En annan beprövad klassiker är att visa bilder från sandstranden 20 kilometer från stugan tillsalu: Bildtext ett till själva huset: "Villan i barnvänliga Knäckebröhult" .... Bild två från den avlägsna stranden: "Utsikt över ljuvliga Knäckebröhultsviken".
Besläktat med Ingvar Kamprads vana att strö dyra lyxprylar runt de billiga spånskivemöblerna han tänker sälja...
Besläktat med Ingvar Kamprads vana att strö dyra lyxprylar runt de billiga spånskivemöblerna han tänker sälja...
Personligen anser jag att man kan redigera sånt som inte är permanent, te.x. en brun fläck på gräsmattan om det varit torrt, en trist vit himmel, kablar eller saker som inte alltid står där.
Till exempel de bifogade bilderna, i fallet med badrummet var det jag som fick hjärnsläpp och helt missade att plocka bort sakerna på tvättmaskinen, såg dom först på bilderna när jag kom hem (Sen kan man fråga sig varför folk inte själva bryr sig om att det ska vara välstädat och undanplockat när man ska sälja bostäder för flera miljoner)
Till exempel de bifogade bilderna, i fallet med badrummet var det jag som fick hjärnsläpp och helt missade att plocka bort sakerna på tvättmaskinen, såg dom först på bilderna när jag kom hem (Sen kan man fråga sig varför folk inte själva bryr sig om att det ska vara välstädat och undanplockat när man ska sälja bostäder för flera miljoner)
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 636 inlägg
Färskt exempel från en av våra nya medlemmar.
http://www.byggahus.se/forum/byggna...oeraendra-aterstaella-husets-exterioer.html#1
http://www.byggahus.se/forum/byggna...oeraendra-aterstaella-husets-exterioer.html#1
Jag blev själv förvånad då det varit grådaskigt och regn (såklart) just den dag då fotograferingen skedde. Från en balkongbild i moll blev det mycket roligare. Känns inte som nåt otroligt fusk enligt mig. Hade dock ingen aning om det så jag blev positivt överraskad.
Jo, jag upptäckte följande "fusk" för ett tag sen:
Det är en bild på nya waterfront building i stockholm. Men för att lätta upp den gråa miljön har någon lagt in 4-5 träd i förgrunden. Inget fel i det kanske - problemet är bara att de är "planterade" på en bro - så hur gärna man än skulle vilja så kommer det aldrig gå att få till de träden...
Det är en bild på nya waterfront building i stockholm. Men för att lätta upp den gråa miljön har någon lagt in 4-5 träd i förgrunden. Inget fel i det kanske - problemet är bara att de är "planterade" på en bro - så hur gärna man än skulle vilja så kommer det aldrig gå att få till de träden...
Det där anser jag inte vara fusk, snarare att mäklaren faktiskt gör lite nytta för sitt arvode.Chips skrev:
När det gäller himlar så är det ju också ett sätt för dem att rädda bilderna där de bränner himlen, för ofta är det inte direkt bra bilder som presenteras, rent tekniskt alltså. Fusk? Njaaa, inte om det bara är blått och moln som "fixas" Om man fipplar med utsikten mm är de ju ute på en helt annan vår-is.
En sak som jag retar mig lite på är att det blivit standard att köra med väldigt mycket vidvinkel. Visst, man får med mer på bilden men det gör ju det helt omöjligt att bilda sig en uppfattning på storlek och proportioner. Lite roligt iofs när de lyckas få en hall/korridår att se ut som om man nästan skulle behöva cykel för att komma till sovrummen
Kanske billigare för oss kunder att fotografen fuskar med himlen än skall komma tillbaka en annan dag om det ösregnar och är jämgrått.
Och alla mäklare berättar ju om vad det kan göra.
Sedan är det ju vi kunder som bestämmer om vilka bilder som skall vara med. Är det havsutsikt om man hänger ut från balkongen men inte annars så varför säger vi inte Nej till den bilden.
Så det är säljaren som får välja bilder och kan säga nej till mäklarens förslag så varför bara skylla på mäklaren!
Och alla mäklare berättar ju om vad det kan göra.
Sedan är det ju vi kunder som bestämmer om vilka bilder som skall vara med. Är det havsutsikt om man hänger ut från balkongen men inte annars så varför säger vi inte Nej till den bilden.
Så det är säljaren som får välja bilder och kan säga nej till mäklarens förslag så varför bara skylla på mäklaren!
Många firmor tar bilderna en dag, skickar de till Indien för redigering över natten som sitter i en annan tidszon. Där ändras vitbalans och nivåer och de kastar in blå himmel på alla bilder, sen ligger de i mäklarens inkorg på morgonen, färdiga att publiceras.
Mkt bra affärsidé.
Mkt bra affärsidé.