E Eld skrev:
Att pensionären dör är ju inget problem alls för banken. De får tillbaka sina pengar och lånemarknaden får en ny kund som de antagligen tjänar mycket mer pengar på än pensionären. Det är för övrigt inte osannolikt att pensionären har så små lån pga att han/hon har gjort misstaget att amortera istället för att se till att ha en rejäl buffert.

Att man ska spara lika mycket som ränta plus amortering på bostaden är ju helt verklighetsfrånvänt. Hur mycket man sparar, eller amorterar, måste vara personliga val som dessutom varierar mellan olika faser av livet. En sådan idé leder ju till att man ska amortera så lite som möjligt för att kunna lägga mera på hög. Vad blir bättre av det? (Förrutom att man slipper gå till den fyrkantiga och ogina banken. När man står inför en stor utgift.)

Det är förresten extra underligt att banken försöker förhindra underhåll av den fastighet de har som säkerhet för sina lån genom att neka ett ganska litet lån.
Om pensinären inte dör så kan det ju vara ett problem att pensionären har råd att betala av på lånet som krävdes för att byta avloppet. Det är ju därför pensionärer inte får låna pengar, för de har för lite pengar. Pengar låsta i en fastighet hjälper föga.

J Jocke_Villaägaren skrev:
Ja, det är i praktiken i princip omöjligt i dagens samhälle. Men för 70 år sen var det inget märkvärdigt. Min Farfar var ensam försörjare till hustru och 3 barn på 40talet. Men en lön i den familjen hade de råd att köpa hus, äga en bil och ha allt de behövde, de var inte fattiga öht. Farfar hade tillochmed råd att låna ut pengar till sin bror för att han skulle köpa ett hus. Då hade vi en sund bostadsmarknad, och den har förstörts totalt.
Samma med min farfar, men de hade 4 barn.
När jag var barn så var det bara farsan som jobbade (svetsare) och morsan var hemmafru
Men vi hade villa(de var dock tvungna att mygla lite för att få lån av banken, min morbror hade företag och skrev ut anställningsintyg år mor), bil och allt man behöver
Tror det kostade 340tkr att bygga huset (farsan gjorde det mesta själv)

Att fastigheten är värd 4milj nu, efter ex antal decennier är ju oväsentligt. De flesta köper sin fastighet med en hög grad belåning, troligen köptes den fastighet som idag är värd 4milj med 100% belåning, då det var det vanliga att göra för 40år sedan. Man måste utgå från vad fastigheten är värd och kostar när man är ny ägare, man kan inte kallt räkna med att fastigheten kommer vara värd så mycket mer efter 40år när det är dags att byta taket. Som fastighetsägare behöver man i sin kalkyl räkna in att man ska ha utrymme för att betala det underhåll som kommer krävas framledes. Man kan inte ta för givet att marknaden kommer göra att det blivit en sådan kraftig värdeökning att man utan problem kan låna upp på huset för att renovera. Det är precis den mentaliteten som drivit upp priset på fastigheter de senaste 40åren till de nivåer vi har idag. Hade folk det senaste 40åren räknat som jag föreslår, skulle vi idag haft en otroligt mycket hälsosammare bostadsmarknad.
Du har en poäng gällande husmarknadens utveckling men den grundar sig mer i bankers generella vilja att låna ut pengar - som nu kanske har stramats åt? Det är i alla fall inte primärt folk med låg belåningsgrad som belånat upp sina fastigheter för underhåll som drivit upp huspriserna.
Pensionärer har förvisso en "säker" inkomst varje månad, men den kan försvinna ganska fort också om man dör, vilket man i slutet på livet som pensionär har risk för ganska snabbt.

Hus ska man inte äga om man inte har råd att spara minst samma summa varje månad som man betalar i ränta och amortering. Denna buffert man då bygger upp i takt med att man amorterar av sitt lån kommer behöva användas på sikt i form av underhåll på huset du äger. Som exemplet ovan, äger en fastighet som är värderad till 4milj med endast 200.000kr i lån, det om något tyder på att denna pensionären bott där förmodligen i flera decennier, och trots detta inte har råd att byta avloppet när det blir dags. Då har man verkligen som de flesta levt utöver sina tillgångar och konsumerat för mycket skit i sitt liv... Villa marknaden är ju överflödig av villor som ligger lååångt efter i sitt regelbundna underhåll. Inte ens för 30-40år sedan har folk haft råd att köpa hus. Folk har genom alla tider behövt att låna pengar för alla renoveringar de blivit tvingade till att göra på sina fastigheter. Vilket bevisar att typ alla köper fastigheter de egentligen inte hade råd med från första början.
Det är bara att gratulera till din synska förmåga - att morsan skulle ha konsumerat ”skit” genom åren 🙂

Lyckligtvis räckte det med resonemang om att byta bank för att de skulle tänka om. Med risk att driva upp huspriserna än mer men jag har verkligen full förståelse för folk som agerar likt min mor i det här fallet. Det handlar primärt inte om att ha råd eller inte utan mer hur man prioriterar.

Hur det var för 70 år sedan är däremot inte särskilt applicerbart på hur verkligheten ser ut på 2020-talet.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.