Bryr de sig inte att du tänker ta bilder och lägga upp på Google-recensioner och andra ställen? Har du nämnt det för dem?
 
Det är tyvärr vanligt att sådana här bolag anställer okunniga människor som installatörer och inte bemödar sig med riktig utbildning/instruktion innan de skickar ut dem. Sedan lägger de på installatörerna alldeles för hög arbetsbelastning så att de måste skynda sig. Resultat därefter.

Det skulle inte förvåna mig om de inte är certifierade att installera el heller, du bör nog dubbelkolla installationen.

Alltid bäst att betala lite mer för erfarna installatörer samt närvara vid installationen för att kunna kväva sådana här problem i vaggan.
 
  • Gilla
Svedde och 2 till
  • Laddar…
N Nitrifik skrev:
Värma Norden AB, oseriöst skitföretag som uppenbarligen inte bryr sig om varken sitt rykte eller sina kunder. Rekommenderade av Villaägarna, jag ska kontakta dem om detta.

Jag har påtalat det för dem flera gånger och tryckt på. Idag gick jag vidare till ARN och berättade för dem att jag hade gjort det, då svarade dem med att de ska skicka fakturan till kronofogden (som har förfallodatum 28/9..).
Ångrar något enormt att jag anlitade dem.
Samtidigt har de sagt att dem alltid följer ARNs rekommendationer. Vi får se hur det slutar.
Bestrid fakturan hos kronofogden sä får Ni hantera det i rätten- det brukar få de flesta hantverkare att börja rannsaka sig.
 
  • Gilla
Tibb
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Vilka djur äter isolering, rådjur? Fåglar? Möss?

Såhär gjorde installatören hos oss.
Fåglar är duktiga på att hacka o slita bort isoleringen o mössen med blir bra bomaterial
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Betala den delen av fakturan som avser pumpen, betala inte den delen som du tror är kostnaden för rätta till det. Säg 5-10 000:-
Om du kan få en firma att lämna offert för att rätta till det så är det bra.
När de lämnar till fogden så bestrider du det, då det är under ett basbelopp så räknas det som småmål och då måste firman dra det tills tingsrätten. Då det är småmål så riskerar du bara att betala 2500:- isch utöver deras fordran på dig.
Men det kommer kosta duktigt med slant och timmar för firman, så rör det sig om 5-10 000:- så kommer de mest sannolikt inte dra det till tingsrätten.
Bli inte skrämd av kronofogden, Bestrid det skriftligt så blir det tingsrätten nästa.
Jag skulle inte blanda in ARN
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
N Nitrifik skrev:
Hej!

Jag undrar om det är ok att lämna dragning av rör på det här sättet och eventuellt bilder på hur det ska/brukar se ut?
Jag tycker inte det blev snyggt med rören dragna på det här sättet och när jag ifrågasatte varför de inte satte rören i en kanal, blev svaret att det inte går, och inte heller behövs, med denna typ av rör och material.
Är det sant, är det ok eller inte? Tips och råd uppskattas!
Hej!
Jag utför en hel del entreprenadbesikningar av kylinstallationer. Som besiktningsman får man inte tycka någonting utan endast bedömma installationen utifrån de handlingar den är byggd efter och att den uppfyller F-gas förordningen och Svensk Kylnorm och att anläggningen är fackmannamässigt utförd. Med det sagt är det viktigaste vad det står i offerten om hur installationen ska utföras. I övrigt är det funktionen av anläggningen som ska bedömmas.
Om man i offerten beskrivit att man ska förlägga flexislangar som fästs i tak får du tyvärr leva med detta även om du som lekman inte förväntas förstå innebörden av detta. Står det att rör förläggs i plaslanal kan du kräva detta.
Spontant utifrån dina bilder skulle jag vara tveksam till att godkänna denna installationen som fackmannamässigt utförd.
Jag skulle råda dig till att ta kontakt med en oberoende besiktningsman och låta denna göra en bedömning. Det kommer att kosta dig 5 - 8 000kr men det kanske det är värt med tanke på att du troligtvis kommer att reta dig över installationen resten av dess livslängd.

/ Putte
 
  • Gilla
Svedde och 10 till
  • Laddar…
Vad står det i offerten, vad diskuterade ni innan offerten/hur ser offertunderlaget ut, vad diskuterades vid platsbesöket innan installationen. Hur beskrev du dina tankar om installationen och funktionen.

