420 140 läst · 2 299 svar
420k läst
2,3k svar
Makita-klubben (för nördar)
Stod inför samma val för ett år sedan och valde 40v.C Xcqn skrev:
Trodde dom skulle fått ur sig nya verktyg lite snabbare än vad dom har gjort. Och dom verkar fortsätta släppa 18v vilket jag inte trodde.
Så här i efterhand är jag dock ändå nöjd, riktigt gedigna verktyg som är genomtänkta.
Patent finns för spikpistol, så det bör ju dyka upp inom kort.
Har Gersåg, vinkelslip, tigersåg, borrmaskin, slagskruvdragare, luftblås, häcksax, fräs och sänksåg.
Tycker kvaliten och känslan helt klart är i nivå med Festool hittills, som jag hade tidigare (cs50, kapex, domino, c18) (utom sänksågen, där djupstoppet är rätt risigt)
Summa summarum:
Fantastiska verktyg, men lite mindre utbud än så länge.
Mmm du har en poäng. Dewalt Flexvolt batterier går ju att använda med 18v-maskinerna med. Hade ingen aning om Hikoki.P Prodigys skrev:
Försöka gissa vad som blir kvar om 10år känns lite som ett lotteri.
Kanske är lika bra att köra dragan på batteri och resten på nätspänning 😀
Att satsa på nätanslutna maskiner är hål i huvudet imo. Visst, enstaka maskiner med hög effekt för vissa tillämpningar är nog bra, men inte rent generellt.C Xcqn skrev:
Så resonerade jag med multiverktyg, och eftersom makita inte hade en 40v köpte jag en fein med sladd.C Xcqn skrev:
Drar mig för att använda den bara för att sladd är så jobbigt.
Nästa verktyg är en batteridriven dammsugare för min del
Det är en ändlös cykel med att köpa om verktygen så fort nästa batteristandard dyker upp dock.K kniv skrev:
Är man hemmapulare och gör ett projekt var 5:e år så är även risken stor att batterierna är körda när man plockar fram dem till nästa projekt.
Annars håller jag med i sak. Sladden är alltid i vägen och man drar sig för att plocka fram dem då man även måste fixa fram ström etc.
Det är väl bara att gilla läget kanske.
Jag tycker inte att någon ska vara orolig för att köpa 18volt makita.
Om det dyker upp mycket mera 40volt maskiner så går det bra att kränga sina begagnade verktyg på tradera eller blocket.
Brukar bli höga priser där, så sug efter dom tydligen.
Kör själv 18volt och har inget behov av att byta.
//AA
Om det dyker upp mycket mera 40volt maskiner så går det bra att kränga sina begagnade verktyg på tradera eller blocket.
Brukar bli höga priser där, så sug efter dom tydligen.
Kör själv 18volt och har inget behov av att byta.
//AA
Enligt inlägg i annan tråd så verkar det som Bauhaus slutar med Makita och därmed säljer ut allt till väldigt bra priser.
Jag är dock ute och seglar på semestern så kan inte spana in det, och tydligen redan ganska utsålt.
Men kanske värt för någon att åka förbi och kika om ni är sugna ?
/Jocce
Jag är dock ute och seglar på semestern så kan inte spana in det, och tydligen redan ganska utsålt.
Men kanske värt för någon att åka förbi och kika om ni är sugna ?
/Jocce
I mitt lokala varuhus har Makitahyllan blivit ersatt av mer Bosch blå. Även Einhell har fått ett större sortiment.Jocce81 skrev:
Lite märkligt att Bauhaus väljer att sluta med Makita (om rykten stämmer).
Man vill ju ha närhet till det märket man väljer så man kan plocka upp nya maskiner när man behöver dem.
Misstänker att det har med avtal, marginaler etc att göra.C Xcqn skrev:
De säljer ju t.ex. inte Weber, vilket man tänker att det största Byggvaruhuset borde göra...
/Jocce
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Ingen aning om vilka märken som är bättre eller sämre men kör definitivt på 2,4mm tråd. 2,0mm är ganska klen och slits fort. Dessutom verkar den klenare fastna och tvinna sig ofta så att det slutar mata ut ny tråd. Åtminstone på DUR368 men trimmerhuvudet borde vara samma på 369an.T tunellm skrev:
T
tunellm
Medlem
· Västra Götaland
· 242 inlägg
tunellm
Medlem
- Västra Götaland
- 242 inlägg
Tack för tipset! Nästa fråga då, måste man köpa makitas tråd?F Finndjävel skrev:
Ser ut som att man köper det på rulle typ såhär: https://www.reservdelaronline.se/tr...tiga-trimmertrad-tiger-24mm-1911-9238-01.html
Makitas variant som jag antar är aktuell annars: https://www.toolab.se/makita-e-01806-trimmertrad-four-leaf-24mmx30m