10 090 läst · 52 svar
10k läst
52 svar
LVVP Mitsubishi Ecodan låg COP och massor av start/stop
Fick för ett tag sedan ny LVVP installerad, ute WM85YAA, inne EHPT20X-YM9D.
Trodde vi nu skulle få ett effektivt värmesystem men den verkar dra mer energi än vår 20 år gamla frånluftspump. Verkar ha COP 2 ungefär nu när tempen håller sig runt nollan. Då jag har övervakning på elmätare kan man se att den startar och stannar oerhört ofta. Här är en bild från imorse när enbart VP och kyl&frys var igång.
Temp
Utomhus temp var +2 och inomhus +21.
Ska det verkligen vara såhär? Slits inte inverter pump av dessa start och stopp?
Trodde vi nu skulle få ett effektivt värmesystem men den verkar dra mer energi än vår 20 år gamla frånluftspump. Verkar ha COP 2 ungefär nu när tempen håller sig runt nollan. Då jag har övervakning på elmätare kan man se att den startar och stannar oerhört ofta. Här är en bild från imorse när enbart VP och kyl&frys var igång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Temp
Logga in
Skapa konto
Utomhus temp var +2 och inomhus +21.
Ska det verkligen vara såhär? Slits inte inverter pump av dessa start och stopp?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 540 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 540 inlägg
Min Mitsubishi avfrostar ibland ännu oftare än var 30e minut, men då bor jag nära vatten och när det är -5 - +5 (höftar lite här) så är det i princip aldrig under 90% relativ fuktighet ute. Häromdagen hade jag 98% trots flera minusgrader. Just nu -1 och 88%.
J Josth skrev:
MultiMan skrev:
Jag förstår. Kan den avfrosta trots att ingen synlig frost finns? Varit ute flera gånger när den hållt på såhär och kan inte se någon frost iaf. Bor ganska långt från hav, mellersta skåne. Men visst är det fuktigt här. Här är utetemp och fuktighet senaste två dygn :
Logga in
Skapa konto
Sen vet jag inte om man kan lita på Mel Cloud appen till pumpen. Enligt senaste 48h:
Logga in
Skapa konto
Men ger många avfrostningar låg COP? Jag förväntade mig iaf runt COP 3 givet mina förutsättningar.
Medlem
· stockholm
· 2 196 inlägg
Lågt flöde för att vara på steg 5 .
Skitigt internt filter eller magnetitfilter eller annan strypning ?
Styr du via kurva och utetemperatur eller via trådlösa givaren ?
Skitigt internt filter eller magnetitfilter eller annan strypning ?
Styr du via kurva och utetemperatur eller via trådlösa givaren ?
Ja om jag läst rätt bör man ligga på 10.8-25.8 för min modell. Jag rensade filtret förra veckan och det var lite svart skit i det, kanske borde rensa igen? Var hittar man magnetfilter? Jag följde denna videon:C Comfort Thomas skrev:
Kör med värmekurva men har beställt innegivare.
Medlem
· stockholm
· 2 196 inlägg
Magnetitfilter monterar rörisen separat.
Kan bli en jäkla massa skit i systemet om det inte spolades ur vid demontering av den tidigare.
Du måste ha garanti så det är bara kalla på återförsäljaren/installatör om det strular.
Kan bli en jäkla massa skit i systemet om det inte spolades ur vid demontering av den tidigare.
Du måste ha garanti så det är bara kalla på återförsäljaren/installatör om det strular.
Vet inte om det saknas magnetfilter då kanske?C Comfort Thomas skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jo klart jag har garanti. Tanken med tråden var att kolla om det är något problem och det verkar det ju vara.
Medlem
· stockholm
· 2 196 inlägg
Finns lite olika varianter på magnetitfilter och det är inte alltid kunden väljer till detta eller kanske inte ens får frågan.
Kolla med rörisen om du är osäker och inte ser någon ”burk” på returen från radiatorerna.
Kolla med rörisen om du är osäker och inte ser någon ”burk” på returen från radiatorerna.
C Comfort Thomas skrev:
Kan inte se något sådant så får fråga om det.
De frågade aldrig mig om det iaf.
Kollade också lite i manualen. Vid avfrostning ska en vit utedel symbol visas. Men min är svart. Så de korta intervallerna är inte avfrostningscyklar. Bara den korta halvtimmen jag stått här och grejat har den slagit på och av två gånger.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det står här att det finns ett filter men vet ej var det sitter. Kan hända att det är tillbehör.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
ExempelH H-Thomasson skrev:
Logga in
Skapa konto
Ligger på ca 3-4 grader skillnad på framledning och retur.
Jag tror det är två rör?
Logga in
Skapa konto
Jag rensade även filtret för en vecka sedan. Var lite skit men inte mycket. Kanske ska göra igen?