Vill du få bättre koll på elförbrukningen hemma? Med hjälp av en elmätare kan du ta reda på hur mycket el olika prylar i hemmet förbrukar och därmed hitta energitjuvarna.

Du kan läsa artikeln här: Mät din strömförbrukning med elmätare - en guide
 
  • Gilla
Marike
  • Laddar…
Köpte en Nedis Smart Plug på kul. Funkar inte att installera mha bif. instruktion. Nedis support hade en helt annan instruktion och då kopplade den upp. Funkar dessvärre bara inom ca 3 meter från routern (en gipsvägg).
 
  • Gilla
nikno
  • Laddar…
Nedis Smart Plug slim med Energimätning 10A
... Stöd för röststyrning. Pris: 180 kr/st.
Jag vill höja ett varningens finger mot att installera sådan här utrustning i hemmet. Enklaste sättet att ha en hög IT-säkerhet är att inte ha uppkopplade apparater och då särskilt inte ha uppkopplade apparater med mikrofoner som säkert inte kommer få säkerhetsuppdateringar i framtiden när projektet har avslutats på Nedis.

Vem vet en vacker dag kommer de kanske sälja ut dina konversationer för att göra riktade annonser eller kreditupplysningsunderlag.
 
  • Gilla
Excel och 3 till
  • Laddar…
Jag köpte en tångamperemeter för några hundralappar. Det ger en fullt tillräcklig känsla för var elbovarna sitter, föga förvånande, sådant som värmer, kyler eller rör på sig (sågar, mixar betong, flyttar vatten, flyttar luft osv).
 
J Jaggatagga skrev:
Jag vill höja ett varningens finger mot att installera sådan här utrustning i hemmet. Enklaste sättet att ha en hög IT-säkerhet är att inte ha uppkopplade apparater och då särskilt inte ha uppkopplade apparater med mikrofoner som säkert inte kommer få säkerhetsuppdateringar i framtiden när projektet har avslutats på Nedis.

Vem vet en vacker dag kommer de kanske sälja ut dina konversationer för att göra riktade annonser eller kreditupplysningsunderlag.
Ska man ha sådana saker gör man bäst i att se till att de fungerar lokalt, och sedan neka dem access till internet helt och hållet.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
M munge skrev:
Köpte en Nedis Smart Plug på kul. Funkar inte att installera mha bif. instruktion. Nedis support hade en helt annan instruktion och då kopplade den upp. Funkar dessvärre bara inom ca 3 meter från routern (en gipsvägg).
Jag har modellen som även kan sitta utomhus. Tror att den fungerar på samma sätt som den i artikeln. Finns en knapp på kontakten för manuell av/på samt återställning efter 6 sekunder. Det underlättar att ha ett separat 2,4 GHz wifi-nät för IoT prylar.
Har provat runt i hela huset och den har fått täckning.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Ska man ha sådana saker gör man bäst i att se till att de fungerar lokalt, och sedan neka dem access till internet helt och hållet.
Jag har två IP-adresser på mitt abonnemang, det gör att jag kan ha en helt separat WiFi-router för mina IoT-prylar. Jag kommer dock åt dem via en annan (avdankad) router (med WiFi avstängt) som jag lagt som firewall mellan de två näten. Enkelt och stabilt, men det kräver iofs två extra routrar som drar några watt var.
 
proppskåpet... stäng av en grupp i 48h och jämnför så kan man lista utifrån det vad som drar...bästa är ju att ta av huvudbrytan så finns det mera "överskotts" EL som kan säljas utomlands :D
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har två IP-adresser på mitt abonnemang, det gör att jag kan ha en helt separat WiFi-router för mina IoT-prylar. Jag kommer dock åt dem via en annan (avdankad) router (med WiFi avstängt) som jag lagt som firewall mellan de två näten. Enkelt och stabilt, men det kräver iofs två extra routrar som drar några watt var.
En bra lösning för de som har den möjligheten. Själv har jag de endast separerade i olika lokala nätverk men allt går via samma router. Jag blockerar trafiken ut mot omvärden och mellan de olika nätverken med brandväggsregler. Inte perfekt, men det är vad jag lyckas få till själv.
 
Jag byggde min egen HAN/P1-avläsare och har nu 10 sekunders upplösning på alla tre faserna, jag kan dessutom se när det är risk att huvudsäkringarna riskerar att lösa ut. Eftersom jag sedan läser in detta i hemautomatiseringen så kan jag styra elbilsladdning mm baserat på detta.

