47 505 läst · 565 svar
48k läst
565 svar
Mäklare får erinran efter att ha flirtat med köpare
El-Löken66 nu gör du så där igen..E El-Löken66 skrev:
Jag vet att du kan föra bättre argument och diskutera..
Ingen får röras, stämmer inte.
genom bevismaterial och spaningsarbete.
husrannsakan och vittnen, förhör mm så får man fram en eller flera scenarion hur saker gått till.. Sedan ska man vara klar över att lagen även nu talar om att den enskilde skall betraktas som oskyldig tills att dom avkunnats.. annars skulle polis kunna övergå vilka övergrepp som helst emot individen...
Så det är inte svårare än det är idagens samhälle..
Administrator
· Skåne
· 7 902 inlägg
Nu har ni glidit från ämnet god mäklarsed och att mäklare flirtar med sin köpare. Den som diskuterar vidare off topic får en varning och blir avstängd från artikelkommentarerna.
/Moderator
/Moderator
Men kära nån du människa, ser du inte skillnad på flört och en artig förfrågan när mäklaren dessutom inte hade något uppdrag för den dysfunktionellt reagerande kunden!Niclas Gustafsson skrev:nej klart man får flörta. Men INTE NÄR MAN SITTER I MAKTSTÄLLNING. En chef till en anställd - nej. Ett företag till en kund - nej. Det har aldrig uppskattats. Det är bara det att objektet (kvinnan) aldrig tidigare varit i position att säga stopp och nej! Om det nuförtiden händer dig oftare än förr, så är det dig det är fel på och inte kvinnorna du flörtar med. Om man lär sig lite takt och ton och inser att likväl som att man inte ställer sig och pissar överallt så är det heller inte okej att flörta. Var sak har sin plats vetu. Ibland, på arbetsplatsen exempelvis, uppskattar kvinnor att få ägna sig åt att arbeta. Det är väl inte så jävla märkligt? Om tycke skulle uppstå så märks det tydligt nog utan att man behöver flörta ie övertyga sitt utsedda objekt om att tycka om en. Eller hur?
Märkligt att samtidigt som rättsväsendet låter brutala gruppvåldtäktsmän som förstör unga kvinnors kroppar och liv gå fria, så får en stackars mäklare - som mycket artigt och respektfullt anmäler intresse (för att han tyckte kvinnan ifråga var intressant och trevlig att prata med) för att om möjligt få träffa henne igen - på pälsen så det svider fast han gjorde detta efter att uppdraget var över?????!!!
Personligen tror jag inte någon normal kvinna skulle snedtända så för en uppskattande förfrågan om att kunna träffas igen om hon inte hade något emot det, så antingen var kvinnan lite abnorm eller så hade hon om inte en hund begraven så en svartsjuk man som kanske hotade henne att anmäla.... Låter som enda troliga förklaringen som jag kan se det.
Personligen tror jag inte någon normal kvinna skulle snedtända så för en uppskattande förfrågan om att kunna träffas igen om hon inte hade något emot det, så antingen var kvinnan lite abnorm eller så hade hon om inte en hund begraven så en svartsjuk man som kanske hotade henne att anmäla.... Låter som enda troliga förklaringen som jag kan se det.
Fel, rättsväsendet låter inte våldtäktsmän gå fria om bevisningen räcker för en fällande dom. Våldtäktsmål är komplicerade, ögonvittnen saknas för det mesta och kvinnor som utsatts för våldtäkt beter sig inte sällan irrationellt vilket är förståeligt men inte underlättar för en fällande dom.E Eva777 skrev:
Dubbelfel, oavsett skälet så äger kvinnan rätt till sin egen upplevelse av händelsen. Själv skulle jag nog inte anmäla men att kalla kvinnan för abnorm eller att en svartsjuk man agerar i bakgrunden är riktigt fula beskyllningar.E Eva777 skrev:Personligen tror jag inte någon normal kvinna skulle snedtända så för en uppskattande förfrågan om att kunna träffas igen om hon inte hade något emot det, så antingen var kvinnan lite abnorm eller så hade hon om inte en hund begraven så en svartsjuk man som kanske hotade henne att anmäla.... Låter som enda troliga förklaringen som jag kan se det.
