D Daniel 109 skrev:
Det finns ingen gräns alls. Alla bud måste framföras. Att höja till ett bud som är samma som det högsta eller under det är också okej.

Ett större problem är att fastigheter som annonseras att de ska säljas med budgivning säljs utan budgivning är ett klart större problem.
Vad menar du att det säljs utan budgivning?
Säljaren har fått ett bud som denne accepterar annars hade denne ju inte sålt.
 
Jag skulle vilja påstå att fastighets/lägenhetsmarknaden, relativt sett, är extremt välfungerande i Sverige.
Graden är transparens är hög. Majoriteten av alla slutpriser går att hitta på booli.se.
Jag har svårt att tro att det är många andra länder som har samma tillgänglighet av information för bostadsföräljningar som Sverige har. Därför tycker jag inte att det är ett problem med såld före visning, olik budupplägg, etc etc.

Har själv köpt / sålt ett flertal bostäder.
Hjälper just nu min syster att leta bostad. Innan hon ska på visning är det bra gå in på booli.se, söka på gatan / området, och välja intervall senaste året eller dyl, så får man upp precis vilka lägenheter, vilken storlek, vilken trappuppgång, när och till vilket pris som sålts. Det är fan unikt.
Så då är det tämligen enkelt att göra en bedömning av vad som är ett bra pris, eller rimligt pris och ett dåligt pris.

Att man får sälja lägenheten hur man vill har för mig att göra med den grundlägganden avtalsrätten, en demokratisk rättighet som jag tycker är värd att värna om.
Om jag ska sälja min min så får jag sälja till vem jag vill, när jag vill, hur jag vill, jag får välja att skita i vilka bud jag vill etc. Jag får ha en visning. 100 visningar. Jag får ha lockpriser på blocket och sedan en sms-budgivning. Köp eller köp den inte.....
Jag ser inte varför bostäder borde fungera annorlunda.
 
  • Gilla
avdpos
  • Laddar…
Om nu mäklare skall fungera som oberoende part ja då måste de agera efter regler som varken mäklare eller säljare kan påverka. Helt rätt att mäklaren varnades.
 
För köparen som tävlar med andra i en budgivningsprocess spelar det roll eftersom ju längre tid budgivningen tar, desto fler medtävlande som ger sig. Gäller åtminstone objekt där det mestadels är par som tävlar. Önskade jag kunde länka till källa men får så länge hävda att det är ”allmänt känt”. Personligen kan jag väl tycka att budgivningssteg om 0,5% av utgångspris är rimligt. Dvs 5000 kr per miljon. För säljaren tar det väl inte mycket energi i anspråk, oftast har man väl bara högst två budgivares bud att ta ställning till i slutändan, om man av någon anledning inte väljer högsta bud..

T Trunk skrev:
För mig handlar det nog mest om principsak blandat med en gnutta fördomar.
Höjer man med en tusenlapp så är man, återigen i mitt tycke, lite snål och drar sig inte för att slösa sin egen tid och energi för att spara lite pengar. Det finns en tid och en plats för att spara tusenlappar, absolut. Men när man köper ett hus för x antal miljoner så kanske man kan tänka om lite.

Det ovan hör till min principaspekt. Angående mina fördomar så känns det som att en högre andel av smöhöjarna jämfört med övriga befolkningen gärna letar fel och försöker få prisavdrag i efterhand. Men det är som sagt fördomar.


Edit: Sen kan jag på ett personligt plan hålla med om att att minsta höjningsnivå på 25k kanske är lite väl mycket. Men rent principiellt håller jag med om att säljaren borde kunna diktera villkoren m.h.a. mäklaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.