Jag jobbar vidare :) Jag inbillar mig att det inte är riktigt lika riklig tillströmning nu längre, men jag vet inte. Kan ju också vara hoppet bara :)

Men däremot så har jag funderat över brunnen i blivande badrum. Detta är gamla gjutjärnsrör, är det någon som vet hur man drog dom för i tiden? Jag skickade en bild här tidigare hur jag trodde de hängde ihop, men börjar bli tveksam. Min tanke är att om avloppen hade läckt vatten så hade det luktat, men golvbrunnen i blivande badrum används bara till tvätt, så om den är kopplat ihop med stammen nedströms skulle det kunna läcka ut vatten här som är rent. Saken är den att den ligger i riktning där jag hittar mycket vatten. Pratade med en kompis som sett en del golv och han menade att man ofta grenade ihop dom i slutet.

Annars är läget så här just nu.
  • Hela rummet är bilat och urgrävt
  • Det läcker in vatten under sulan på 2 ställen. Det verkar som att sulan är gjuten på berget och att det är små lågpunkter som vattnet smiter under. Dräneringens lägsta punkt är ca 5-10 cm ovanför dessa, dräneringens lägst punkt är ca 30 cm under golvnivå så dessa ligger ca 35-40 cm under golvnivå. De är markerade i rött.
  • Under väggen till anggränsande blivande badrum kommer vatten. Så antagligen fortsätter bilandet där. Jag bedömer flödet som för stort för att komma från ytterväggen, så jag tänker att det borde ligga en reservoar med vatten där eller en annan typ av läcka än det jag sett hittills..
  • Jag har börjat skala av berget (bila, spräcka, såga) för att få min 35cm under golvnivå. Just nu är tanken 10 cm betongplatta med vattenburen golvvärme, 5 cm jackofoam, 2x10 isodrän mark, sedan makadam 8-16 för avjämning och kapillärbrytande för lågpunkter. Någonstans ska det väl också in markduk och ev fuktspärr?
  • Jag noterar också berget och sanden vägrar torka upp... det är ca 14 grader och 71% luftfuktighet.
  • Jag räknar nu med att få göra en pumpbrunn och pumpa ut vattnet, men försöker göra så mycket eftersökning som möjligt för att minska mängden vatten.
Jag har också funderat på att gjuta en klack som förstärkning av ytterväggen. Tänker att den dels stärker upp en ganska svag konstruktion (betongen känns ganska svag där den varit väldigt blöt) samt att jag tänker att man kan täppa igen hålen som vattnet letar sig in i någorlunda. Har man tur så trycks vattnet upp till dräneringen istället. Men annars så blir det mindre flöde in i källaren och mindre fuktbelastning. tänker jag iallafall :)

Planritning av en källare med markerade problemområden för vatteninträngning och planerad utgrävning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilat och urgrävt rum med synliga vattenskador och dräneringspump, redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Råd och tips mottages tacksamt.
 
Redigerat:
Som sagt var; går det inte att lägga dräneringsrör och leda ut vattnet?
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
useless useless skrev:
Som sagt var; går det inte att lägga dräneringsrör och leda ut vattnet?
Ska man göra det så måste man komma ut här någonstan, för nivån på omkringliggande berg är högre än lägsta punkten i källaren. Det skulle ju kunna gå at hitta en bästa möjliga väg om man såg allt, men det är svårt med trädgård och golv :)

Vy över ett hus med markerad potentiell väg för avlopp genom trädgården, indikerar höjdnivåer och utmaningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och det är samma område som här
Schematisk planritning av ett hus med måttangivelser och markerade nivåskillnader för potentiell vattenavrinning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det betyder (om jag inte tänker helt fel) att jag måste gå genom hela huset, bila/borra/såga mig genom berget ner till en nivå som ligger 55cm och mer p.g.a. fall genom hela huset :)

Alt. är at gå rakt ut och kötta på i trädgården, men den har precis börjat bli klar + att jag vet att där är mycket berg som är högre än 55 cm under golvet.

Ett alternativ är att ge sig på avloppen. Bila upp dom och lägga in nya och hoppas att man kan gå på dom med röret från tvättstugan. för underkant avlopp ligger 63cm under golvnivån, och hoppas avloppen helt eller till större del ligger i en "dal".
 
