Men att olika leverantörer av rör och rördelar säger detta tror jag främst är för att gardera sig mot fel/läckor som kan uppstå. De kan ju då skylla på att det saknas stödhylsor fast det egentligen inte behövs.

docboy skrev:
Men att olika leverantörer av rör och rördelar säger detta tror jag främst är för att gardera sig mot fel/läckor som kan uppstå. De kan ju då skylla på att det saknas stödhylsor fast det egentligen inte behövs.
Bra sagt, det måste vara så.

kulle
Matstj skrev:
Ok, om problemet är att många drar för hårt (eller drar för lätt), hur kan lösningen vara stödhylsor ?!
Det logiska lösningen ser ut att vara: dra inte för hårt utan dra enligt anvisning. Eller hur ?
Nackdelen med stödhylsor är att det skapar ett psykoligisk tillstånd så att man drar omedvetet som bara kan och har i bakhuvet att stödhylsan sitter där.
Nu är jag inte med hur du menar?
Jag använder inte själv stödhylsor i halvhårda rör, och mig veterligt är det inte förrän nu de senaste 5-10 åren det har smugit in i monteringsanvisningarna.

Fast de flesta regler och förändringar på allt bygger ju mestadels på fall där klåpare har utfört arbetet. Tusentals badrum renoveras årligen och hur illa det än är gjort så är det alltid produkterna som förbättras. Världens bästa rör och stödhylsor gör ju inte saken bättre om man drar åt för hårt eller klåpar sig på annat vis. Tätskikten blir bara värre och värre och snart ska man väl blåsa upp en hermetiskt tät ballong i rummet för att det ska vara tätt men inte ens då blir det ju bra om klåparen inte sett spiken som sticker ut. Typ.
Med korrekta utbildningar, certifieringar och kunnandet (till att börja med egentligen) så skulle man kunna använda metoder som var gångbara för 30 år sen utan problem.
Men nu ska allt gå så jäkla fort och ingen bryr sig och så ändrar man reglerna istället...........

Det här är en hyffsat vackar lösning på omkastning i mitt tycke
90.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppföljning TS??

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.