Vad trött man blir när folk kommenterar och börjar med att jag kan inget om detta, kommentera då för h_ vete inte, om man måttar lite på väggarna, vilket en normal människa kan göra, så ser det ut att stämma med 32 m2 och det är inga konstiga vinklar och vrår, så det borde inte tagit mer en 1 vecka för två personer om dom jobbade 8 timmar om dagen. Dom som gjorde detta borde syssla med nåt annat.
 
  • Gilla
Dracula och 9 till
  • Laddar…
R
Vaknat på sida idag🫣
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Byggahus är tufft ibland, det kan väl mycket väl komma konsumenter till TS café?
Vad skulle det ha för betydelse?
 
  • Gilla
whak och 1 till
  • Laddar…
Vaknar alltid på sida, men blir trött på folk som kommenterar och börjar med att dom kan inget om detta.
 
  • Gilla
BerhjaPj och 3 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
nä finns inget standard avtalsförfarande som entreprenören är tvingad att redovisa dagbok.
däremot har vi avtalsfrihet så man kan avtala om det självklart
Känns onödigt att sitta och killgissa, jag bedömer ändå AB04 som ett standardavtal, det ligger i princip till grund för alla uppförda avtal där beställaren inte är en konsument.

Där kan man utläsa :
”Enligt AB 04 anges att entreprenören ska föra dagbok över omständigheter för betydelse av entreprenaden. Entreprenören ska fortlöpande delge beställaren dagboks innehåll. Dagboken är utformad i enlighet med de krav som ställs i AF AMA 07. Dagboksbladen skrivs i rapportset om tre exemplar som är självkopierande”

Så att säga att TS inte på något sätt har rätt till dagbok är bara fel, dock känns det inte otänkbart att skriftligt avtal saknas i detta läget. Men det är ju lika mycket entreprenörens problem som TS rent krasst.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Känns onödigt att sitta och killgissa, jag bedömer ändå AB04 som ett standardavtal, det ligger i princip till grund för alla uppförda avtal där beställaren inte är en konsument.

Där kan man utläsa :
”Enligt AB 04 anges att entreprenören ska föra dagbok över omständigheter för betydelse av entreprenaden. Entreprenören ska fortlöpande delge beställaren dagboks innehåll. Dagboken är utformad i enlighet med de krav som ställs i AF AMA 07. Dagboksbladen skrivs i rapportset om tre exemplar som är självkopierande”

Så att säga att TS inte på något sätt har rätt till dagbok är bara fel, dock känns det inte otänkbart att skriftligt avtal saknas i detta läget. Men det är ju lika mycket entreprenörens problem som TS rent krasst.
fast ovan stämmer inte alls, den texten finns ingenstans i varken AB04 eller ABT06.
Det som står är att "Entreprenören skall föra dagbok över omständigheter av betydelse för entreprenaden"

men det finns inga krav eller viten på att man måste överlämna dagboken till beställaren, det måste avtalas separat om det.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
J joba91 skrev:
Bara löpande räkning, vi pratade om att det skulle ta "några dagar". Men då förutsatte jag arbete för en person, inte för två.
Man undrar ju vart du själv höll hus under arbetet? Om 2gubbar har varit på ditt bygge i 2veckor och du inte märkt av dom, eftersom du nu tycker att dom inte varit där i 160h. Bra projektledning från beställarsidan!
 
  • Gilla
Harald Boye och 4 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Konsumenten har rätt att begära en specificerad räkning, vilket inte är så långt ifrån den dagbok som diskuteras här:

"Av den specificerade räkningen ska konsumenten kunna bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I lagtexten framgår dock inte i detalj de krav som ställs på en specificerad räkning i det enskilda fallet. Bestämmelsen innebär att konsumenten ska kunna utläsa vilket slags arbete som utförts, vilka åtgärder som vidtagits och vad för slags material som använts. Specifikationen är främst avsedd för att göra det möjligt för konsumenten att bedöma om tjänsten har utförts avtalsenligt. Detta gäller även om fast pris avtalats, dvs. hantverkaren måste redovisa så mycket att konsumenten kan se att denne fått vad parterna avtalat om. Vid fast pris krävs dock inte att det framgår hur priset beräknats."

Citat från [länk]
först och främst gäller inte detta då det inte är en konsument utan ett företag.

för det andra kan du inte likställa en specificerad faktura med en dagbok.
Det är två helt olika saker.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
trenchcoat trenchcoat skrev:
Okok, det är svår sits, har suttit i liknande nyligen. Bara att beklaga.
Hade jag varit dig så hade jag nog betalat. Det är inte ett orimligt belopp (tycker jag).
Hade jag tyckt att det varit orimligt så hade jag tagit det med en jurist, få svart på vitt vad som är ok och inte.
Men en detaljerad faktura har du rätt att be om, där ska det framgå vilka moment som har utförts och tidsåtgång.
Varför ska jurist blandas in, betala rimligt belopp och lite extra bestrid resten, man behöver knappast hjälp av en jurist för att bestrida en faktura ?