Jag vet inte om jag missförstår problemet.
Jag hade tagit in ett företag som kan knäcka berget med t ex simplex eller hydraulisk knäckning. Få ut en dräneringsslang ut i trädgården, eller om det blir för omständligt, till en pumpbrunn direkt utanför huset. Därifrån vidare till valfritt ställe. Då kan du gräva ned pumpbrunnen direkt utanför närmaste yttervägg. Krävs det kan samma firma knäcka berget för att få ned pumpbrunnen under lägsta punkten för inträngande vatten.

Dyrt? Troligtvis, men det skulle jag kosta på. Dock skulle jag göra en djuplodande undersökning först för att vara säker på att det faktiskt åtgärdar problemet. Så att det inte finns fler ställen vatten samlas på.
 
Kan du inte avvakta några dagar, du sänker ju nu hela grundvattennivån på en del av din tomt ovan huset genom att pumpa ur brunnen. Jag vet inte vilket tillflöde av grundvatten du har men något måste ditt pumpande göra. Eller så rinner ditt grundvatten längs med hela berggrunden och jämnt genom över hela din tomt. Jag hade väntat lite.

Bra jobbat för övrigt, jag är inte avundsjuk. Tänk på målet (y)(y)
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Jag vet inte om jag missförstår problemet.
Jag hade tagit in ett företag som kan knäcka berget med t ex simplex eller hydraulisk knäckning. Få ut en dräneringsslang ut i trädgården, eller om det blir för omständligt, till en pumpbrunn direkt utanför huset. Därifrån vidare till valfritt ställe. Då kan du gräva ned pumpbrunnen direkt utanför närmaste yttervägg. Krävs det kan samma firma knäcka berget för att få ned pumpbrunnen under lägsta punkten för inträngande vatten.

Dyrt? Troligtvis, men det skulle jag kosta på. Dock skulle jag göra en djuplodande undersökning först för att vara säker på att det faktiskt åtgärdar problemet. Så att det inte finns fler ställen vatten samlas på.
Jag kanske är trög nu men ser inte riktigt vad det löser, mer än att jag inte har pumpgropen inne i huset. Det kräver fortfarande fall till lägsta punkten i källaren från olika ställen, sedan en pumpgrop utanför ytterväggen och sist borra/bila/såga spår från lägsta punkten i huset ut till pumpgropen genom/under ytterväggen. Se schematiskt bild nedan. Berget ligger alltså högt och det är inte bara att "gräva" fall ut från källarens lägsta punkt, ska man ta reda på bäst dragning i bergrunden så får man gräva upp hela gräsmattan som jag ser det.

Vad är det för typ av undersökning du tänker på ? Enda jag kan tänka är att bila och gräva upp hela källaren och det känns orimligt.
Schematisk illustration av hus med källare och pumpgrop utanför relaterat till avloppsplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I InsidersUnited skrev:
Kan du inte avvakta några dagar, du sänker ju nu hela grundvattennivån på en del av din tomt ovan huset genom att pumpa ur brunnen. Jag vet inte vilket tillflöde av grundvatten du har men något måste ditt pumpande göra. Eller så rinner ditt grundvatten längs med hela berggrunden och jämnt genom över hela din tomt. Jag hade väntat lite.

Bra jobbat för övrigt, jag är inte avundsjuk. Tänk på målet (y)(y)
Tillrinningen är typ obefintlig nu, pumpen har inte gått på 1,5 dygn. så nivån i brunnen är ca 1m under lägsta punkten på källaren. Funderar på att pumpa ut en meter till och se hur tillrinningen än. Det skulle ju kunna vara en reservoar inne i huset någonstans som fyllts på och det är nu den som primärt "tappas ur" när jag tömmer med hinkar. Det sista känns mer "rimligt", jag testade att borra ett hål så djupt som mitt 28mm borr gick på ett ställe som ligger "högt" då kom jag under nivån för lägsta punkten. Efter 2 dagar har det börjat bli blött i hålet, så det känns som att det finns en "grundnivå" under huset där vattnet trycks ut. Jag har 2m berg bakom mig på tomten men sedan är det bara nedströmst så man tycker ju att vattnet borde rinna undan isåfall. Känns ju konstigt om man bygger ett hus nere i en lokal bergssänka också....
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
När jag ser dina kartor är det "uppenbart" ett grundvattenproblem. Grundvatten är regnvatten som runnit ner i marken och rinner vidare där. Områden med relativt marken höga grundvattennivåer ser du troligen ofta: bäckar och sjöar. Det är s.k. utströmningsområden, ditt grundvattnet är på väg. Samma logik som med vatten i allmänhet gäller, bara svårare att se vad som händer...

