltid ett batteri bortslarvat. Dock så har jag två st singelladdare.
Långsam vs. snabb laddning har, som jag förstått det, i dagens läge med "intelligenta" batterier (och ibland laddare) minimal påverkan.
Ett bra BMS (Battery Management System) ser ju till att det inte slits.

Förr i tiden när man bara matade mer ström för att ladda snabbare så slets det, men så är ju inte fallet idag (Kika på t.ex. hus QuickCharge på telefoner är uppbyggt).

Det som sliter mest på batterierna är om de laddas max och får stå kvar där länge, alternativt om man tömmer batteriet helt (vilket inte sker med Makitas batterier under normal drift).

Snabbladdare alla dagar i veckan :)


/Jocce
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
F
Jocce81 Jocce81 skrev:
Långsam vs. snabb laddning har, som jag förstått det, i dagens läge med "intelligenta" batterier (och ibland laddare) minimal påverkan.
Ett bra BMS (Battery Management System) ser ju till att det inte slits.

Förr i tiden när man bara matade mer ström för att ladda snabbare så slets det, men så är ju inte fallet idag (Kika på t.ex. hus QuickCharge på telefoner är uppbyggt).

Det som sliter mest på batterierna är om de laddas max och får stå kvar där länge, alternativt om man tömmer batteriet helt (vilket inte sker med Makitas batterier under normal drift).

Snabbladdare alla dagar i veckan :)


/Jocce
Alla är saliga i sin tro. För att ladda snabbt behövs det mer energi under kort tid. Det är alltid bättre att ladda långsamt. Och som sagt, känner man behovet av att snabbladda så har man för få batteri. Jag har inte mätt hur lång tid det tar i standardladdaren men det handlar om en halvtimma kanske.
 
F fsn skrev:
Alla är saliga i sin tro. För att ladda snabbt behövs det mer energi under kort tid. Det är alltid bättre att ladda långsamt. Och som sagt, känner man behovet av att snabbladda så har man för få batteri. Jag har inte mätt hur lång tid det tar i standardladdaren men det handlar om en halvtimma kanske.
Eller så lever många kvar i en "Gammal tro" (Vet fortfarande folk som anser att man ska ladda telefonen fullt och dra ur den nästan helt innan man laddar igen, så var det förr men inte längre)

Så länge snabbladdningen sker på rätt sätt (Vilket förutsättningarna finns för) så är det inga problem att snabbladda.
Som sagt, man kan t.ex. pulsa, köra olika spänningar osv, kika som sagt på QuickCharge-standarden...

Är det bättre att ha Många batterier, för de enstaka gånger per år du behöver många, och låta dem ligga oanvända resten av året? De mår ju inte bra av att ligga oanvända heller (även om BMSet oftast hindrar att de dör helt).

Gällande laddtid:
Standard:
Genomsnittlig laddningstid 5,0 Ah - 135 min
Snabbladdare:
Genomsnittlig laddningstid 5,0 Ah - 45 min

Så tar det runt halvtimmen för dig, med ett 4Ah batteri så har du nog snabbladdaren ;)

(Men ja, man kan aldrig ha för många batterier när man ändå står där, men för mig, två snabbladdare, 4 batterier, och jag klarar de flesta av mina uppdrag i mitt hem med detta, men skulle man jobba professionellt med maskinerna bör man nog ha fler batterier)


/Jocce
(Källa på laddtider:
https://www.makita.se/product/dc18rc.html#tab_content_1
https://www.makita.se/product/dc18wc.html )
 
  • Gilla
john.h och 2 till
  • Laddar…
F
Jocce81 Jocce81 skrev:
Eller så lever många kvar i en "Gammal tro" (Vet fortfarande folk som anser att man ska ladda telefonen fullt och dra ur den nästan helt innan man laddar igen, så var det förr men inte längre)

Så länge snabbladdningen sker på rätt sätt (Vilket förutsättningarna finns för) så är det inga problem att snabbladda.
Som sagt, man kan t.ex. pulsa, köra olika spänningar osv, kika som sagt på QuickCharge-standarden...

Är det bättre att ha Många batterier, för de enstaka gånger per år du behöver många, och låta dem ligga oanvända resten av året? De mår ju inte bra av att ligga oanvända heller (även om BMSet oftast hindrar att de dör helt).

