10 368 läst · 52 svar
10k läst
52 svar
LVVP Mitsubishi Ecodan låg COP och massor av start/stop
Vet inte om det är så än men förut var vissa av Nibes luft/vatten Mitsubishi värmepumpar men med Nibes gränssnitt. Detta var ca 5 år sedan. Men de kör fortfarande med deras kompressorer.F Fideliox skrev:
Med den lilla mängden is på evaporatorn och som verkar vara hårt packat i börja (och därmed väldigt kallt på den punkten) och snabbt minskar efter rörlängden så ser det ut att du har blivit av med stor del av köldmedie-laddningen i maskinen - ja, under förutsättning att den arbetar normalt eller hög effekt och utetemperaturen är runt nolla och kallare. - när det fungerar och maskinen jobbar och producerar värmen som den skall så borde hela baksidan vara vitt av frost vid 0 och minusgrader utomhus och vid nära 100% Rh i luftfuktighet. - är luften torrare - typ under 70% Rh så är det inte säkert att det bildas så mycket frost då evaporatorn med sin stora yta är bara 2-3 grader kallare än lufttemperaturen och för att bli frost/kondens måste kallaste punkten vara under luftens daggpunkt så att det börja kondensera/frosta.A Alex Sandelin skrev:
Ljudet man hör här ju ett skaller typiskt av vibrationer från en asynkronmotor som snurrar typ 1 Hertz långsammare än nätfrekvensen - vilket är normalt för asynkronmotorer under last - om det är kompressorn eller fläkten kan jag inte avgöra.
- men det man behöver leta rätt på är vad som skallrar om man vill göra något åt ljudet och det kan vara på helt annan del av lådan.
---
Först är att kontrollera och troligen fylla på en hel del saknad köldmedie - vilket borde vara en garantijobb från de som installerade maskinen, det inte är korrekt installerat (lämnas det med gasläcka är det inte korrekt installerat)
Jakten på vad som skallrar är en annan sak men börja med att få maskinen korrekt fylld med köldmedel först då det kan ända sig ljudmässigt av den orsaken också.
Jag har en svm80 och hade ett liknande ”skallerljud” det visade sig bero på att skruvarna till det svarta skyddgallret framför fläkten inte var tillräckligt åtdragna. Efter att ha dragit åt dessa blev det tyst.
Hej,
Jag bytte min gamla elpanna med samma Mitsubishi värmepump som Fideliox förra veckan och observerar exakt samma problem:
1. Hög ljudnivå
2. COP ligger ungefär på 2
@Fideliox - Fick du någon lösning eller ?
Finns det något sätt jag kan avbryta installationen med återförsäljaren?
Jag önskar att jag hade sett det här inlägget förut
Jag bytte min gamla elpanna med samma Mitsubishi värmepump som Fideliox förra veckan och observerar exakt samma problem:
1. Hög ljudnivå
Redigerat:
Nej jag fick aldrig rätt på min. Hade installatör här men han kunde ej konstatera något fel.A avenktesh skrev:Hej,
1. Hög ljudnivå
Så bara försök dela informationen så gott du kan så fler inte blir lurade att köpa denna.
Nu när det varit 20 grader varmt orkar sig COP upp till 3 iaf.
Medlem
· stockholm
· 2 248 inlägg
Nu har jag ingen aning om det är värmepumpen som det är något fel på, om installatören har gjort något fel rörmässigt eller om den inte är injusterad korrekt och att det är rätt inställt i menyerna.F Fideliox skrev:
Inte helt enkelt att kolla COP själv om man inte har full koll på alla värden, att bara gå på den inbyggda mätaren som bara försöker beräkna är inget säkert kort om det är så ni kommer fram till COP värden.
Kom installatören fram till samma sak när det gäller COP för värmedrift och COP för tappvarmvattnet ?
Är du och återförsäljare/installatör oense om tex funktion/effekt/effektivitet och du känner att du har rätt så är det bara att skicka ärendet till ARN eller om du möjlighen har någon juridisk hjälp via ditt försäkringsbolag för villa/hem som antingen hjälper till att ordna problemet eller att du får häva köpet och få pengarna tillbaka och anlita en annan återförsäljare.
Jag håller med om dina kommentarer. Jag pratade med Mitsubishi och de sa att med det enda rörsystemet jag har skulle COP-resultatet bli mindre jämfört med deras tekniska data.
Däremot ser jag bra minskning av min elförbrukning efter ett par dagar sedan ny värmepumpsinstallation.
Min installatör kommer på besök nästa vecka för att kolla.
Däremot ser jag bra minskning av min elförbrukning efter ett par dagar sedan ny värmepumpsinstallation.
Min installatör kommer på besök nästa vecka för att kolla.