Du har en inte obetydlig slänt som trycker på med grundvatten ovanifrån, det är vad som rinner in i källaren. Dräneringen är uppenbarligen lagd för högt, men även om ni sprängt ner den i berg hade det kanske inte hjälpt. Grundvattenflöden i berg kan vara luriga, nivåerna kan dessutom variera stort över året, 2-5 meters variation är inget ovanligt.

Som någon var inne på kan du se vattennivån i berget genom din brunn. Den kan dock inte leda upp vatten till dig, se det enbart som en mätare. (Situationen som beskrevs i ett inlägg ovan kan förstås hända, och är inte ens särskilt ovanlig. Men kräver tjocka lerlager och rätt topografi, inget av det har du så vitt jag kan se.)

När du pumpar vatten i brunnen sänker du grundvattennivån lokalt. Det är förstås en lösning på problemet, men det kommer krävas kontinuerlig/nivåstyrd pumpning för att funka i längden. (Om det är helt lagligt eller inte kan diskuteras, men så länge du tex inte tömmer/förstör grannars brunnar eller släpper vattnet olämpligt är det troligen ingen fara.)
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Tillrinningen är typ obefintlig nu, pumpen har inte gått på 1,5 dygn. så nivån i brunnen är ca 1m under lägsta punkten på källaren. Funderar på att pumpa ut en meter till och se hur tillrinningen än. Det skulle ju kunna vara en reservoar inne i huset någonstans som fyllts på och det är nu den som primärt "tappas ur" när jag tömmer med hinkar. Det sista känns mer "rimligt", jag testade att borra ett hål så djupt som mitt 28mm borr gick på ett ställe som ligger "högt" då kom jag under nivån för lägsta punkten. Efter 2 dagar har det börjat bli blött i hålet, så det känns som att det finns en "grundnivå" under huset där vattnet trycks ut. Jag har 2m berg bakom mig på tomten men sedan är det bara nedströmst så man tycker ju att vattnet borde rinna undan isåfall. Känns ju konstigt om man bygger ett hus nere i en lokal bergssänka också....
I all välmening, tycker du är ute och cyklar med ditt resonemang. Det är inte riktigt så det funkar, och kräver betydligt mer text att förklara än jag klarar av att skriva på telefonen. Dessutom har du bara pumpat i några dagar under den tid på året när nivåerna är som absolut lägst, generellt sett. Det säger tyvärr inte så mycket. Bättre bedömning kräver också besök på plats.

Jag föreslår att om du vill utreda vidare varifrån vattnet kommer och få förslag på sätt att stoppa det så kontaktar du en hydrogeolog. Finns bra konsulter, i Stockholmsområdet i alla fall, som är inriktade på privata småhusägare. Ofta enmansföretag eller små firmor, men finns förstås även större.

Alternativt försöker du hantera vattnet när det redan är inne i huset på något smart sätt, men det låter inte som att det är helt enkelt det heller utifrån vad du beskriver.
 
G Genomklok skrev:
I all välmening, tycker du är ute och cyklar med ditt resonemang. Det är inte riktigt så det funkar, och kräver betydligt mer text att förklara än jag klarar av att skriva på telefonen. Dessutom har du bara pumpat i några dagar under den tid på året när nivåerna är som absolut lägst, generellt sett. Det säger tyvärr inte så mycket. Bättre bedömning kräver också besök på plats.

Jag föreslår att om du vill utreda vidare varifrån vattnet kommer och få förslag på sätt att stoppa det så kontaktar du en hydrogeolog. Finns bra konsulter, i Stockholmsområdet i alla fall, som är inriktade på privata småhusägare. Ofta enmansföretag eller små firmor, men finns förstås även större.

Alternativt försöker du hantera vattnet när det redan är inne i huset på något smart sätt, men det låter inte som att det är helt enkelt det heller utifrån vad du beskriver.
tack för all värdefull input !

att jag spånar högt och lågt är en kombination av arbetsskada (grundorsaksanayler och problemlösning) samt låg kompetens i området så jag tar tacksamt emot den feedback jag får.

om jag tolkar dig rätt så är nivån i brunnen en indikator lokalt. Att jag nu är 1,5m under källargolvet betyder inte att det inte finns andra ställen några meter bort där jag har högre nivå?

pumpa ner grundvattennivån lokalt låter ju minst sagt omständligt, framförallt om det inte räcker att sänka nivån i brunnen och det redan står ett hus här så vad gör man ?

ang. Nivåerna så har jag bara kollat i våras (mars) och när vi dränerade och då var det lugnt. Men samtidigt så verkar ju grundvattennivån ligga någon dm under dräneringen så då kanske vi inte såg det… känns också konstigt att dom skulle kunna stiga så mycket. Det innebär ju att huset skulle dränkas eller flyta iväg. Innan jag pumpade ut brunnen var nivån där 30cm ovanför golvnivån i källaren, så om brunnen är indikativ för grundvattennivån så borde väl hela huset stått i vatten ?


