163 läst · 6 svar
163 läst
6 svar
Luftfuktare
Vi har ca 35% luftfuktighet i huset. Jag funderar på att ställa in en luftfuktare i sovrummet.
Jag är helt novis på detta och min tanke är att få en behaglig miljö och jag har läst att det är bra för luftrören,ögonen,astma osv.
Ska jag köpa den här eller vad ska jag göra? Någon med erfarenhet av maskinen?
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...uktare/luftfuktare-meaco-deluxe-202/p-1887663
Jag är helt novis på detta och min tanke är att få en behaglig miljö och jag har läst att det är bra för luftrören,ögonen,astma osv.
Ska jag köpa den här eller vad ska jag göra? Någon med erfarenhet av maskinen?
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...uktare/luftfuktare-meaco-deluxe-202/p-1887663
Vilken relativ luftfuktighet tänker du ligga på vintertid?
50 % RF inne då det är frost ute kan ge skador på normalt byggt hus på sikt. Kondens på fönster främst kring bågarna är första synliga tecken.
Avråder från omfattande befuktning, möjligen i enstaka rum.
50 % RF inne då det är frost ute kan ge skador på normalt byggt hus på sikt. Kondens på fönster främst kring bågarna är första synliga tecken.
Avråder från omfattande befuktning, möjligen i enstaka rum.
Redigerat:
Jag vet egentligen inte ett skit om detta mer än att det känns allmänt torrt i hals och ögon på morgonen i sovrummet. Har hört att lite fuktigare luft kan reducera sådana besvär.J Jochi skrev:
35 % ligger lite under rekommenderad komfortzon för människor, som är mellan 40 och 60 % RF. Det är emellertid det vanliga i svenska bostäder vintertid.Freestyler skrev:
Den apparat du tittat på ser ut att ha bra data och företaget påtalar problemen med igenkalkning som gäller alla typer av fuktare. Uppfuktning kostar extra uppvärmning, direkt i fuktaren eller från rumsvärmare.
Förstår dig, vi blir riktiga torrbollar härhemma på vintertid (resten av året sköter sig). Det är JÄTTEJOBBIGT.. man får eksem (torra utslag).. ögonen är som sandpapper.. näsblod är inte helt ovanligt (torra slemhinnor).. emellanåt torrhosta.. ingen höjdare - och jag känner av det när det kryper under 40 procent.. men det störiga/jobbiga är under 35... och vissa år har vår mätare slutat visa.. och det har varit kring 25...
.. kan tipsa om VAXOL (för torra örongångar..).. NOZOIL (för torra nässlemhinnor..) OXYAL TRIPLE ACTION (för trötta/torra ögon).. och har man hudproblem.. finns en del bra på apoteket också..
Vi har ett stort apotek härhemma.. och numer en luftfuktare också.. köpte en liten till sovrummet bara (men har inte använt den än).
Det är verkligen skitjobbigt när det gör ont och är stelt överallt pga torrhet..
.. kan tipsa om VAXOL (för torra örongångar..).. NOZOIL (för torra nässlemhinnor..) OXYAL TRIPLE ACTION (för trötta/torra ögon).. och har man hudproblem.. finns en del bra på apoteket också..
Vi har ett stort apotek härhemma.. och numer en luftfuktare också.. köpte en liten till sovrummet bara (men har inte använt den än).
Det är verkligen skitjobbigt när det gör ont och är stelt överallt pga torrhet..
Se till att sparka igång den. Vi har också problem med torr luft på vintern, och luftfuktaren i sovrummet eliminerar effektivt alla besvär när den väl fått jobba upp luftfuktigheten till en bra nivå. Och det är ju troligen inte så nyttigt att proppa i sig massa läkemedel i onödan.Snigla skrev:
Luftfuktaren TS valt verkar ju iallafall vara väldigt komplett med en massa finesser och ett OK pris. Om man skall ha den i sovrummet är det viktigt att försäkra sig om att den inte avger något störande ljud om man är känslig.
Finns i princip två grundläggande varianter - evaporativ (jobbar med avdunstning med en fläkt som blåser över ett vattenbegjutet membran) eller ultrasonisk (som finfördelar vatten till en dimma).
Själv valde jag en evaporativ då den har vissa fördelar - kalken stannar i maskinen (sprider inte kalkdamm), mindre risk för bakteriespridning, viss luftrenande effekt och lite lägre energiförbrukning.
Redigerat:
Vi köpte bara en ”ren luftfuktare”.. för 20 m2 (dvs bara sovrummet). Men bara den fyller sin funktion så är vi nöjda 😊👍C cpalm skrev:Se till att sparka igång den. Vi har också problem med torr luft på vintern, och luftfuktaren i sovrummet eliminerar effektivt alla besvär när den väl fått jobba upp luftfuktigheten till en bra nivå. Och det är ju troligen inte så nyttigt att proppa i sig massa läkemedel i onödan.
Luftfuktaren TS valt verkar ju iallafall vara väldigt komplett med en massa finesser och ett OK pris. Om man skall ha den i sovrummet är det viktigt att försäkra sig om att den inte avger något störande ljud om man är känslig.
Finns i princip två grundläggande varianter - evaporativ (jobbar med avdunstning med en fläkt som blåser över ett vattenbegjutet membran) eller ultrasonisk (som finfördelar vatten till en dimma).
Själv valde jag en evaporativ då den har vissa fördelar - kalken stannar i maskinen (sprider inte kalkdamm), mindre risk för bakteriespridning, viss luftrenande effekt och lite lägre energiförbrukning.
(tyvärr hör jag allt.. men hoppas den iaf inte har nått högfrekvent ljud - stör mig mer på dessa)
Köpte luftfuktaren på Apotea en ”Beurer lb 37” .. för 5-600 kr
(Länk: https://www.apotea.se/beurer-luftfuktare-lb-37 )
Klicka här för att svara