10 368 läst · 52 svar
10k läst
52 svar
LVVP Mitsubishi Ecodan låg COP och massor av start/stop
Jag tror felet är i dina radiatorer / termostatern. Det är så lågt flöde + låg delta stig / retur.
Prova och kör några timmar på elpatron (stängav utedelen) och kör den på nöddrift för att försäkra dig om att det inte är dålig effekt från utedelen ang dålig delta på stig / retur och kolla vad du får då för delta på stig / retur med elpatron.
Prova och kör några timmar på elpatron (stängav utedelen) och kör den på nöddrift för att försäkra dig om att det inte är dålig effekt från utedelen ang dålig delta på stig / retur och kolla vad du får då för delta på stig / retur med elpatron.
Okej jag ska försöka ta reda på hur man enbart kör på elpatron. Vilket flöde borde det vara egentligen mellan tummen och pekfingret?H H-Thomasson skrev:Jag tror felet är i dina radiatorer / termostatern. Det är så lågt flöde + låg delta stig / retur.
Prova och kör några timmar på elpatron (stängav utedelen) och kör den på nöddrift för att försäkra dig om att det inte är dålig effekt från utedelen ang dålig delta på stig / retur och kolla vad du får då för delta på stig / retur med elpatron.
Edit: hittade elpatronsläget. Flödet gick nu upp till ca 11-12. Återkommer med temps senare under dagen!
Mjo alla är öppna och alla radiatorer känns ganska jämnvarma. Kurvan har jag sänkt så vi har ca 20.5 inomhus vilket passar oss perfekt.D datja skrev:
Både ute och innedel lämnade fabriken November 2022 så man får väl hoppas det är uppdaterat. Även när jag kopplade upp pumpen till wifi så kom en fw uppdatering men jag vet inte exakt vad den gjorde.
Redigerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blått= framledning
Lila= retur
Slog på elpatron kl 8. Först ville den värma på vv så pausade varmvatten produktion. Ser ingen större skillnad på fram och retur temp. Alltså bör värdet är ju 30 grader bara. Men nu är det också 7+ utomhus så värmebehovet är lågt.
Hade du gjort rent filtret internt i värmepumpen?F Fideliox skrev:
Samt ev externa filter?
Satte ner cirkulationspumpen till steg 3 vilket gav flödet 7 l/s. Gav större delta men fler start och stopp
Och jag förstâr mig inte på varmvattnet heller. Max temp är 53 grader. Återuppvärmningsdiff är 6 grader. Just nu är det bara 42 grader i tanken. Den borde ju börjat återladda för längesedan, vid 47 grader?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och jag förstâr mig inte på varmvattnet heller. Max temp är 53 grader. Återuppvärmningsdiff är 6 grader. Just nu är det bara 42 grader i tanken. Den borde ju börjat återladda för längesedan, vid 47 grader?
Bytt termostaterna i radiarorerna och köp en UkV som bara går mot värmepumpen och sedan får du även koppla in en till cirkpump på "andra sidan UKV" som förser huset med värme. Annars så kommer du att dörstöra värmepumpen i förtid
Varför byta termostater? Har ju samma problem utan dem.H H-Thomasson skrev:
Jag har ingen plats för en extra tank dessvärre.
Kommer de två radiatorerna jag ska installera hjälpa en del kanske(15 kvadrat)? Överväger även att sätta i garage(20 kvadrat) och uterum(27 kvadrat).
Ringde installatören igår. Jag sa att jag observerar ca 60 start/stopp per dygn. De sa att de aldrig hörttalas om det innan men de skulle återkomma. Jag har inte använt röris direkt utan en firma som enbart sysslar med värmepumpar och har flera märken. Jag får se vad de återkommer med, har inga större förhoppningar.
Jag skulle tro att ett byte till den mindre utedelen som ska ha flöde 6.5-14.3 l/m och har effekt 1.3-5.4 skulle funka bättre. Min effekten är ju lägre vilket borde betyda att den kan gå längre på den. Tveksamt om firman vill gå med på att byta. Men jag sa också till dem att kompressorn kommer gå sönder snabbare med dessa start och stopp. Jag ska ju iaf teckna extraförsäkringen, den kommer nog löna sig.
Annars har jag funderat på schema funktionen. Typ ställa in så den enbart kör ett visst antal timmar i taget. Blir ju ojämn värme såklart men jag är uppväxt med gjutjärnskamin..
Jag tycker också det är skoj med t ex polarpumpen:
https://www.polarpumpen.se/varmepum...package-ecodan-luft-vattenvarmepump/p-1215443
"Värmer 20-220 kvadrat." Är det 20 kvadrat utan väggar då? Inte ens 120 verkar ju min...
Redigerat:
Termostatventil var det jag menade att du ska byta eftersom du har så dåligt flöde. (Fel ordval av mig i förra inlägget)F Fideliox skrev:Varför byta termostater? Har ju samma problem utan dem.
Jag har ingen plats för en extra tank dessvärre.