De stora eltjuvarna är annars varmvatten och värme. Jag har sparat 28% förbrukning i september jämfört med förra året bara på att se till att inte elpatronen värmer varmvattnet i onödan. Sedan har jag sparat ytterligare pengar på att flytta över elförbrukning till natten (totalt sparade jag med timtaxa in ca 2200kr i september jämfört mot att jag haft kvar rörlig taxa och inte minskat förbrukningen). Runt 1400kr var i princip enbart för att jag tog kontroll över tillverkningen av varmvatten. Och detta på en enda månad!

Jag köpte en LLVP i vintras, den har jag inte hunnit utvärdera på riktigt än, men de mätningar jag gjorde då antyder att jag sparar runt 1000kWh per månad under de tre kallaste månaderna med hjälp av denna. Det som är bäst med min värmepump är dock att jag kan ställa den enligt tidsschema och dessutom får ut statistik på hur mycket energi den dragit. Det rekommenderar jag alla att satsa på vid val av LLVP. Kör pumpen på natten för att värma upp huset och låt det sedan svalna av under dagen.

Jag har några exemplar av en ZigBee-variant på "Nedis smartplug slim" (den heter Neo Coolcam och tillverkas av samma företag som Nedis-pluggen), den har en liten egenhet att den summerade användningen ligger en faktor 100x fel, men den momentana förbrukningen stämmer. Det är en stor fördel att kunna plocka in den i hemautomatiseringen utan externa webb-konton vilket kompenserar för att summaförbrukningen ligger 100x fel. Det är rätt smidigt att kunna styra på/av utav olika saker med denna samtidigt som man får kontroll över förbrukningen, men så snart man har kontroll på förbrukningen så tappar ju själva mätaren i värde. Men det är klart, en del kanske tycker det är viktigt att veta hur mycket barnets elmoped har laddats med, eller hur mycket tvättmaskinen har använts under månaden? För min del var elmätningen mer av en bonus, det var styrningen via ZigBee som var det viktiga för mig.
 
  • Gilla
Öckeröhus och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Sedan har jag sparat ytterligare pengar på att flytta över elförbrukning till natten (totalt sparade jag med timtaxa in ca 2200kr i september jämfört mot att jag haft kvar rörlig taxa och inte minskat förbrukningen). Runt 1400kr var i princip enbart för att jag tog kontroll över tillverkningen av varmvatten.
What?!
Det känns som en ganska hög förbrukning. Vi hade totalt knappa 600 kWh förbrukning i sep, så några sådana summor blir svårt att spara. Nu har jag förvisso inte fått min faktiska räkning ännu, men med ett rakt medelvärde på spotpriserna skulle de ge mig en räkning på elförbrukningen på ca 1400 kr totalt, med lite påslag och viktning mm så kanske 1500-1600.
 
tveksamt tveksamt skrev:
What?!
Det känns som en ganska hög förbrukning. Vi hade totalt knappa 600 kWh förbrukning i sep, så några sådana summor blir svårt att spara. Nu har jag förvisso inte fått min faktiska räkning ännu, men med ett rakt medelvärde på spotpriserna skulle de ge mig en räkning på elförbrukningen på ca 1400 kr totalt, med lite påslag och viktning mm så kanske 1500-1600.
Jag har elbilar och räkningen i augusti låg på 3400kr...
 
J Jaggatagga skrev:
Jag vill höja ett varningens finger mot att installera sådan här utrustning i hemmet. Enklaste sättet att ha en hög IT-säkerhet är att inte ha uppkopplade apparater och då särskilt inte ha uppkopplade apparater med mikrofoner som säkert inte kommer få säkerhetsuppdateringar i framtiden när projektet har avslutats på Nedis.

Vem vet en vacker dag kommer de kanske sälja ut dina konversationer för att göra riktade annonser eller kreditupplysningsunderlag.
I det här fallet så är det inga inbyggda mikrofoner vi pratar om utan följande;
"It can even work in connection with voice control systems such as Amazon Alexa or Google Home."
Det är en ganska normal finess bland många IoT-prylar.
Riktade annonser är redan legio från Facebook, Instagram och Google mfl.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
I det här fallet så är det inga inbyggda mikrofoner vi pratar om utan följande;
"It can even work in connection with voice control systems such as Amazon Alexa or Google Home."
Det är en ganska normal finess bland många IoT-prylar.
Riktade annonser är redan legio från Facebook, Instagram och Google mfl.
Jaha vad dum jag är. Det är klart det är så. Jag såg framför mig hur man stod och pratade med stickkontakten direkt som ett fån ... :)
 
  • Haha
  • Gilla
ivp och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har elbilar och räkningen i augusti låg på 3400kr...
Jo, med elbilar kan man förstås spara en del. Det var nog mer 1400 i besparing på bara varmvatten jag reagerade på, men jag kanske missförstod?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.