10 318 läst · 52 svar
10k läst
52 svar
LVVP Mitsubishi Ecodan låg COP och massor av start/stop
Från utedelen till inne delen ska rören vara isolerade hela vägen även inne. Om rören dessutom sitter nära varandra så värmer/ kyler dom varandra och kompressorn får slita än hårdare för att upphålla skillnaden.F Fideliox skrev:Ja okej. Ja det är kanske värt att byta? Men jag tyckte att alla verkade röra sig fint när jag petade på dem.
Nej det vet jag inte? Kan man kontrollera det på något vis? Ett rör är märkt T och det andra är märkt R. R kan man ju tänka sig står för retur och det är kännbart svalare än den som heter T. Nej det är en lokal firma som är ganska stora på orten överlag som jag förstått. Har ca 2km dit. Jag ringde faktiskt i måndags och påpekade att jag har väldigt många start och stopp, närmare 60 per dygn. Snubben jag pratade med var osäker och skulle kolla med några kollegor och höra av sig. Han spekulerade lite i att det var svårt att säga efter så kort tid och att det nu blir varmare ute. Han nämnde också att den kanske är för stor. Jag sa att detta kommer ju troligtvis sänka livslängden på kompressorn avsevärt på inte tala om förbrukningen men det svarade han inte på. Jag får se om han hör av sig annars får jag ringa igen.
Det är bara rören till VP på utsidan av huset (kanske ca 1-2m rör) som har isolering. På insidan så är det ca 2-3 m rör från utedelen till innedelen som är oisolerade. Jag har ju ändå nytta av spillvärmen så att säga? Ja de tidigare bilderna visar varmvatten och radiator rören som kommer från golvet och går upp till innedelen, kanske 1-1.5m eller nåt i den stilen, inte heller isolerade.
Att isolera radiator rören är bra om man vill ha värmen på rätt ställe. Mitt panrum är runt 5 grader på vintern. Ser ingen anledning till att slösa mer värme för att värma upp det på vintern.
Jojo. Men vår står i tvättstugan där vi redan håller ca 21 grader. Om rören går där med 30-40 grader varmt vatten gör det väl ingen enorm skillnad? Men jag kan alltid köpa isolering och sätta på själv.A aka_the_barf skrev:Från utedelen till inne delen ska rören vara isolerade hela vägen även inne. Om rören dessutom sitter nära varandra så värmer/ kyler dom varandra och kompressorn får slita än hårdare för att upphålla skillnaden.
Att isolera radiator rören är bra om man vill ha värmen på rätt ställe. Mitt panrum är runt 5 grader på vintern. Ser ingen anledning till att slösa mer värme för att värma upp det på vintern.
Kollade förresten på en överbliven rörstump. Är ingen röris men googlade på modellen och den verkar ha lite isoleringsförmåga med plastbeklädnaden? Men såklart att det är bättre med skum runt.A aka_the_barf skrev:Från utedelen till inne delen ska rören vara isolerade hela vägen även inne. Om rören dessutom sitter nära varandra så värmer/ kyler dom varandra och kompressorn får slita än hårdare för att upphålla skillnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
D Dilato skrev:
Tror bara det är den galvade plåten? Jag upplevde dock den tystare idag när det var 5+ ute.
Hittade lite COP värden vad man bör ligga på:
Under hela februrari så låg den på COP två. Medeltemp i februari var 2 grader utomhus och min framledning har legat på runt 27-38 grader varmt. Jag borde haft COP 3-3.3 ungefär enligt den där.
https://www.mitsubishi-les.info/database/servicemanual/files/201803_ATW_DATABOOK.pdf
Logga in
Skapa konto
Under hela februrari så låg den på COP två. Medeltemp i februari var 2 grader utomhus och min framledning har legat på runt 27-38 grader varmt. Jag borde haft COP 3-3.3 ungefär enligt den där.
https://www.mitsubishi-les.info/database/servicemanual/files/201803_ATW_DATABOOK.pdf
Den låter såhär varje gång den startar upp så att säga, sen avtar det. Tycker det är falsk marknadsföring av Mitsubishi att den skulle vara tystast på marknaden. Som tur är grannen halvt döv så han hör inte den.D Danne213 skrev:
Kontaktat åf 3 gånger men de verkar inte vilja komma ut så jag gav upp, blev trött på att mejla och ringa. Kontaktade då Mitsubishi själv men de tar noll ansvar, det är åf som ska fixa. Funderat på ARN.
Något mycket märkligt har börjat hända nu.
Har satt varmvattnet på att köra 15:30 (oftast varmast ute vid denna tid). Måltemp är 53 grader.
Idag visade pumpens utomhus sensor 26 grader.
På min elmätare så ser man hur förbrukningen går upp vid 15:30 i takt med att pumpen kör hårdare. Men nu klockan 16 stängde den av utedelen och startade elpatronen!
Vad är det som pågår? 🤔 Legionella kör den varannan lördag och då händer det att den kör elpatron mellan 55 och 60 grader men inte under det. Och särskilt inte vid 26 grader varmt ute. Samma sak ser ut att hänt igår också.
Har satt varmvattnet på att köra 15:30 (oftast varmast ute vid denna tid). Måltemp är 53 grader.
Idag visade pumpens utomhus sensor 26 grader.
Logga in
Skapa konto
På min elmätare så ser man hur förbrukningen går upp vid 15:30 i takt med att pumpen kör hårdare. Men nu klockan 16 stängde den av utedelen och startade elpatronen!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad är det som pågår? 🤔 Legionella kör den varannan lördag och då händer det att den kör elpatron mellan 55 och 60 grader men inte under det. Och särskilt inte vid 26 grader varmt ute. Samma sak ser ut att hänt igår också.
Så här låter den när frostar av och vid vanlig driftF Fideliox skrev: