N Nitrifik skrev:
Hej, jag har bett den göra något/snygga till men de vill inte göra något åt det. Svaret jag får är att det görs på samma sätt vid alla installationer av luft-vatten pump.
N Nitrifik skrev:
Hej, jag har bett den göra något/snygga till men de vill inte göra något åt det. Svaret jag får är att det görs på samma sätt vid alla installationer av luft-vatten pump.
Ser ut som det är tunt med isolering runt rören med. Har du vatten till utedelen?

C Comfort Thomas skrev:
Nja, ska man vara lite petig så kan håltagningen varit lite längre ner och då kan man gå rakt åt höger och sen rakt ner.
undrar mest hur rören sitter fast i taket inomhus då jag inte ser någon form av klammer eller så är jag blind !!
Jag skrev i mitt första inlägg att det hade varit bättre med håltagning lågt, och den gå upp på vägg på insidan. Men vi vet inte hur in
C Comfort Thomas skrev:
Nja, ska man vara lite petig så kan håltagningen varit lite längre ner och då kan man gå rakt åt höger och sen rakt ner.
undrar mest hur rören sitter fast i taket inomhus då jag inte ser någon form av klammer eller så är jag blind !!
Jag skrev i mitt inlägg #22 att det hade varit bättre med håltagning lågt, och sen gå upp på vägg på insidan. Men vi vet inte hur väggen ser ut på insidan. Klammer har jag inte ens reflekterat. Över. Är det inte klammrat så är det ju rätt undermåligt.

M mojjen skrev:
Jag skrev i mitt första inlägg att det hade varit bättre med håltagning lågt, och den gå upp på vägg på insidan. Men vi vet inte hur in

Jag skrev i mitt inlägg #22 att det hade varit bättre med håltagning lågt, och sen gå upp på vägg på insidan. Men vi vet inte hur väggen ser ut på insidan. Klammer har jag inte ens reflekterat. Över. Är det inte klammrat så är det ju rätt undermåligt.
På filmen så ser man väggen

• Gilla
mvh
  • Laddar…
Det ser ut att vara en sådan typ av rör/slang som liksom isolerad LK PAL universalrör är sjukt omständlig att jobba med och få rak.

Håller med om att det estetiska lämnar en hel del att önska, och det bästa hade nog varit att på något sätt bygga in rören. Men för det ändamålet skulle jag nog anlita en snickare snarare än en värmepumpsinstallatör.

• Gilla
Dahlberg68
  • Laddar…
J jbernspang skrev:
Det ser ut att vara en sådan typ av rör/slang som liksom isolerad LK PAL universalrör är sjukt omständlig att jobba med och få rak.

Håller med om att det estetiska lämnar en hel del att önska, och det bästa hade nog varit att på något sätt bygga in rören. Men för det ändamålet skulle jag nog anlita en snickare snarare än en värmepumpsinstallatör.
Surt och lägga mer pengar på det när de redan tar 50 loppor för installationen, då tycker jag man kan vänta sig mer.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
N Nitrifik skrev:
Surt och lägga mer pengar på det när de redan tar 50 loppor för installationen, då tycker jag man kan vänta sig mer.
Det gick säkert fort😄😄

• Gilla
lenmo
  • Laddar…
S stefan57 skrev:
Det gick säkert fort😄😄
Som det ser ut, ja.

C Comfort Thomas skrev:
På filmen så ser man väggen
Trodde det vsr ett angränsande rum. Ja då är der ju riktigt korkat stt inte dra ner rören på insidan

• Gilla
Nitrifik
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
klåpare men vad är att vänta det är bara de som säljer denna skit från kina
Det är väl tyska värmepumpar?

kisumisu
En sak som jag dock undrar som ingen annan gör.

Varför installeras avstängningsknappen utomhus?
Sett på de flesta pumpar att det är så.
Det kan jag tycka är dåligt, vem som helst kan ju komma och sabotera där.

N Nitrifik skrev:
Betala den del av fakturan som avser värmepumpen, och håll inne med installationen och kostnaderna för rör osv.
Vill firman ta detta till inkasso så bestrider du fakturan och påvisar att ni har en tvist.

Ännu bättre är att ta in en offert från en annan firma som får räkna på jobbet att fixa till installationen, och sedan dra av denna avgift från fakturan.

Surt med oseriösa företag, lider med er och gör redo för en längre process.

• Gilla
TobiasStockholm och 6 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
En sak som jag dock undrar som ingen annan gör.

Varför installeras avstängningsknappen utomhus?
Sett på de flesta pumpar att det är så.
Det kan jag tycka är dåligt, vem som helst kan ju komma och sabotera där.
Om det ej är en låsbar arbetsbrytare/säkerhetsbrytare så är det ganska bra att den sitter utomhus om man ska in i utedelenoch göra någon service/reparation.
risken finns annars att någon slår på brytaren när man står med fingrarna i elektroniken .

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är väl tyska värmepumpar?
Exakt. Bra grejer.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
N Nitrifik skrev:
Hej!

Jag undrar om det är ok att lämna dragning av rör på det här sättet och eventuellt bilder på hur det ska/brukar se ut?
Jag tycker inte det blev snyggt med rören dragna på det här sättet och när jag ifrågasatte varför de inte satte rören i en kanal, blev svaret att det inte går, och inte heller behövs, med denna typ av rör och material.
Är det sant, är det ok eller inte? Tips och råd uppskattas!
Denna är med köldmedia eller hur? Då har de valt slang i ett stycke, oskarvat.
Men står oxå att maxdragning är 20m mellan inne och utedel...är det det? Sen har även slang som fjädrar man sätter utanpå och böjer till så man kan få nästan 90° vinklar, dock måste man strippa från isolering innan. Men blir faan så snyggare.
Att ha arbetsbrytare på vägg bakom är standard på alla luft-vatten vp. Visst kan man sätta låsbar, men då är det utbyte från standard.
Sen ser jag inte att de kopplat avfrostningsslang...kommer bli isberg under. Du har ett stuprör bredvid, lätt koppla mot den. Men vet att på nibe måste man beställa separat som tillbehör.

F
C Comfort Thomas skrev:
Om det ej är en låsbar arbetsbrytare/säkerhetsbrytare så är det ganska bra att den sitter utomhus om man ska in i utedelenoch göra någon service/reparation.
risken finns annars att någon slår på brytaren när man står med fingrarna i elektroniken .
Nackdelen är väl om man är på semester och en vandal bryter strömmen och pump och ev hus fryser sönder. Men åh andra sidan går det ju ändå att bryta i mätarskåpet så struntsamma kanske.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.