Kommer de två radiatorerna jag ska installera hjälpa en del kanske(15 kvadrat)? Överväger även att sätta i garage(20 kvadrat) och uterum(27 kvadrat).
Ringde installatören igår. Jag sa att jag observerar ca 60 start/stopp per dygn. De sa att de aldrig hörttalas om det innan men de skulle återkomma. Jag har inte använt röris direkt utan en firma som enbart sysslar med värmepumpar och har flera märken. Jag får se vad de återkommer med, har inga större förhoppningar.
Jag skulle tro att ett byte till den mindre utedelen som ska ha flöde 6.5-14.3 l/m och har effekt 1.3-5.4 skulle funka bättre. Min effekten är ju lägre vilket borde betyda att den kan gå längre på den. Tveksamt om firman vill gå med på att byta. Men jag sa också till dem att kompressorn kommer gå sönder snabbare med dessa start och stopp. Jag ska ju iaf teckna extraförsäkringen, den kommer nog löna sig.
Annars har jag funderat på schema funktionen. Typ ställa in så den enbart kör ett visst antal timmar i taget. Blir ju ojämn värme såklart men jag är uppväxt med gjutjärnskamin..
Jag tycker också det är skoj med t ex polarpumpen:
[länk]
"Värmer 20-220 kvadrat." Är det 20 kvadrat utan väggar då? Inte ens 120 verkar ju min...
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...DVwebI5ATnAjmT5SzxHDjeMBEftCQSihoCB_QQAvD_BwE
Verkar vara en undermålig installation. Hur många rör har isolation. Dina bilder visar bara rör utan. Rena förluster om de sitter i kalla eller utomhus utrymmen. Kan påverka att pumpen får arbeta onödigt hårt om det är rör direkt ifrån den. Seriösa installatörer(tyvärr få) isolerar alla rör noggrant. Speciellt direkt från utedelen.
Hade en kille som alltid tyckte det var kul att höra hur snabb installationen av förra pumpen var av kunder. I alla dom fallen var det dåligt gjort. Långa sektioner utan isolering på rören gör att kompressorn får kompensera för förlusten.
Hade en kille som alltid tyckte det var kul att höra hur snabb installationen av förra pumpen var av kunder. I alla dom fallen var det dåligt gjort. Långa sektioner utan isolering på rören gör att kompressorn får kompensera för förlusten.
Ja okej. Ja det är kanske värt att byta? Men jag tyckte att alla verkade röra sig fint när jag petade på dem.H H-Thomasson skrev:
Nej det vet jag inte? Kan man kontrollera det på något vis? Ett rör är märkt T och det andra är märkt R. R kan man ju tänka sig står för retur och det är kännbart svalare än den som heter T. Nej det är en lokal firma som är ganska stora på orten överlag som jag förstått. Har ca 2km dit. Jag ringde faktiskt i måndags och påpekade att jag har väldigt många start och stopp, närmare 60 per dygn. Snubben jag pratade med var osäker och skulle kolla med några kollegor och höra av sig. Han spekulerade lite i att det var svårt att säga efter så kort tid och att det nu blir varmare ute. Han nämnde också att den kanske är för stor. Jag sa att detta kommer ju troligtvis sänka livslängden på kompressorn avsevärt på inte tala om förbrukningen men det svarade han inte på. Jag får se om han hör av sig annars får jag ringa igen.H H-Thomasson skrev:
Det är bara rören till VP på utsidan av huset (kanske ca 1-2m rör) som har isolering. På insidan så är det ca 2-3 m rör från utedelen till innedelen som är oisolerade. Jag har ju ändå nytta av spillvärmen så att säga? Ja de tidigare bilderna visar varmvatten och radiator rören som kommer från golvet och går upp till innedelen, kanske 1-1.5m eller nåt i den stilen, inte heller isolerade.A aka_the_barf skrev:Verkar vara en undermålig installation. Hur många rör har isolation. Dina bilder visar bara rör utan. Rena förluster om de sitter i kalla eller utomhus utrymmen. Kan påverka att pumpen får arbeta onödigt hårt om det är rör direkt ifrån den. Seriösa installatörer(tyvärr få) isolerar alla rör noggrant. Speciellt direkt från utedelen.
Hade en kille som alltid tyckte det var kul att höra hur snabb installationen av förra pumpen var av kunder. I alla dom fallen var det dåligt gjort. Långa sektioner utan isolering på rören gör att kompressorn får kompensera för förlusten.
Redigerat:
Nu verkar det som det är fel på fläkten också, skrapar rejält i lagren eller något, har den inte gjort innan.
Känns som bra kvalitet detta.
Läste i värmepumpsforumet att det kan låta mer vid frost. Men jag har varit ute många gånger, jag har inte sett frost en enda gång på flänsarna.
Känns som bra kvalitet detta.
Läste i värmepumpsforumet att det kan låta mer vid frost. Men jag har varit ute många gånger, jag har inte sett frost en enda gång på flänsarna.
Redigerat: