P Pflugmacher skrev:
Och min hund vara med på jobbet dom dagarna.
Vad fakturerar du för jycken? 😉
 
  • Haha
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
J
Som någon redan konstaterat, men som tål att upprepas…. Det tog alltså 5 timmar att kakla 1 kvadratmeter… Hur kan ni ens försöka hitta några förmildrande omständigheter? Klart som fasen att du är lurad..
 
  • Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Kan utan tvekan säga att du blivit blås på en j*vla massor av timmar. Ett sånt där jobb skall ta max 4 dagar med 2 gubbar. Det är ju i princip noll underarbete eftersom dom sätter det nya på det gamla. Och även 4 dagar är lite i överkant. Hoppas att det löser sig för er. Men jag hade aldrig betalat dom timmarna. Lycka till
 
  • Gilla
joba91
  • Laddar…
TRJBerg
R Rejäl skrev:
Helt orimligt att du skulle kakla allt som TS har visat på ca 15 Tim det gör man inte!
Hur förklarar du 5 timmar per kvadratmeter?
 
R
TRJBerg TRJBerg skrev:
Hur förklarar du 5 timmar per kvadratmeter?
Varför ska jag förklara det?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
TRJBerg
R Rejäl skrev:
Varför ska jag förklara det?
Eftersom du verkar tycka att 5 timmar per kvadratmeter är rimligt?
 
R
TRJBerg TRJBerg skrev:
Eftersom du verkar tycka att 5 timmar per kvadratmeter är rimligt?
Var har jag skrivit det? Men däremot så finns det gott om långsamma hantverkare och det i sig är ingett fel vi är olika snabba och duktiga..
 
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
Jag vet inte om trådens namn är rätt. Om man vill veta vad ett arbete kostar innan det är utfört kör man på fast pris. Kör man löpande så får man räkna med en eventuell chock. Lurad...ja jag vet inte..?
Det är så mycket faktorer som spelar in i det hela, vart ligger lokalen? Hur långt bort ligger firman? Hur långt är det till vatten? Hur mycket underarbete behövdes? Hur mycket el/vvs- arbete behövdes? Hur långt är ett snöre..? Osv.
Oftast kan man som konsument inte se alla omständigheter som påverkar ett jobb.
Jag har som exempel beställt arbeten på en plats som ligger långt bort med dåliga förbindelser, där kostar markarbeten 4-5 ggr mer än vad de gör lokalt...just på grund av alla yttre påverkansfaktorer...
 
  • Gilla
Frångolvtilltak
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Var har jag skrivit det? Men däremot så finns det gott om långsamma hantverkare och det i sig är ingett fel vi är olika snabba och duktiga..
Fast har man tagit in plattsättare så kan man nånstans förvänta sig lite resultat, det är inte så att löpande räkning är ett frikort för helt fri prissättning…
Självklart finns avvikelser men om enhetsprisent för montage av plattor till vägg är 0,82h per m2 så är det rimligt att en väldigt långsam och noggran plattsättare behöver dubbla tiden, det hade varit ca 50h, då kan man inte komma dragandes med 5h per m2 utan väldigt väl underbyggda argument och detta är också några som behöver kommuniceras från entreprenörens sida i förväg.
 
  • Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
@joba91 Är de 160 timmarna endast för plattsättning?
 
R
L Liljeros skrev:
Fast har man tagit in plattsättare så kan man nånstans förvänta sig lite resultat, det är inte så att löpande räkning är ett frikort för helt fri prissättning…
Självklart finns avvikelser men om enhetsprisent för montage av plattor till vägg är 0,82h per m2 så är det rimligt att en väldigt långsam och noggran plattsättare behöver dubbla tiden, det hade varit ca 50h, då kan man inte komma dragandes med 5h per m2 utan väldigt väl underbyggda argument och detta är också några som behöver kommuniceras från entreprenörens sida i förväg.
Vet inte varför du skriver detta till mig precis som om jag hade utfört jobbet..
TS fall där han är företagare själv ställer lite högre krav på honom med, han skulle ha sett efter ett par dagar att arbetet kommer att ta längre tid än beräknat och reagerat tidigare så att säga..
Sedan din enhetstid stämmer inte på denna typen av jobb skulle aldrig ens titta på ett jobb med dom tiderna helt orimligt..
 
R Rejäl skrev:
så finns det gott om långsamma hantverkare och det i sig är inget fel
Hur långsam får man vara innan det blir ett fel? Hur långsam som helst?

Om vi antar att en kvadratmeter i timman är normalt, är det då OK om en kvadratmeter tar två timmar? En halvdag? En dag? En vecka?
 
Slutpriset är intressant var det 50 000 eller 100 000?
 
  • Gilla
Frångolvtilltak
  • Laddar…
V vintersolen skrev:
Slutpriset är intressant var det 50 000 eller 100 000?
Varför är slutpriset intressant? Det saknar väl helt irrelevans förutsatt att entreprenören inte debiterat 100kr timmen…
 
  • Gilla
Görancdt
  • Laddar…
P Pflugmacher skrev:
Glömde säga att dom 28 timmar jobbade jag inte fort på. Och min hund vara med på jobbet dom dagarna.
Du måste dubbla timmarna så du får betalt för hunden☝️
 
  • Haha
sturnus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.