Odjuret skrev:
Jag ska inte skriva vad jag tycker om dessa.... då blir jag nog varnad...
Bring it on b#tch! ;)
 
Tror jag ständigt blir missförstådd i den här tråden. :) Får nog lägga ned.

Jag har inget som helst emot LSS-boende. Vet inte hur många gånger man skall skriva det. Jag tror som sagt att de inte hade fått klagomål om de informerade om vad det handlade om bättre. För jag tror verkligen inte att det finns en massa människor som skulle vara negativa till att ha det i sitt område. Jag har bott med det i ett område när jag bodde i lägenhet.

Däremot köper jag inte rosenskildrande bild av att huset inte är en näringsfastighet. För det är det precis som en boll är rund. Det kanske är jättesvårt att konvertera det. Varför informerar inte kommunen om det då.
 
Jugend skrev:
Det kanske är jättesvårt att konvertera det. Varför informerar inte kommunen om det då.
Om du läser artikeln så ser du att grannarnas argument i överklagan (?) Inte har med framtida konvertering att göra.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Att företaget som driver verksamheten skulle byta inriktning är knappast något man behöver vara orolig för.

Det är knappast det vårdgivande företaget som byggt fastigheten på vinst och förlust och sen öppnat ett boende i förhoppning om att få kunder.

I stället är det kommunen som bygger ett lämpligt boende åt de av kommunens boende som behöver det. Sedan upphandlar man verksamheten och hyr ut fastigheten åt entreprenören. Om vårdgivaren inte finner det lönsamt läggs det inte ner, någon annan kommer ta över.

Ett LSS-boende kan ju snarare vara en "garanti" för att det inte öppnas någon annan form av verksamhet i grannskapet.
 
  • Gilla
Kromo och 3 till
  • Laddar…
Hade jag fått välja hade jag hellre valt en "vanlig granne" än ett LSS boende som granne. Men i en sån sits får man aldrig välja, då är det bara att gilla läget. Jag kommer t.ex. få en ny moské som granne, hade hellre valt en kyrka eller en mataffär, etc som jag har någon form av utbyte med, men som sagt har politiker bestämt sig skall det mycket till att ändra lagt beslut.
 
Jättebra. Man skall inte vara orolig för att de kan byta inriktning och kommunen äger fastigheten. Det LSS-boendet som tillkom istället för ett äldreboende som jag känner till var alltså en engångsgrej i landet? Det kan inte konverteras därefter till annat boende?

Jag förstår att jag är tämligen ensam om frågan om ägandeperspektiv och min önskan om långsiktighet av kommunen. Personligen tycker jag att det är frågor som alltför sällan diskuteras. Däremot sker det massiva protester mot allt från LSS-boende till vindkraft. Känns som dessa frågor därför måste upp på bordet och diskuteras.
 
Jugend skrev:
Jättebra. Man skall inte vara orolig för att de kan byta inriktning och kommunen äger fastigheten. Det LSS-boendet som tillkom istället för ett äldreboende som jag känner till var alltså en engångsgrej i landet? Det kan inte konverteras därefter till annat boende?

Jag förstår att jag är tämligen ensam om frågan om ägandeperspektiv och min önskan om långsiktighet av kommunen. Personligen tycker jag att det är frågor som alltför sällan diskuteras. Däremot sker det massiva protester mot allt från LSS-boende till vindkraft. Känns som dessa frågor därför måste upp på bordet och diskuteras.
Klart det kan konverteras till annat boende, det måste vara så för att det överhuvudtaget ska vara ekonomiskt lönsamt för kommunen/vårdföretagen att investera i att bygga en sådan fastighet. Efterfrågan på olika boenden varierar rätt mycket och då skulle det vara vansinne att låsa fast sig vid en typ.
Men att oroa sig för att det ska bli en vårdinrättningar för missbrukare behöver man nog inte, de förmodligen helt andra krav på anpassningar av bostäderna än LLS
 
Har inte läst tråden, men kan ge en liten bild av hur det kan vara att bo granne med LSS boende och dessutom vad jag själv tycker som är LSS berättigad.
Människorna hos oss är personer med Downs, mildare utvecklinsstörningar och autistiska. De är ju inte direkt farliga däremot så kan det hända en del otrevliga incidenter när de råkar få sig en ide som händer lite oftare än i ett område med bara vanliga människor. Ex så var det en man med Downs som fick för sig att mitt på dagen stå helt näck och urinera i sandlådan..Han är ju inte farlig men det är ju mindre trevligt..
Ett annat exempel på incident var häromveckan då en man med någon form av störning satt mitt på uppfarten där bilarna kör in till parkeringen på sin cykel och vägrade flytta på sig. Återigen inget farligt men det tog ca 40 min innan personalen fick honom av vägen. Är man då en stressad småbarnsförälder som skall köra barnen till fotboll,ridning etc, så kanske man inte blir så lycklig på den här typen av incidenter. Man bör därför väldigt tydligt informera boende om vad som kan ske. Att bara släta över det med "Det är som vilken granne som helst" är också fel för det är det inte.
Jag själv är diagnostiserad med autism enligt det gamla diagnos systemet Aspergers. Och jag är inte heller en helt "vanlig" granne. Jag är ju inte farlig eller stör min omgivning men knackar man på hos mig då jag inte är beredd på det kan man få sig ett litet otrevligt bemötande då jag är väldigt obekväm med grannar som bara knackar på. Jag har svårt med ögonkontakt och det sociala samspelet i ett villa kvarter och säger inte Hej när folk hejar. Jag har svårt med barn och har fått utskällningar från föräldrar föratt jag har betett mig illa mot barn, men det är för att jag kan inte hantera barn rent socialt.
De flesta människor som inte vet om min diagnos tycker ju att jag är en iskall egoist som är en otrevlig granne. Men med lite förståelse så brukar de flesta se annorlunda på saken och förstå varför man reagerar som man gör.
 
