Jocce81 Jocce81 skrev:
Har idag insett att jag villhöver en batteridriven sticksåg, efter ett par bökiga / dåliga ursågningar i reglar.
(Ja jag behöver också träna mer 🤣)

Vilken 18V sticksåg ska man satsa på?
Har noll koll själv,men allt blir nog bättre än den 15 år gamla ÖoB-köpta sågen för 99 kr jag har nu 🤣

/Jocce
En av limpmodell rekommenderas.
Gärna med bra bladstyrning.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
En av limpmodell rekommenderas.
Gärna med bra bladstyrning.
Någon specifik modell du vill rekommendera?

/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Någon specifik modell du vill rekommendera?

/Jocce
Vad har du för batterisystem, Makita eftersom du postade i Makita tråden eller börjar du från noll med batterimaskiner?
 
TeroM TeroM skrev:
Vad har du för batterisystem, Makita eftersom du postade i Makita tråden eller börjar du från noll med batterimaskiner?
Redigerade originalinlägget, men ja jag har Makita 18v-system i övrigt

/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Redigerade originalinlägget, men ja jag har Makita 18v-system i övrigt

/Jocce
Då är det djv181 som gäller
 
K
Finns en riktigt jobbig nackdel med djv181 dock. Den har två jävla knappar för att starta… Först måste man ”låsa upp” sen trycker man på start. Stoppar man och sen startar igen inom typ 5 sekunder går det bra utan att behöva låsa upp igen men väntar man längre än så behöver man låsa upp igen för att starta. Riktigt dryg funktion
 
  • Gilla
K. L och 2 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Finns en riktigt jobbig nackdel med djv181 dock. Den har två jävla knappar för att starta… Först måste man ”låsa upp” sen trycker man på start. Stoppar man och sen startar igen inom typ 5 sekunder går det bra utan att behöva låsa upp igen men väntar man längre än så behöver man låsa upp igen för att starta. Riktigt dryg funktion
Usch ja, den har jag prövat och ogillat!
 
  • Gilla
AndreDIY
  • Laddar…
Rickard.
Är det inte så på alla "nya" batterimaskiner? :thinking:
 
Jag köpte en dewalt av precis den anledningen, den har inte så.. så nu har jag en 18v dewalt och resten Makita.. iofs har jag 12v dewalt, så det var ingen större avsteg....

Edit; och jag gillar handväskan bättre.. 😁
 
K
Nä limpan är skönare än handväskan alla dar i veckan. Så jäkla meckigt att såga med handväskan underifrån.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Är det inte så på alla "nya" batterimaskiner? :thinking:
Nej detta är enda verktyget jag sett som är så. On/off är som på en fjärrkontroll från 90-talet, svår att använda utan att titta var knappen sitter.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
nanowire nanowire skrev:
Nej detta är enda verktyget jag sett som är så. On/off är som på en fjärrkontroll från 90-talet, svår att använda utan att titta var knappen sitter.
Ah förstår, jag trodde det var typ lika som tvåfingerlösningen alla (?) Battericirkelsågar använder.
 
Hej! Antar att det är lite svordom här i tråden, men försöker ändå. Har lite festool-verktyg som jag skulle vilja koppla till en makita vc3012m. Är det nån som har koll på nån adapter från cleantec till vad det nu kallas som makita har?

Vidare, (och skriver utan att ha sökt) är det nån som testat nya sticksågen och har nån åsikt kring den? (djv185)
 
C
Om ni inte hade Makita-verktyg idag hade ni satsat på 40v eller 18v?

Man börjar ju fundera om 18v kommer gå samma till ödes som 14.4v. Det vore ju synd om man börjar investera i en maskinpark nu.

Nästan Festool-priser på 40v dock och lågprisladorna lär ju inte börja rea ut dem på ett tag.
 
C Xcqn skrev:
Om ni inte hade Makita-verktyg idag hade ni satsat på 40v eller 18v?

Man börjar ju fundera om 18v kommer gå samma till ödes som 14.4v. Det vore ju synd om man börjar investera i en maskinpark nu.

Nästan Festool-priser på 40v dock och lågprisladorna lär ju inte börja rea ut dem på ett tag.
Inte riktigt svar på din fråg amen om kag hade varit intresserad av 40v så hade jag tittat på hikoki eller dewalt istället tack vare deras förmåga att kunna köra både 18 och 40/54v på samma batteri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.