60 175 läst · 417 svar
60k läst
417 svar
Lss- boende i kvarteret, hur skulle ni reagera?
Ibland blir vi snarstuckna också tvingade att bo bland de andra när vi inte vill Jag bor mycket hellre ute på vischan UTAN grannar pga av att jag har svårt med människor. Dock så behöver jag precis som alla andra någonastans att bo och ekonomin tillå´ter inte en sådan bostad. Den bostad min ekonomi tillåter för tillfället är ett idylliskt radhus i det mest svensson benägna lilla villaområdet... Men bara för att man egentligen inte trivs att bo så, så vill man ju ändå känna sig välkommen in till det nya grannskapet.
Jag har växt upp kvarteret brevid ett gruppboende.
Varför människor skulle vara farliga och dåliga för samhället bara för att de inte har samma förutsättningar i livet som de flesta andra förstår jag inte.
Jag har bara fina minnen från de som bodde på gruppboendet. Alla var trevliga och kärleksfulla. Jättefina grannar
Varför människor skulle vara farliga och dåliga för samhället bara för att de inte har samma förutsättningar i livet som de flesta andra förstår jag inte.
Jag har bara fina minnen från de som bodde på gruppboendet. Alla var trevliga och kärleksfulla. Jättefina grannar
Moderator
· Stockholm
· 52 331 inlägg
Jag har rensat bort en del Off Topic inlägg igen. Håll er till ämnet, och inga personangrepp.
Hehe jo, det ska gudarna veta.. Finns väl alltid ett hockeylag eller nåt att sponsraandersmc skrev:
Just vad gäller LSS så vet ju kommunerna om att det kommer att kosta med konsekvensen att det hålls hårt i pengarna. Rutinmässiga avslag och tuffa tolkningar tvingar vanliga familjer att måsta ta ärenden till domstol för att få den hjälp de har laglig rätt till.
Lite tråkig trend.
Administrator
· Skåne
· 7 845 inlägg
Har just publicerat en artikel om hur faktorer i omgivningen såsom ett LSS-boende påverkar husets värde. Professor Matz Dahlberg vid Institutet för bostads- och urbanforskning vid Uppsala universitet forskar om just det här och berättade vad vi egentligen vet idag.
Dessutom talade vi med mäklare i Södertälje om deras erfarenhet av hur tidigare LSS-boenden i Södertälje påverkar huspriserna runtomkring.
Läs: Hur faktorer i omgivningen påverkar husets värde
Dessutom talade vi med mäklare i Södertälje om deras erfarenhet av hur tidigare LSS-boenden i Södertälje påverkar huspriserna runtomkring.
Läs: Hur faktorer i omgivningen påverkar husets värde
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 918 inlägg
Bra gjort! Fakta i målet är alltid intressant.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 918 inlägg
Men det var lite intressant vad som gjorde det. Oljud och (o)lukt. Dvs uppenbara grejjor som man enkelt upptäcker vid visningen och som alla vet är jobbiga. Ouppenbara grejjor inte lika mycket. Vilket i alla fall stämmer med mina fördomar om husköpare.
Men ändå förvånad att inte järnvägen var en påverkande faktor.....lars_stefan_axelsson skrev:
Vi människor är väl lite till mans rädda för det okända. Men lite till mans förstår vi nog också att någonstans måste ju dessa LSS-missbrukar-flyktingboende finnas. Vad gäller LSS- missbrukarboende har jag ingen erfarenhet men alternativet att ha dem utan denna kontroll i samhället är jag övertygad om vore värre för alla. Angående flyktingar har jag erfarenhet och visst har någon som kommer direkt från brinnande krig och tortyr drabbats av sömnstörningar och psykos som kan ha fått konsekvenser, annars har det bara gett nya vänner för livet, nya arbetskompisar och varit allmänt berikande av bygden.
klimpfan skrev:Om vi släpper diskussionen offtopic och istället diskuterar om någon av er skulle vilja ha ett boende som granne, vare sig det är LSS-missbrukare-ensamkommande.
Vad tycker ni om detta? Skulle ni accepterat detta utan oro?
Skulle ni vara beredda för en ev. värdeminskning på låt säga 500k kr?(som itne kan antas orimlig)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 918 inlägg
Det stod:lars_stefan_axelsson skrev:
Ju närmare en fastighet ligger järnvägen, desto mer påverkan har den av buller som kommer därifrån. Denna påverkan är dock inte så negativ att den ger lägre fastighetsvärden i de undersökningar som genomförts i detta arbete. Den inverkan avstånd till järnväg har för köpare när de väljer var de ska bo, är väldigt marginell.”