F
Fick för ett tag sedan ny LVVP installerad, ute WM85YAA, inne EHPT20X-YM9D.

Trodde vi nu skulle få ett effektivt värmesystem men den verkar dra mer energi än vår 20 år gamla frånluftspump. Verkar ha COP 2 ungefär nu när tempen håller sig runt nollan. Då jag har övervakning på elmätare kan man se att den startar och stannar oerhört ofta. Här är en bild från imorse när enbart VP och kyl&frys var igång.
Energianvändning över tid, grafisk framställning, mörkt tema, variationer i kilowatt, tidsangivelser, mätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Temp
Mobilskärm visar temperaturhistorik för Ecodan värmesystem med två linjediagram, datumval och tidsmarkörer.
Skapa konto

Utomhus temp var +2 och inomhus +21.

Ska det verkligen vara såhär? :thinking: Slits inte inverter pump av dessa start och stopp?

H
Vad har du för för flöde i ditt värmesystem.
Eller så har du lite vattenvolym. Då behöver du en ukv (extra tank) för att öka vattenvolymen

F
H H-Thomasson skrev:
Vad har du för för flöde i ditt värmesystem.
Eller så har du lite vattenvolym. Då behöver du en ukv (extra tank) för att öka vattenvolymen

Pumphastighet står på 5 (max) och den rapporterar 9-10l/minut. Har skruvat av alla termostater på radiatorerna och motionerat stiften.

Jag tycker det ser ut som den stannar och avfrostar en gång i halvtimmen vilket är väldigt ofta. Det kan dock finnas mycket fukt i luften vid 0-gradigt väder. Beror också på om man bor nära öppet vatten.

MultiMan
Min Mitsubishi avfrostar ibland ännu oftare än var 30e minut, men då bor jag nära vatten och när det är -5 - +5 (höftar lite här) så är det i princip aldrig under 90% relativ fuktighet ute. Häromdagen hade jag 98% trots flera minusgrader. Just nu -1 och 88%.

• Gilla
stefan olsson5
  • Laddar…
F
J Josth skrev:
Jag tycker det ser ut som den stannar och avfrostar en gång i halvtimmen vilket är väldigt ofta. Det kan dock finnas mycket fukt i luften vid 0-gradigt väder. Beror också på om man bor nära öppet vatten.
MultiMan MultiMan skrev:
Min Mitsubishi avfrostar ibland ännu oftare än var 30e minut, men då bor jag nära vatten och när det är -5 - +5 (höftar lite här) så är det i princip aldrig under 90% relativ fuktighet ute. Häromdagen hade jag 98% trots flera minusgrader. Just nu -1 och 88%.

Jag förstår. Kan den avfrosta trots att ingen synlig frost finns? Varit ute flera gånger när den hållt på såhär och kan inte se någon frost iaf. Bor ganska långt från hav, mellersta skåne. Men visst är det fuktigt här. Här är utetemp och fuktighet senaste två dygn :
Skärmavbild av app visar historik med temperatur- och luftfuktighetsdiagram från Aqara sensorer.
Skapa konto

Sen vet jag inte om man kan lita på Mel Cloud appen till pumpen. Enligt senaste 48h:

Cirkeldiagram över uppvärmningssystems driftlägen via mobilapp, med funktioner för att ändra enhet och datum.
Skapa konto

Men ger många avfrostningar låg COP? Jag förväntade mig iaf runt COP 3 givet mina förutsättningar.

Lågt flöde för att vara på steg 5 .
Skitigt internt filter eller magnetitfilter eller annan strypning ?
Styr du via kurva och utetemperatur eller via trådlösa givaren ?

F
C Comfort Thomas skrev:
Lågt flöde för att vara på steg 5 .
Skitigt internt filter eller magnetitfilter eller annan strypning ?
Styr du via kurva och utetemperatur eller via trådlösa givaren ?
Ja om jag läst rätt bör man ligga på 10.8-25.8 för min modell. Jag rensade filtret förra veckan och det var lite svart skit i det, kanske borde rensa igen? Var hittar man magnetfilter? Jag följde denna videon:
Vi har 11 radiatorer. Egentligen ska det vara 12 men förra ägarna plockade bort ett litet element och begravde röret, så jag behöver riva köket för att komma åt rören dessvärre. De tyckte det var fult :sweat:

Kör med värmekurva men har beställt innegivare.