Din omvärldsbild är synnerligen inskränkt.E Eva777 skrev:
Jaså, det låter som att du själv är av den sorten som gör fula beskyllningar. Jag sa liksom många andra här hur jag uppfattade fallet och jag antar att även jag har rätt till m i n upplevelse. Om man inte tål andras funderingar utan att beskylla dem för " riktigt fula beskyllningar" och för att ha "en omvärldsbild som är synnerligen inskränkt" kanske man ska undvika att besöka forum för åsiktsutbyten.
Jag skrev att kvinnan var l i t e abnorm och det står jag för när det gäller hennes beteende i denna sak.
Det absoluta flertalet normala kvinnor (eller män om det gällt en kvinnlig mäklares uppskattning) skulle nog istället bli lite smickrade.
Det fanns absolut inget hotfullt eller oanständigt i mäklarkillens artiga sätt och att anmäla en sådan sak som verkligen skadat hans anseende och arbete tycker nog de flesta var allt annat än normalt och vänligt. Man kan ju ignorera om det inte passar, eller artigt svara nejtack.
Svårare än så är det inte.
Jag skrev att kvinnan var l i t e abnorm och det står jag för när det gäller hennes beteende i denna sak.
Det absoluta flertalet normala kvinnor (eller män om det gällt en kvinnlig mäklares uppskattning) skulle nog istället bli lite smickrade.
Det fanns absolut inget hotfullt eller oanständigt i mäklarkillens artiga sätt och att anmäla en sådan sak som verkligen skadat hans anseende och arbete tycker nog de flesta var allt annat än normalt och vänligt. Man kan ju ignorera om det inte passar, eller artigt svara nejtack.
A Abies koreana skrev:Fel, rättsväsendet låter inte våldtäktsmän gå fria om bevisningen räcker för en fällande dom. Våldtäktsmål är komplicerade, ögonvittnen saknas för det mesta och kvinnor som utsatts för våldtäkt beter sig inte sällan irrationellt vilket är förståeligt men inte underlättar för en fällande dom.
Dubbelfel, oavsett skälet så äger kvinnan rätt till sin egen upplevelse av händelsen. Själv skulle jag nog inte anmäla men att kalla kvinnan för abnorm eller att en svartsjuk man agerar i bakgrunden är riktigt fula beskyllningar.
Din omvärldsbild är synnerligen inskränkt.
A Abies koreana skrev:Fel, rättsväsendet låter inte våldtäktsmän gå fria om bevisningen räcker för en fällande dom. Våldtäktsmål är komplicerade, ögonvittnen saknas för det mesta och kvinnor som utsatts för våldtäkt beter sig inte sällan irrationellt vilket är förståeligt men inte underlättar för en fällande dom.
Dubbelfel, oavsett skälet så äger kvinnan rätt till sin egen upplevelse av händelsen. Själv skulle jag nog inte anmäla men att kalla kvinnan för abnorm eller att en svartsjuk man agerar i bakgrunden är riktigt fula beskyllningar.
Din omvärldsbild är synnerligen inskränkt.
För övrigt, Abies koreana, av din aggressiva reaktion att döma kan man ju undra om du själv blivit utsatt för artig uppvaktning du inte välkomnat (eller värre saker, sånt vet man inte så noga) ...och du skriver att du själv "nog inte skulle anmäla".E Eva777 skrev:Det låter som att du själv är av den sorten som gör fula beskyllningar. Jag sa liksom många andra här hur jag uppfattade fallet och jag antar att även jag har rätt till m i n upplevelse. Om man inte tål andras funderingar utan att beskylla dem för " riktigt fula beskyllningar" och för att ha "en omvärldsbild som är synnerligen inskränkt" kanske man ska undvika att besöka forum för åsiktsutbyten.
Tillåt mig tvivla för jag är nämligen inte så säker på den saken.
