J jonaserik skrev:
Hur mycket golvvärme blir det, hur många slingor
Ingen golvvärme alls, bara radiatorer.

returen returen skrev:
är där inte utritat en pump sår det heller inget behov
Min tanke också, jag har frågat Carrier hur dom rekomednerar en inkoppling i mitt fall. Får se om jag får svar.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Fick svar från Carrier som jag skickat denna bilden till

(översatt till Svenska)

"Grundschemat du skickade är korrekt.

Jag vill påminna dig om att vara uppmärksam på förlusten av tillgängligt tryck i cirkulationspumpen, som kanske inte kan täcka hela installationen. Om detta händer råder jag dig att skapa en primär krets mellan VP och tanken, och en sekundär krets mellan tanken och radiatorerna (installera en andra cirkulationspump)."

Frågan är hur ska en sekundär krets skapas, behöver jag en tank med 3 anslutningar? Diagram av standardinstallation med vattenvärmepump, tank och radiator med elektriska booster-värmare samt primär och sekundär krets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

returen
Portug Portug skrev:
Fick svar från Carrier som jag skickat denna bilden till

(översatt till Svenska)

"Grundschemat du skickade är korrekt.

Jag vill påminna dig om att vara uppmärksam på förlusten av tillgängligt tryck i cirkulationspumpen, som kanske inte kan täcka hela installationen. Om detta händer råder jag dig att skapa en primär krets mellan VP och tanken, och en sekundär krets mellan tanken och radiatorerna (installera en andra cirkulationspump)."

Frågan är hur ska en sekundär krets skapas, behöver jag en tank med 3 anslutningar?[bild]
då är du tillbaka på fast kondensering
utan sätt en pump i serie på trycksidan om det behövs dvs där in stalltören tyckekte

• Gilla
Portug
  • Laddar…
Portug Portug skrev:
Frågan är hur ska en sekundär krets skapas, behöver jag en tank med 3 anslutningar?
Ja. Tre eller fyra. Som bonus får du ett bättre system där flödet över värmepumpen kan optimeras oberoende av värmesystemet.

• Gilla
Portug
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja. Tre eller fyra. Som bonus får du ett bättre system där flödet över värmepumpen kan optimeras oberoende av värmesystemet.
Får jag inte fast kondensering då? Eller hur kollas det lämligen in?

Portug Portug skrev:
Får jag inte fast kondensering då? Eller hur kollas det lämligen in?
Nej. Inte om du styr värmepumpen efter önskad framledningtemperatur till värmesystemet (via utegivare och kurva). Dvs, tanken är ingen ackumulatortank, utan den håller alltid den temperatur som för tillfället behövs.

Diagram över flödesutjämnare och reducering av värmeknäppningar för värmepump, visar anslutningar till värmesystem och radiator.
Skapa konto

http://www.nibe.se/nibedocuments/12150/639282-5.pdf

• Gilla
Portug
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej. Inte om du styr värmepumpen efter önskad framledningtemperatur till värmesystemet (via utegivare och kurva). Dvs, tanken är ingen ackumulatortank, utan den håller alltid den temperatur som för tillfället behövs.

[bild]

[länk]
Tack, Vart skulle den andra cirkulationspumpen placeras?

På framledningen till värmesystemet eller returen...

Flödesschema över värmesystem med värmepump, flödesutjämnare och radiator, reducering av värmeknäppningar visas.
Skapa konto

• Gilla
Portug
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.