Finns inte ett inkassobolag som kommer ta i den fakturan med tång, finns nog risk att även kronofogden kommer sätta sig på tvären. Då är det tingsrätten som nästa steg, inte många företag som drar det dit direkt utan oftast öppnas det upp för diskussion.

Det finns ganska tydliga tabeller för hur lång tid det tar att sätta kakel på vägg (lite grovt 1h/m2) dvs utöver dom 32h för kaklingen behöver dom presentera vad dom gjort. Rimliga siffror då är kanske 4h för inköp av förbrukningsartiklar. Säg 16h extra för att det har varit lite bök att sätta på befintligt kakel. Det saknas fortfarande över 100h vilket inte är rimligt nånstans.
 
  • Gilla
OppfinnarJocke och 2 till
  • Laddar…
R
T Tosel skrev:
Man undrar ju vart du själv höll hus under arbetet? Om 2gubbar har varit på ditt bygge i 2veckor och du inte märkt av dom, eftersom du nu tycker att dom inte varit där i 160h. Bra projektledning från beställarsidan!
Varför tycker du hantverkare måste övervakas för att de inte ska lura sina kunder? Ska man inte kunna lämna dem att sköta sitt arbete självständigt? Måste man ta ledigt från jobbet för att göra detta?

Varför ska det alltid komma in några i dessa trådar som tycker att kunden får skylla sig själv om hen tillät sig att bli lurad.

Notera att jag inte uttalar mig om TS blev lurad i detta specifika fall, bara din attityd.
 
  • Gilla
hansan och 11 till
  • Laddar…
Arbetstid 2 veckor för två gubbar.
Då blir du blåst. Kan inte ta så lång tid att bara kakla 32 kvm.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Varför tycker du hantverkare måste övervakas för att de inte ska lura sina kunder? Ska man inte kunna lämna dem att sköta sitt arbete självständigt? Måste man ta ledigt från jobbet för att göra detta?

Varför ska det alltid komma in några i dessa trådar som tycker att kunden får skylla sig själv om hen tillät sig att bli lurad.

Notera att jag inte uttalar mig om TS blev lurad i detta specifika fall, bara din attityd.
Om jag skulle göra i ordning mitt kafé och plattsättaren säger att -arbetet tar några dagar. Då hade jag ringt plattsättaren och undrat, (efter att dom där -några dagar, enligt beställarens tycke är över) -hej, är allt klart, några av mina dagar har gått, hur ser du på dina några dagar, är dom fler än mina några dagar, för jag betalar, men bara för några dagar...
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
R
T Tosel skrev:
Om jag skulle göra i ordning mitt kafé och plattsättaren säger att -arbetet tar några dagar. Då hade jag ringt plattsättaren och undrat, (efter att dom där -några dagar, enligt beställarens tycke är över) -hej, är allt klart, några av mina dagar har gått, hur ser du på dina några dagar, är dom fler än mina några dagar, för jag betalar, men bara för några dagar...
Jaha. Det kan väl vara vettigt. Men om nu TS inte gjort det så ger det väl inte hantverkarna rätt att salta fakturan? Jag tolkade dig som att TS får skylla sig själv om han inte övervakat arbetet.

Det finns några stycken på forumet som verkar ha den åsikten och jag delar den inte.

Man kan ju också vända på det och anse att hantverkaren bör höra av sig om tiden hen sagt inte räcker till. Det låter som det professionella sättet jämfört med att bara köra på.
 
  • Gilla
hansan och 5 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jaha. Det kan väl vara vettigt. Men om nu TS inte gjort det så ger det väl inte hantverkarna rätt att salta fakturan? Jag tolkade dig som att TS får skylla sig själv om han inte övervakat arbetet.

Det finns några stycken på forumet som verkar ha den åsikten och jag delar den inte.
Jag undrar bara, är det utom rimligt tvivel att plattsättaren saltat fakturan, eller är han bara långsam?
 
  • Gilla
Frångolvtilltak
  • Laddar…
R
Ja att vara långsam är ingett man kan klaga och få avdrag rättsligt för i en löpande entreprenad..
Därav viktigt att göra upp tidsramar skriftligt innan start..
Och överskrids dom så ska man inte vänta tills arbetet är klart utan diskutera så fort något överskrider tid eller materialåtgång som påverkar priset i slutändan..
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.