Vi la nytt golv i hallen utanför wc och funderar nu på hur vi ska lösa tröskeln. Skulle vilja lägga något ovanpå tex. Det är en liten nivåskillnad mellan nya golvet och den lägsta delen av tröskeln (den som möter golvet). Har någon en smart/snygg lösning på detta?
Såklart! Missade att bifoga bilderna, kommer här:Demmpa skrev:
Såhär ser glipan ut under dörren, från båda hållDemmpa skrev:
Ja, här är glipan från båda hållBirgitS skrev:
En ekplanka, såg och handöverfäs eller hyvel.
Ekbräda som är lika lång som det är mellan dörrfoder-dörrfoder i hallen, lika djup som lägre tröskeln är plus dörrfodrets tjocklek samt lika hög som höjdskillnaden mellan lägre tröskeln och nya golvet plus 5 mm.
Ekbräda som är lika lång som det är mellan dörrfoder-dörrfoder i hallen, lika djup som lägre tröskeln är plus dörrfodrets tjocklek samt lika hög som höjdskillnaden mellan lägre tröskeln och nya golvet plus 5 mm.
Och enklast kan vara att gå till bygghandeln och leta i sortimentet med trösklar. Där kan du nog hitta en platt variant som kan vara bra att utgå ifrån.
Gjorde själv i stort sett samma manöver även om jag hade lite högre tröskel och glipa så jag lät den "nya" tröskeln gå ut över golvet någon cm.
Jag köpte helt enkelt en platt 5mm(?) tröskel som jag sedan kapade till och anpassade för precis mitt dörrhål.
Gjorde själv i stort sett samma manöver även om jag hade lite högre tröskel och glipa så jag lät den "nya" tröskeln gå ut över golvet någon cm.
Jag köpte helt enkelt en platt 5mm(?) tröskel som jag sedan kapade till och anpassade för precis mitt dörrhål.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur får jag till en snygg lösning på denna tröskel? 😄
Fönster & Dörrar -
Dra vatten från WC till Tvättstuga, hur ska kopplingen se ut? (tillfällig lösning)
Vatten & Avlopp -
Doseringlösnings-sticka i WC fixturen löses inte utan att vi häller vatten i det
Badrum -
Märklig lösning vid tröskel in
Fönster & Dörrar -
Tröskel- söker lösning för nivåskillnad
Golv