Redigerat:
Det skulle varit en skrattande gubbe men blev tummen upp så håll till godo
Som kvinna har man, ärligt talat, redan ett ganska stort lager av oönskade närmanden, flörtiga olämpliga sms, sexistiska kommentarer osv med sig i bagaget. Till slut blir ett - i många mäns ögon - "oskyldigt" övertramp det som får bägaren att rinna över. Enklaste sättet att undvika den här typen av anmälningar är helt enkelt att män som grupp slutar skicka flirtiga sms, dick-picks, fälla olämpliga kommentarer osv. Den här kvinnan gjorde helt rätt, mäklaren gjorde ett övertramp, och vi har ingen aning om hur han betedde sig på visningen hon varit på när de träffats tidigare.H hempularen skrev:Strikt formellt har mäklaren gjort fel. Och därmed kunde nog inte mäklarinspektionen göra annat än att varna när anmälan kom in. Och gäller det verkligen bara detta sms så tycker jag det är en kraftig överreaktion att anmäla.
Men det kan ju vara så att detta var det enda objektiva beviset. Mäklaren kanske hade sagt mer, eller betett sig olämpligt redan vid den icke genomförda affären
Anmälaren var kanske redan väldigt trött på ”snuskgubben” och så kommer meddelandet som sista droppen.
"Män som grupp"? En ärlig fråga - Hur tänker du dig i praktiken att det ska gå till? Alltså, hur skulle jag (om jag är man) fått den här mäklaren att inte skicka det här SMS:et?M Moa.L skrev:
(Min egen syn på ovanstående är nog att anledningen till att det överhuvud taget skickas flirtiga SMS, dickpics och fälls 'olämpliga' kommentarer är att det ger utdelning. Det fungerar. Sen, i vissa fall, så har upphovsmannen inte tolkat situationen rätt och det flirtiga SMS:et upplevs inte alls som flirtigt utan påstridigt, dickpicen var inte önskvärd eller komplimangen upplevs som olämplig.
Ty precis som män är olika så är även kvinnor det och det som en upplever som smickrande kan en annan tycka är hotfullt. Och att helt och hållet lägga ansvaret för var ribban ska ligga i händerna på oss män är naivt. Vi är helt enkelt inte kompetenta nog.)
Nyfniken skrev:"Män som grupp"? En ärlig fråga - Hur tänker du dig i praktiken att det ska gå till? Alltså, hur skulle jag (om jag är man) fått den här mäklaren att inte skicka det här SMS:et?
(Min egen syn på ovanstående är nog att anledningen till att det överhuvud taget skickas flirtiga SMS, dickpics och fälls 'olämpliga' kommentarer är att det ger utdelning. Det fungerar. Sen, i vissa fall, så har upphovsmannen inte tolkat situationen rätt och det flirtiga SMS:et upplevs inte alls som flirtigt utan påstridigt, dickpicen var inte önskvärd eller komplimangen upplevs som olämplig.
Ty precis som män är olika så är även kvinnor det och det som en upplever som smickrande kan en annan tycka är hotfullt. Och att helt och hållet lägga ansvaret för var ribban ska ligga i händerna på oss män är naivt. Vi är helt enkelt inte kompetenta nog.)
Bara en man kan på allvar skriva en så urbota idiotisk kommentar. Missade du hela #metoo-rörelsen? Tror du på allvar att kvinnor världen över uppskattar dick-picks? Att män som skickar den typen av bilder är de som "får utdelning"? Nej, de sickas därför att många män fullkomligt saknar spärrar och vanligt folkvett. Leta upp EN ENDA kvinna som ärligt uppskattar at få en bild på en penis skickad till sig från en vilt främmande man. Och jo, ansvaret ligger hos män. De är ni som är förövarna, det är ni som utsätter kvinnor för detta. Då ligger också ansvaret hos er. Till skillnad mot vad din, och tyvärr en hel del andra mäns mentala och empatiska förmåga indikerar, så ÄR ni inte barn. Ni går inte fria från ansvar för något bara genom att säga "Jag kan inte". Men lär er då. Det är faktiskt inte så svårt, det kräver inte ens en aktiv handling. Ni behöver helt enkelt bara LÅTA BLI att skicka sms, fälla kommentarer eller fota era snoppar. Om det finns en situation där du/ni inte med säkerhet vet at mottagaren kommer uppskatta det som avsänds från er - skicka eller säg det inte. HUR ENKELT SOM HELST. Man skulle kunna uttrycka det som att "ett barn kan klara det".