Gällande laddtid:
Standard:
Genomsnittlig laddningstid 5,0 Ah - 135 min
Snabbladdare:
Genomsnittlig laddningstid 5,0 Ah - 45 min

Så tar det runt halvtimmen för dig, med ett 4Ah batteri så har du nog snabbladdaren ;)

(Men ja, man kan aldrig ha för många batterier när man ändå står där, men för mig, två snabbladdare, 4 batterier, och jag klarar de flesta av mina uppdrag i mitt hem med detta, men skulle man jobba professionellt med maskinerna bör man nog ha fler batterier)


/Jocce
(Källa på laddtider:
[länk]
[länk] )
Så då säger du alltså att det är två single snabbladdare jag har? För jag har inte några 135minuter på mina tre st 5Ah batterier. Skulle snarare gissa på 45-50 minuter och 20-25minuter på 3Ah.

Ett batteri som är ”halvladdat” kan mycket väl ligga obrukat i ett halvår utan problem. Jag har som sagt minst 5 batterier, de två äldsta är från hösten 2008 och alltså 15,5 år nu och säkert lätt degraderade men fungerar utmärkt och dom har fått otroligt mycket stryk genom åren. Nu använder jag dom rätt frekvent men dom har absolut varit liggande obrukade i 3-4 månader några år. Jag har exakt noll klagomål på Makitas 18V batteri. Sen har jag deras gamla, väldigt smidiga 10,8V med och där kan jag nog räkna till 3 av 7 batterier som ”totalt tappat det” på de ca 10år jag haft dem.
 
F fsn skrev:
Så då säger du alltså att det är två single snabbladdare jag har? För jag har inte några 135minuter på mina tre st 5Ah batterier. Skulle snarare gissa på 45-50 minuter och 20-25minuter på 3Ah.

Ett batteri som är ”halvladdat” kan mycket väl ligga obrukat i ett halvår utan problem. Jag har som sagt minst 5 batterier, de två äldsta är från hösten 2008 och alltså 15,5 år nu och säkert lätt degraderade men fungerar utmärkt och dom har fått otroligt mycket stryk genom åren. Nu använder jag dom rätt frekvent men dom har absolut varit liggande obrukade i 3-4 månader några år.
Det verkar som det är snabbladdare du har, kika på länkarna så ser du...

Så då verkar det ju som att snabbladdning mao inte skadar batterierna, inte ens vid frekvent användning under 15 års tid ;)


/Jocce
 
F fsn skrev:
Så då säger du alltså att det är två single snabbladdare jag har?
Det är ju hur enkelt som helst att reda ut, modellbeteckningen på laddaren säger vad du har.
 
Hej, har en Makita trimmer enligt bild. Finns det nått större skydd att köpa eller är det vadar stövlar som gäller😅
Personens ben täckta med gräs efter användning av en trimmer, står i arbetsstövlar på asfalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Makita grästrimmer på vit bakgrund, med fråga om större skydd än det som visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
bjorsi och 1 till
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Hej, har en Makita trimmer enligt bild. Finns det nått större skydd att köpa eller är det vadar stövlar som gäller😅
[bild]
[bild]
Flipflop och speedos så blir det inte så mycket att tvätta
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F
Jocce81 Jocce81 skrev:
Det verkar som det är snabbladdare du har, kika på länkarna så ser du...

Så då verkar det ju som att snabbladdning mao inte skadar batterierna, inte ens vid frekvent användning under 15 års tid ;)


/Jocce
Eller så har jag inte snabbladdare. Har inte en aning längre faktiskt men skulle jag ge mig på en kvalificerad gissning så är ingen av mina laddare snabbladdare. Den äldre som då är 16 år snart är det absolut inte och den nyare ställer jag mig "sunt ifrågasättande" till. Men jag återkommer, skall genast kolla vad jag har och så snart som möjligt även återkomma med mina laddtider på respektive batteri. Rätt skall vara rätt.
 
F
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Hej, har en Makita trimmer enligt bild. Finns det nått större skydd att köpa eller är det vadar stövlar som gäller😅
[bild]
[bild]
Jag bara måste, och ber samtidigt om ursäkt redan nu.

Det enda skydd jag kan tänka på som skulle ha hjälpt här är om dina föräldra använt kondom.
 
  • Älska
  • Haha
  • Gilla
halj och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.