224 läst · 7 svar
224 läst
7 svar
Mäta och ställa in frånluft själv med Testo 405i?
Jag vill kunna mäta frånluften vid varje don samt totalflödet efter frånluftsfläkten. Jag vill inte ha nån stor tratt då de är dyra och inte heller passar där jag vill mäta.
Kan en Testo 405i fungera för att mäta frånluften? Den mäter 0-30m/s. Varmtråd tror jag tekniken kallas...
https://www.testo.com/en-SE/testo-405i/p/0560-1405
Alla mina fråluftsrör (mellan 100mm och 160mm) är åtkomliga i källaren där frånluftsfläkten sitter så tänkte borra hål och mäta från olika platser. Man ställer in diametern i appen och sen gör man antingen mätning på olika punkter i rörets diameter och tar ett medel, eller så verkar man starta mätningen och dra ur den i en jämn hastighet. Antar man då kan få fram liter/sekund som väl är det man brukar gå på sen.
Den verkar bara kosta ett par tusen kr så tycker priset är överkomligt, eller finns det problem men denna för mig eller bättre alternativ?
Kan en Testo 405i fungera för att mäta frånluften? Den mäter 0-30m/s. Varmtråd tror jag tekniken kallas...
https://www.testo.com/en-SE/testo-405i/p/0560-1405
Alla mina fråluftsrör (mellan 100mm och 160mm) är åtkomliga i källaren där frånluftsfläkten sitter så tänkte borra hål och mäta från olika platser. Man ställer in diametern i appen och sen gör man antingen mätning på olika punkter i rörets diameter och tar ett medel, eller så verkar man starta mätningen och dra ur den i en jämn hastighet. Antar man då kan få fram liter/sekund som väl är det man brukar gå på sen.
Den verkar bara kosta ett par tusen kr så tycker priset är överkomligt, eller finns det problem men denna för mig eller bättre alternativ?
Funkar för att få ett bra resultat. Tre mätpunkter räcker nog från mitten och utåtÉ ÉlPon skrev:Jag vill kunna mäta frånluften vid varje don samt totalflödet efter frånluftsfläkten. Jag vill inte ha nån stor tratt då de är dyra och inte heller passar där jag vill mäta.
[länk]
Det är inget jag missat? 0-30m/s ska väl funka. Billigare än annat jag kollat.
Först var jag inne på Testo 410i men då måste man köpa nån mätprob/pitot som blir mycket dyrare. Mäter då med difftryck som jag förstått.
Och sån med tratt man sätter utanpå donen är ju mycket dyrare. Men det kanske är för att man inte alltid har rören tillgängliga som jag har. Eller bara vill ha enkelt sätt att mäta.
Först var jag inne på Testo 410i men då måste man köpa nån mätprob/pitot som blir mycket dyrare. Mäter då med difftryck som jag förstått.
Och sån med tratt man sätter utanpå donen är ju mycket dyrare. Men det kanske är för att man inte alltid har rören tillgängliga som jag har. Eller bara vill ha enkelt sätt att mäta.
Tack pratade även med en insatt kollega som tycker denna typ duger bra för mig. Så det blir att beställa denna.H Håbbe01 skrev:
Proffsmagasinet brukar ha ok priser men där kostar den 3000kr. Amazon och nån mer tar bara 1700kr men måste ju vara samma produkt så köper därifrån.
https://www.amazon.se/Testo-0560-14...lpcontext&ref_=fplfs&psc=1&smid=ANU9KP01APNAG
Tycker det känns som en billig lösning för att själv kunna trimma in och kontrollera ventilationen.
jag köpte denna då jag gjorde ventilationen själv.
https://www.conrad.se/sv/p/anemometer-voltcraft-pl-130-an-0-4-till-30-m-s-123400.html
Sen byggde jag en tratt av kartong.
Mätte och justerade in allt.
Sen var man ju tvungen att ha en OVK så då kom en kille och skulle mäta och justera in.
Han behövde inte justera in något då allt var inom 5% från de värden det skulle vara. Han sa att det dels var första gången nån lyckats få till det utan att någon extra injustering behövdes och blev mäkta förvånad av min simpla utrusting. 😁
https://www.conrad.se/sv/p/anemometer-voltcraft-pl-130-an-0-4-till-30-m-s-123400.html
Sen var man ju tvungen att ha en OVK så då kom en kille och skulle mäta och justera in.
Han behövde inte justera in något då allt var inom 5% från de värden det skulle vara. Han sa att det dels var första gången nån lyckats få till det utan att någon extra injustering behövdes och blev mäkta förvånad av min simpla utrusting. 😁
Hur ser din tratt ut? Passar den exakt mot de runda ventilationsdonen som är för 125mm, eller är det nåt mer som ansluter mot väggen? Själv har jag inte alltid någon vägg utan ett par don sitter direkt på ett rör utan vägg bakom, eller att donet är inklämt nära vägg/tak.M MrDizzy skrev:jag köpte denna då jag gjorde ventilationen själv.
[länk]
Läste någonstans här om att dessa inte var så exakta då de är mindre än själva röret man mäter på. Men om din injustering var inom 5% så fungerar de ju visst bra.
Tänkte det kunde vara bra mäta flödet efter frånluftsfläkten med. Antar att det bör stämma med summan av de övriga...? Det blir kanske svårt med den du har, lite beroende på hur väggventilen utomhus ser ut. Kanske inte är nödvändigt men mest som en bekräftelse att alla mätningar man gör stämmer och går ut på rätt ställe.
Tratten är platt mot vägg/tak.
Byggde ut ventilationsanläggningen att även ta tvättstugan nu förra sommaren.
Och för att mäta in det donet gjorde jag en liten rigg mha plastpåsar och lätt träram som jag kunde del få tätt runt röet (och donet) samt sen lätt använda tratten till den med
iom att det är FTX jag har så är några don för inluft och några för utsug (kök, badrum samt numer även tvättstuga). Det fungerar bra.
Byggde ut ventilationsanläggningen att även ta tvättstugan nu förra sommaren.
Och för att mäta in det donet gjorde jag en liten rigg mha plastpåsar och lätt träram som jag kunde del få tätt runt röet (och donet) samt sen lätt använda tratten till den med
iom att det är FTX jag har så är några don för inluft och några för utsug (kök, badrum samt numer även tvättstuga). Det fungerar bra.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är denna installation ok av vattenmätarkonsol?
Vatten & Avlopp -
Vattenmätare - är min installation godkänd?
Vatten & Avlopp -
Trefasinstallation, vill mata med en fas
El -
Isolationsmäta installationer, hantverkare
El -
Mätarskåp i garage. Kabel till hus + installation av bil-laddare och mer el i garaget.
El