Det är svårt för privatpersoner idag att göra beställningar av montage då man dels inte vet vad man skall fråga och exakt vad man skall förvänta sig.
Att de är medlemmar av villaägarna säger förmodligen bara att de betalar en summa pengar årligen för ”medlemskapet” likaså är det för tex BKR byggkeramik rådet som med sin medlemsförening ger sken av att de borgar för kvalité, kompetens och trygghet. Men när de gör skitjobb eller till och med katastrofjobb så finns det mycket sällan något för kunden att hämta. Att anmäla till ARN är bra. Men nästa gång lusläs all info du kan hitta och se till att ställa alla rimliga frågor om hur det kommer bli när det är klart. I dagens tokhets vad det gäller att ta in offerter på jobb så växer antalet skojare i dessa branscher snabbt.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Läs på om Konsumentköplagen och Konsumenttjänstlagen om hur du använder din rätt att hålla inne med delar av fakturan. Troligen är det Konsumentköplagen som gäller här då materialet utgör största delen av fakturan.
Och som någon annan skrev här också, ta in en oberoende certifierad besiktningsman som får bedöma om installationen är fackmannamässigt utförd.
 
electroluxaren skrev:
klåpare men vad är att vänta det är bara de som säljer denna skit från kina
Nu vet jag ju inte exakt var den här värmepumpen har tillverkats men Valliant är egentligen en "gammal" (1874) familieförd firma från Remscheid i Tyskland med produktion huvudsakligen i Europa men också i Kina.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Funktionen finns där. Jag saknar avluftning då det är en högpunkt. I övrigt är det inte rördragning utan slangdragning.
Jag har installerat många värmepumpar och alltid använt hårda rör och isolerat efteråt. Fåglarna kommer antagligen
att hacka sönder isoleringen utvändigt.
 
  • Gilla
Manjiter
  • Laddar…
N Nitrifik skrev:
Värma Norden AB, oseriöst skitföretag som uppenbarligen inte bryr sig om varken sitt rykte eller sina kunder. Rekommenderade av Villaägarna, jag ska kontakta dem om detta.

Jag har påtalat det för dem flera gånger och tryckt på. Idag gick jag vidare till ARN och berättade för dem att jag hade gjort det, då svarade dem med att de ska skicka fakturan till kronofogden (som har förfallodatum 28/9..).
Ångrar något enormt att jag anlitade dem.
Samtidigt har de sagt att dem alltid följer ARNs rekommendationer. Vi får se hur det slutar.
Själv varit i konflikt med en rörläggare vid en installation av en luft-/vatten värmepump + ny innedel (elpanna). Jobbet var dock mycket bra utfört, men sen saltade de fakturan något så enormt. Fick tillslut ett skäligt pris efter mycket bråkande.

Mycket bra att du gått till ARN eftersom firman inte är villiga att lösa problemet. Deras hot om kronofogden ska du ta med en nypa salt, de har förmodligen panik. Men något som är väldigt viktigt att du gör är att du måste bestrida fakturan skriftligt (via mejl) innan förfallodatum. Ett rent formellt mejl där du även anger en förklaring till varför du bestrider fakturan. Om eller när firman skickar fakturan till inkasso/kronofogden är det lika viktigt här att du bestrider även dessa krav. Samma gäller alla påminnelser du får. På detta sätt kan du omöjligen få en anmärkning.

Glöm inte, stå på dig och vik inte ner dig för deras hot. De har utfört ett dåligt arbete/inte utfört det arbete ni kom överens om. Du har därmed lagen på din sida. Kämpa på!
 
  • Gilla
AMR74 och 3 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
En sak som jag dock undrar som ingen annan gör.

Varför installeras avstängningsknappen utomhus?
Sett på de flesta pumpar att det är så.
Det kan jag tycka är dåligt, vem som helst kan ju komma och sabotera där.
Jag bor granne med en lekpark och har fått pumparna avstängda två gånger i sommar. Jävligt irriterande.
Jag tar gärna emot tips på vad jag kan göra för att förhindra att obehöriga stänger av pumpen. Går det att sätta en låsbar kåpa över t.ex?



Gällande utseendet hos ts. Det är av den anledningen man inte betalar en krona innan arbetet är utfört.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Sopor som utfört detta, framförallt utomhusbiten... klart man kan göra det snyggare! Antingen kanaler eller styva lödade rör så det blir rakt. Be dem göra om men specificera hur du vill ha det.
Men du måste nog flytta stupröret? Om det ska bli snyggare...
 
L Lakritsianen skrev:
Men du måste nog flytta stupröret? Om det ska bli snyggare...
Om det inte var överenskommit i beställningen att installationsfirman skulle utföra det.
 
Det här är varför man ska anlita sitt lokala kylföretag till värmepumpar. OFTAST, bryr de sig om sitt rykte och säljer både kvalitet och gör snygga installationer. Sådana här pop-uppare som importerar konstiga märken är inget att ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.