  • Gilla
noone70 och 5 till
  • Laddar…
Ja, se där kom ännu den bild som jag har försökt förmedla. Glada ICA-Jerry i all är men de har för sig egna små upptåg ibland.
 
Locke skrev:
Ja, se där kom ännu den bild som jag har försökt förmedla. Glada ICA-Jerry i all är men de har för sig egna små upptåg ibland.
Fast utan att ta ställning i sakfrågan; grannar av olika slag har väl den förmågan. Kanske inte ställer sig och pinkar i grannens rabatt, men likväl bete sig oönskat och oväntat.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Locke skrev:
Ja, se där kom ännu den bild som jag har försökt förmedla. Glada ICA-Jerry i all är men de har för sig egna små upptåg ibland.
Precis som oss "vanliga" då då.
Frågan är om dessa upptåg ska göra att vi övriga har rätt att besluta om var de människorna ska bo. Varför ska vi ha rätt att sätta oss över dessa människor som om vi är mer värda och de ska anpassa sig efter vårt tycke och våra normer.
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Observera alla smilysar! :) Skrivet med ett leende, okej? ;)

Blanda inte in mig i ditt "vi" - jag har ju redan försökt förmedla att jag bosatt mig utanför villaidyllen(?) just för att slippa såväl ungar, käringar, ICA-Jerry med vänner, PK-iter och inte minst de onämnbara! ;)

Ni får bo preeeeeeeciiiiiis var ni vill - varför inte söka en plats på närmsta LSS-boende så kan la ni kissa i körs i blomrabatterna? :)

Det är inte att bestämma över andra när man hävdar sin rätt att komma med synpunkter på en ny företeelse i sin närmiljö - men - sen så bör man kanske inte bo i ett villakvarter om man likt mig är en aning snarstucken.

Det skrivs mycket om gnäll på grannar här på BH (ibland av de gnällande och ibland av de som blir gnällda på).

Jag brukar ofta fråga mig varför de bosatt sig så nära andra om de inte gillar att se/höra/interagera med andra eller likaså de som likt mig gillar att skjuta lite, ha en massa bilar och köra cirkelsågen långt in på natten.

Jag är en stark motståndare till urbanisering och tycker att det är synd att landsbygden dör ut - kanske kunde vi alla snarstuckna samlas här ute (med gott mellanrum mellan fastigheterna) så kan de som trivs att bo tätt bo kvar - i de tomma husen kunde man bygga LSS-boenden och andra samhälleliga onämnbara institutioner så blev det färre sådana härute på vischan! ;)
 
noone70 skrev:
Klart det kan konverteras till annat boende, det måste vara så för att det överhuvudtaget ska vara ekonomiskt lönsamt för kommunen/vårdföretagen att investera i att bygga en sådan fastighet. Efterfrågan på olika boenden varierar rätt mycket och då skulle det vara vansinne att låsa fast sig vid en typ.
Men att oroa sig för att det ska bli en vårdinrättningar för missbrukare behöver man nog inte, de förmodligen helt andra krav på anpassningar av bostäderna än LLS
Det är inte lönt för kommunen. Det är en ren förlustaffär varje gång.
 
Locke skrev:
Observera alla smilysar! :) Skrivet med ett leende, okej? ;)
...
Det är inte att bestämma över andra när man hävdar sin rätt att komma med synpunkter på en ny företeelse i sin närmiljö - men - sen så bör man kanske inte bo i ett villakvarter om man likt mig är en aning snarstucken...
Jag fortsätter med leenden och smilies. Gick det för en timme sen går det väl nu med :)

En förening för snarstuckna låter mycket trevligt.
Risken är väl att medlemsantalet blir så stort att den blir helt ohanterlig.

Lite som den här, fast tvärt om https://www.youtube.com/watch?v=F-OgXq4Lqyw

Trevlig helg alla :D
 
  • Gilla
Locke
  • Laddar…
motives skrev:
Det är inte lönt för kommunen. Det är en ren förlustaffär varje gång.
Sen när har kommunerna börjat bekymra sig om att inte göra dåliga affärer?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.