81 295 läst · 228 svar
81k läst
228 svar
Lurad av plattsättaren!
Kan utan tvekan säga att du blivit blås på en j*vla massor av timmar. Ett sånt där jobb skall ta max 4 dagar med 2 gubbar. Det är ju i princip noll underarbete eftersom dom sätter det nya på det gamla. Och även 4 dagar är lite i överkant. Hoppas att det löser sig för er. Men jag hade aldrig betalat dom timmarna. Lycka till
Jag vet inte om trådens namn är rätt. Om man vill veta vad ett arbete kostar innan det är utfört kör man på fast pris. Kör man löpande så får man räkna med en eventuell chock. Lurad...ja jag vet inte..?
Det är så mycket faktorer som spelar in i det hela, vart ligger lokalen? Hur långt bort ligger firman? Hur långt är det till vatten? Hur mycket underarbete behövdes? Hur mycket el/vvs- arbete behövdes? Hur långt är ett snöre..? Osv.
Oftast kan man som konsument inte se alla omständigheter som påverkar ett jobb.
Jag har som exempel beställt arbeten på en plats som ligger långt bort med dåliga förbindelser, där kostar markarbeten 4-5 ggr mer än vad de gör lokalt...just på grund av alla yttre påverkansfaktorer...
Det är så mycket faktorer som spelar in i det hela, vart ligger lokalen? Hur långt bort ligger firman? Hur långt är det till vatten? Hur mycket underarbete behövdes? Hur mycket el/vvs- arbete behövdes? Hur långt är ett snöre..? Osv.
Oftast kan man som konsument inte se alla omständigheter som påverkar ett jobb.
Jag har som exempel beställt arbeten på en plats som ligger långt bort med dåliga förbindelser, där kostar markarbeten 4-5 ggr mer än vad de gör lokalt...just på grund av alla yttre påverkansfaktorer...
Fast har man tagit in plattsättare så kan man nånstans förvänta sig lite resultat, det är inte så att löpande räkning är ett frikort för helt fri prissättning…R Rejäl skrev:
Självklart finns avvikelser men om enhetsprisent för montage av plattor till vägg är 0,82h per m2 så är det rimligt att en väldigt långsam och noggran plattsättare behöver dubbla tiden, det hade varit ca 50h, då kan man inte komma dragandes med 5h per m2 utan väldigt väl underbyggda argument och detta är också några som behöver kommuniceras från entreprenörens sida i förväg.
Vet inte varför du skriver detta till mig precis som om jag hade utfört jobbet..L Liljeros skrev:Fast har man tagit in plattsättare så kan man nånstans förvänta sig lite resultat, det är inte så att löpande räkning är ett frikort för helt fri prissättning…
Självklart finns avvikelser men om enhetsprisent för montage av plattor till vägg är 0,82h per m2 så är det rimligt att en väldigt långsam och noggran plattsättare behöver dubbla tiden, det hade varit ca 50h, då kan man inte komma dragandes med 5h per m2 utan väldigt väl underbyggda argument och detta är också några som behöver kommuniceras från entreprenörens sida i förväg.
TS fall där han är företagare själv ställer lite högre krav på honom med, han skulle ha sett efter ett par dagar att arbetet kommer att ta längre tid än beräknat och reagerat tidigare så att säga..
Sedan din enhetstid stämmer inte på denna typen av jobb skulle aldrig ens titta på ett jobb med dom tiderna helt orimligt..
Slutpriset är intressant var det 50 000 eller 100 000?