A Arnodt skrev:
Kan det vara att VVS-firmor i Portugal som jobbar mot privatpersoner inte är vana vid värmepumpar och inte riktigt känner till hur sådana fungerar och lämpligen ska köras? Det är väl mest där i Portugal gaskamin/gaspannor för varmvatten och värme.

Varför väljer du just värmepumpsfabrikatet Aurea? Okänt? Eller enbart Aurea-klisterlapp på annat fabrikat.

Du kan väl rita ett enkelt schema hur radatorvattnet lämpligen kopplas från utedelens värmepump och återv till utedelen returinlopp . Då kan du visa det för VVS-firman.
Så kan det säkert vara, det är därför jag vill stämma av här hur man bör installera :).

Thermor (Auera) är just denna firma som föreslaget, det verkar vara ett franskt företag. Har ganska lång garanti (det går att köpa 7år) jämfört med andra och bra prislapp. Har även fått förslag på Carrier m.m. Finns även Dakin, men Dakin är betydligt dyrare och har bara 2års garanti.

Om frugan tillåter så vill jag egentligen köpa en pump direkt från Kina och installera själv, men ovasett måste jag vet hur jag kopplar in den bäst.
 
Portug Portug skrev:
Jag vet inte varför de vill ha konstant temperatur. Tror tanken är att som du sväger shunta från 80 literstanken. För att få så hög verkningsgrad som möjligt vill jag inte ha högre temp från värmepumpen än jag måste.

Det är tvårör system.
Det är nog bara att ställa ner tempen på VP, samt nedre gräns, där den slutar värma on utetempen överstiger ett viss värde. Så den inte ger mer än XXX grader och en tank är nog bra då. Kan gå utan tank med, men då måste systemet i huset, vara så stort att det flöde som VP:s cirkpump ger, knappt orkar försörja huset. Att ställa ner farten på pumpen kan bli att VP inte blir av med värmen och storknar. Så det är liksom pest eller kolera.
 
A Arnodt skrev:
På franska Temors hemsida står det att det för luftvattenvärmepumpen Auréa effekt 6 kW är 2 års garanti och 5 år på kompressorn, värmeväxlare och expansionskärl.

[länk]
Konstigt dom verkar inte ha Aurea + utan bara utan + i Frankrike.
Utedel av värmepump från märket Thermor Aurea+ Serie Premium, installerad utomhus bredvid en husvägg. Text på portugisiska till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jonaserik skrev:
Det är nog bara att ställa ner tempen på VP, samt nedre gräns, där den slutar värma on utetempen överstiger ett viss värde. Så den inte ger mer än XXX grader och en tank är nog bra då. Kan gå utan tank med, men då måste systemet i huset, vara så stort att det flöde som VP:s cirkpump ger, knappt orkar försörja huset. Att ställa ner farten på pumpen kan bli att VP inte blir av med värmen och storknar. Så det är liksom pest eller kolera.
Jag har försökt läsa manualen, och de flesta verkar ha utomhusgivare och stöd för att styra på utomhustemperaturen. Den kina pumpen jag tittat på har inbyggd 80 liters tank. Om det nu är bra eller dåligt..

https://www.nulitegroup.com/new-12-...at-pump-with-built-in-water-tank-2kw-e-heater
 
Jag hittade installationsanvisningen för Thermor Auréa.
Finns kopplingsschema i slutet, sid 40, 41 och 42. Granska dem!
https://www.thermor.fr/gaerp/download/2553-1-fr-aurea-manual-inspdf

På schemat är detalj Nr 52 är nog din 80 Liters tank.

På schemat är detalj Nr 51 i detalj Nr 52 appoint électrique, dvs en elpatron som går igång när värmepumpen inte längre förmår värma. Appoint betyder ju tillskott.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Jag hittade installationsanvisningen för Termor Auréa.
Finns kopplingsschema i slutet, sid 40, 41 och 42. Granska dem!
[länk]

På schemat är detalj Nr 52 är nog din 80 Liters tank.

På schemat är detalj Nr 51 i detalj Nr 52 appoint électrique, dvs en elpatron som går igång när värmepumpen inte längre förmår värma. Appoint betyder ju tillskott.
Det verkar tyvärr vara en annan modell,

Här är manualen för den som säljs här.
https://thermor.pt/gaerp/download/manual-instalacion-aurea-pt-2021pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.