2 555 läst · 53 svar
3k läst
53 svar
Luft vatten för enbart varmvatten - flytande kondencering?
till svenska produkter följer det med svensk installationsbeskrivning som beskriver processenPortug skrev:
Fast kondensering mot 55 grader i en liten tank - för att shunta radiatorvärme därifrån är ju "hål i huvudet" om man vill ha vettig verkningsgrad.
Tror dock du har uppförsbacke att förklara det för installatörerna om dom är vana att göra så.
Kan du inte installera allt själv? Det är ingen raketforskning om man är normalhändig. Och tvingar du dom att göra enligt en annan princip än dom brukar så kommer dom att friskriva sig från garanti i alla fall.
Tror dock du har uppförsbacke att förklara det för installatörerna om dom är vana att göra så.
Kan du inte installera allt själv? Det är ingen raketforskning om man är normalhändig. Och tvingar du dom att göra enligt en annan princip än dom brukar så kommer dom att friskriva sig från garanti i alla fall.
Jo jag var inne på det. Men är osäker på hur jag ska sätta upp det för att få bäst verkningsgrad/funkrion.M MagHam skrev:Fast kondensering mot 55 grader i en liten tank - för att shunta radiatorvärme därifrån är ju "hål i huvudet" om man vill ha vettig verkningsgrad.
Funderar på att beställa en Carrier som verkar gå att styra på utetemp och följa deras installationsexempel.
Om jag tolkar det rätt behöver jag kompletera med en liten tank på returen, expansionskärl ev. något filter. Men ingen schunt och extern cirkulationspump m.m. Bilden verkar visa en mass ventiler, men vet inte vad dom fyller för funktion om det inte bara är för att stänga kretsen vid tex. service?
Är volymen i radiatorerna tillräckligt stor så behövs ingen tank alls. Läste någonstans att 20 liter värmebärarvatten / kW pumpeffekt är ett bra riktmärke att inte gå under.
I och med att du bara ska köra mot radiatorer (och inte golvvärme också) så behövs ingen extra shuntgrupp. Bara ett expansionskärl och en cirkpump (om inte det är inbyggt).
Är dock inte insatt i Carrierpumparna och om det är något som skiljer dom mot t ex en Nibe L/V.
I och med att du bara ska köra mot radiatorer (och inte golvvärme också) så behövs ingen extra shuntgrupp. Bara ett expansionskärl och en cirkpump (om inte det är inbyggt).
Är dock inte insatt i Carrierpumparna och om det är något som skiljer dom mot t ex en Nibe L/V.
En värmepump som klarar flytande kondensering räknar fram ett börvärde för framledningen beroende på utetemperaturen, När det blir en avvikelse så börjar den räkna gradminuter för att bestämma sig när den ska starta kompressorn. Liten avvikelse=längre tid innan den startar. Om man har en maskin som är tänkt för fast kondensering (eller med börvärdesförskjutning beroende på utetemperatur) startar kompressorn när differensen mellan start och stopp är uppnådd. I det senare fallet så har tanken en funktion att jämna ut start-stoppfrekvensen
Tack, hur listar man ut om den är tänkt för flytande kondencering?P Plutus skrev:En värmepump som klarar flytande kondensering räknar fram ett börvärde för framledningen beroende på utetemperaturen, När det blir en avvikelse så börjar den räkna gradminuter för att bestämma sig när den ska starta kompressorn. Liten avvikelse=längre tid innan den startar. Om man har en maskin som är tänkt för fast kondensering (eller med börvärdesförskjutning beroende på utetemperatur) startar kompressorn när differensen mellan start och stopp är uppnådd. I det senare fallet så har tanken en funktion att jämna ut start-stoppfrekvensen
Troligen blir det denna Carrier, 12kW 3-fas. Den har möjlighet att ställa in kurva, men om det är för flytande kondencering eller börvärdesförskjutning?
https://www.carrier.com/commercial/...oning/air-to-water-heat-pumps/30awhr-04r-16r/
https://eto.carrier.com/litterature/iom/IOM_ODU_Monobloc_6.24_EN.pdf
Tack, då behöver jag en tank? Kan jag koppla in en tank enl. bilden i inlägg 36 eller behöver den kopplas anorlunda?P Plutus skrev:
Jag frågade installatören om jag verkligen måste ha en extern cirulatinspump eftersom det finns en inbyggd i värmepumpen. Fick precis svar av installatören att jag måste ha det och dom har markerat i bilden (bifogad). Jag hade tolkat det inringade som vattenpåfyllning eller likande. Har jag missat något? Tror ni dom menar dom att dom ska koppla samman det markerade eller vad kan dom ha tänkt, och är det rätt?P Plutus skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
är där inte utritat en pump sår det heller inget behovPortug skrev:Jag frågade installatören om jag verkligen måste ha en extern cirulatinspump eftersom det finns en inbyggd i värmepumpen. Fick precis svar av installatören att jag måste ha det och dom har markerat i bilden (bifogad). Jag hade tolkat det inringade som vattenpåfyllning eller likande. Har jag missat något? Tror ni dom menar dom att dom ska koppla samman det markerade eller vad kan dom ha tänkt, och är det rätt?
[bild]