trenchcoat trenchcoat skrev:
@joba91 Vad har ni avtalat?
Bara löpande räkning, vi pratade om att det skulle ta "några dagar". Men då förutsatte jag arbete för en person, inte för två.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
redep och 3 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag är konfunderad. Har under åren beställt en hel del hantsverkarbete - både totalt nybygge och större eller mindre renoveringar i gammalt hus.

Först stolpar jag upp vad jag vill ha gjort. Därefter diskuteras fram lämpliga lösningar. Ibland har vi kommit fram till billigare jobb, ibland har jag insisterat på lyxvariant.

Eftersom jag inte gör proffsarbete själv begär jag fast pris. Detta pris diskuteras fram (går det att göra billigare?). Jobbet har gjorts; faktura överensstämmer med skriftlig offert (ibland har jag istället fått underskrivet på mitt dokument pris inkl när jobbet ska vara klart, ev betalning i omgångar vid större jobb då hantverkaren tyckt det vara jobbigt att skriva offert).

Jag har under alla dessa år fått fakturor som på kronan överensstämt med överenskommet. Jag förstår egentligen inte TS. Enligt bilderna ser det ut att vara ett riktigt snyggt jobb och sådant kostar visserligen skjortan men hade ni överhuvud taget ingen diskussion vid beställningen?
Bara för att det är ett snyggt jobb så vill man inte bli blåst. Men det kanske du vill

• Gilla
Stocken01 och 3 till
  • Laddar…
J joba91 skrev:
Bara löpande räkning, vi pratade om att det skulle ta "några dagar". Men då förutsatte jag arbete för en person, inte för två.
Har de jobbat i ca 10 dagar med två man inkl inköp mm?

R
Har du diskuterat med plattsättaren vad säger han om tiden?

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Har du varit på plats under tiden arbetet utförts? Anser du att de inte fysiskt kunnat vara på plats i 160h (för isåfall hade jag också varit upprörd!).

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
be honom backa nån tusen... höj priset på räkmackan och crossanten nån vecka så är det +-0

• Gilla
Niko Tsap
  • Laddar…
J joba91 skrev:
Okok, det är svår sits, har suttit i liknande nyligen. Bara att beklaga.
Hade jag varit dig så hade jag nog betalat. Det är inte ett orimligt belopp (tycker jag).
Hade jag tyckt att det varit orimligt så hade jag tagit det med en jurist, få svart på vitt vad som är ok och inte.
Men en detaljerad faktura har du rätt att be om, där ska det framgå vilka moment som har utförts och tidsåtgång.

• Gilla
joba91
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Det beror förvisso på vilket avtalsförfarande man har… jag hade aldrig betalt en faktura utan underlag.

Jag skulle betalt för rimlig tid och bestridit överskjutande belopp. Vill dom h mer får dom komma med underlag.

Enhetstid för plattsättning är ca 1h per m2 så i detta fallet då kanske 40h så har man betalt lite extra, därefter bestrider man överskjutande belopp på fakturan. En rimlig väg fram då för entreprenören är att presentera sina dagböcker och visa på vad utförts.

Nu är det upp till entreprenören att visa på sin rätt till ersättning.
nä finns inget standard avtalsförfarande som entreprenören är tvingad att redovisa dagbok.
däremot har vi avtalsfrihet så man kan avtala om det självklart

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
trenchcoat trenchcoat skrev:
Om hantverkaren går på löpande räkning så har man rätt att kräva en specificerad faktura där det framgår vad timmarna har spenderats på.
japp, men det är inget krav på dagbok.
dagbok är något helt annat.

en specificerad faktura med antal timmar är långt i från en dagbok

• Ledsen
  • Gilla
  • Haha
lars80 och 2 till
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Det ser ut som mer än 32kvm, men jag kan ha fel. Vårt lilla badrum på 4kvm golvyta köpte jag 30kvm vägg till pga olika nischer….

Om ert avtal var löpande? På offererat pris så be om underlaget. Men troligtvis inte oskäligt hög kostnad.

Be om prisuppskattning nästa gång (då får den enb soffa 15%)
Jag blir nyfiken. En golvyta på 4kvm borde ju ge 8 löpmeter vägg x 2,5 vägghöjd cirka 20cm väggyta. Det måste vara en del Knox i det badrummet antar jag?

• Gilla
Boktoken och 1 till
  • Laddar…
J joba91 skrev:
Några dagar är ca 7, det blir lite drygt 100 Tim,för 2 pers, de har verkligen tagit i.

• Gilla
Pappyros
  • Laddar…
Konsumenten har rätt att begära en specificerad räkning, vilket inte är så långt ifrån den dagbok som diskuteras här:

"Av den specificerade räkningen ska konsumenten kunna bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I lagtexten framgår dock inte i detalj de krav som ställs på en specificerad räkning i det enskilda fallet. Bestämmelsen innebär att konsumenten ska kunna utläsa vilket slags arbete som utförts, vilka åtgärder som vidtagits och vad för slags material som använts. Specifikationen är främst avsedd för att göra det möjligt för konsumenten att bedöma om tjänsten har utförts avtalsenligt. Detta gäller även om fast pris avtalats, dvs. hantverkaren måste redovisa så mycket att konsumenten kan se att denne fått vad parterna avtalat om. Vid fast pris krävs dock inte att det framgår hur priset beräknats."

Citat från https://www.skilladvokater.se/2023/...h-otydlig-kan-jag-krava-specificerad-rakning/

• Gilla
  • Wow
olov modig och 2 till
  • Laddar…
R
Dock är det inte KK som gäller när företag köper tjänster som TS har gjort..

• Gilla
Dilato och 11 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Konsumenten har rätt att begära en specificerad räkning
Fast här finns som jag förstår det ingen konsument då TS driver ett café.

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast här finns som jag förstår det ingen konsument då TS driver ett café.
Byggahus är tufft ibland, det kan väl mycket väl komma konsumenter till TS café?

• Haha
  • Gilla
dbjork80 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.