Magnetitfilter monterar rörisen separat.
Kan bli en jäkla massa skit i systemet om det inte spolades ur vid demontering av den tidigare.
Du måste ha garanti så det är bara kalla på återförsäljaren/installatör om det strular.

F
C Comfort Thomas skrev:
Magnetitfilter monterar rörisen separat.
Kan bli en jäkla massa skit i systemet om det inte spolades ur vid demontering av den tidigare.
Du måste ha garanti så det är bara kalla på återförsäljaren/installatör om det strular.
Vet inte om det saknas magnetfilter då kanske?
Värmepumpsinstallation med rörarbeten och sladdar, öppet skåp, teknisk anordning, ventilationskomponenter, inomhus.
Skapa konto

Kopparledningar och ventiler i ett trångt utrymme med vitmålade väggar.
Skapa konto

Jo klart jag har garanti. Tanken med tråden var att kolla om det är något problem och det verkar det ju vara.

Finns lite olika varianter på magnetitfilter och det är inte alltid kunden väljer till detta eller kanske inte ens får frågan.
Kolla med rörisen om du är osäker och inte ser någon ”burk” på returen från radiatorerna.

F
C Comfort Thomas skrev:
Finns lite olika varianter på magnetitfilter och det är inte alltid kunden väljer till detta eller kanske inte ens får frågan.
Kolla med rörisen om du är osäker och inte ser någon ”burk” på returen från radiatorerna.

Kan inte se något sådant så får fråga om det.(y)
De frågade aldrig mig om det iaf.

Kollade också lite i manualen. Vid avfrostning ska en vit utedel symbol visas. Men min är svart. Så de korta intervallerna är inte avfrostningscyklar. Bara den korta halvtimmen jag stått här och grejat har den slagit på och av två gånger.

En öppen instruktionsmanual på svenska med tabeller och text som beskriver kontrollpanelens funktioner och ikoner.
Skapa konto

Digital termostat, Mitsubishi Electric, visar temperatur, tid, ikoner för inställningar och funktioner.
Skapa konto

Det står här att det finns ett filter men vet ej var det sitter. Kan hända att det är tillbehör.
En instruktionsbok med text och illustration av en utrustningsdel, troligtvis för VVS eller uppvärmning.
Skapa konto

Redigerat:
H
F Fideliox skrev:
Pumphastighet står på 5 (max) och den rapporterar 9-10l/minut. Har skruvat av alla termostater på radiatorerna och motionerat stiften.
Ja det var lågt flöde för att vara på 5.an på pumpen.
Vad har du för delta på stig / retur?
Är det 1-rörssystem du har?

F
H H-Thomasson skrev:
Ja det var lågt flöde för att vara på 5.an på pumpen.
Vad har du för delta på stig / retur?
Är det 1-rörssystem du har?
Exempel
Mobilskärmdump visar temperaturhistorik för två värmesystemskomponenter under en dag i februari.
Skapa konto

Ligger på ca 3-4 grader skillnad på framledning och retur.

Jag tror det är två rör?
Ett hörn med kopparledningar och ventiler för vatten eller värme, inomhusinstallation, vita väggar, installationsutrymme.
Skapa konto

Jag rensade även filtret för en vecka sedan. Var lite skit men inte mycket. Kanske ska göra igen?

F
F Fideliox skrev:
Exempel
[bild]
Ligger på ca 3-4 grader skillnad på framledning och retur.

Jag tror det är två rör?
[bild]

Jag rensade även filtret för en vecka sedan. Var lite skit men inte mycket. Kanske ska göra igen?

Men med det sagt är jag förvirrad. Följande är f Mobilapplikationsskärm som visar en timrapport för olika temperaturer relaterade till en Ecodan-enhet.
Skapa konto
från melcloud

Vad är skillnaden på blå/svart och orange/rosa?

Jag tror blå/svart är radiatorkretsen och orange/rosa från utedel/innedel?:thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.