Jag ska kollla med hydrogeolog, har du någon rekommendation i Sthlm? tack för tipset !
 
Redigerat:
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag kanske är trög nu men ser inte riktigt vad det löser, mer än att jag inte har pumpgropen inne i huset. Det kräver fortfarande fall till lägsta punkten i källaren från olika ställen, sedan en pumpgrop utanför ytterväggen och sist borra/bila/såga spår från lägsta punkten i huset ut till pumpgropen genom/under ytterväggen. Se schematiskt bild nedan. Berget ligger alltså högt och det är inte bara att "gräva" fall ut från källarens lägsta punkt, ska man ta reda på bäst dragning i bergrunden så får man gräva upp hela gräsmattan som jag ser det.

Vad är det för typ av undersökning du tänker på ? Enda jag kan tänka är att bila och gräva upp hela källaren och det känns orimligt.
[bild]
Personligen vill jag inte ha pumpgropen i huset. Det känns som om det enda den kommer göra är att dra in mer vatten under huset. Jag skulle vilja leda vattnet ut från husgrunden. Om det då innebär att antingen gräva upp hela källargolvet och dra ett rör ut på framsidan, eller gräva upp bakom huset och sätta en pumpbrunn på utsidan hade jag valt alternativ 2.
Om alternativ 2 inte är rimligt hade jag antagligen grävt/bilat upp hela källargolvet och gjort om allt med avrinning ut från huset på framsidan.

Med undersökning menar jag att försöka ta reda på om det finns vatten stående på fler ställen under grunden. Jag håller med om att det inte känns rimligt att gräva upp hela grunden bara för det, men det kanske finns möjlighet att fuktmäta för att se om det finns indikationer på stående vatten på fler ställen?
 
Bart Bart skrev:
Personligen vill jag inte ha pumpgropen i huset. Det känns som om det enda den kommer göra är att dra in mer vatten under huset. Jag skulle vilja leda vattnet ut från husgrunden. Om det då innebär att antingen gräva upp hela källargolvet och dra ett rör ut på framsidan, eller gräva upp bakom huset och sätta en pumpbrunn på utsidan hade jag valt alternativ 2.
Om alternativ 2 inte är rimligt hade jag antagligen grävt/bilat upp hela källargolvet och gjort om allt med avrinning ut från huset på framsidan.

Med undersökning menar jag att försöka ta reda på om det finns vatten stående på fler ställen under grunden. Jag håller med om att det inte känns rimligt att gräva upp hela grunden bara för det, men det kanske finns möjlighet att fuktmäta för att se om det finns indikationer på stående vatten på fler ställen?
Ok jag förstår och håller med, om det är samma problem i flera rum. Problemet är ju bara att det vet jag inte :crysmile: Jag har också funderat på titta med fukt indikator men vet inte om det kommer ge så mycket, vattnet kommer ju 50 cm ner under golvet typ. Funderar mer isåfall att bila upp 1x1m i varje rum,gräva sig ner till berget, borra ett hål ner till samma nivå som vattnet i andra rummet och se vad som händer, om det kommer upp något vatten.
 
Att du hittade brunnen (vattenkällan) och har åtgärdat nivåerna är intressant. Skulle också vänta och se lite. Den brunnen är ju lika god som en annan dräneringsbrunn på uppsidan och håller du ner nivån så bör det sänka grundvattnet i närheten och till sist under golvet men berget kan luras.
Kommunen blir inte glad om du lägger dräneringsvattnet i avloppet. Det kan bli hiskliga mängder som ska gå genom reningsverket till ingen nytta. Du bör sikta på att avbörda det till dagvattensystemet (stuprörens avlopp) eller till terrängen nedströms huset.
Lycka till!
Din flit imponerar och tråden är spännande
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
om jag tolkar dig rätt så är nivån i brunnen en indikator lokalt. Att jag nu är 1,5m under källargolvet betyder inte att det inte finns andra ställen några meter bort där jag har högre nivå?

pumpa ner grundvattennivån lokalt låter ju minst sagt omständligt, framförallt om det inte räcker att sänka nivån i brunnen och det redan står ett hus här så vad gör man ?

ang. Nivåerna så har jag bara kollat i våras (mars) och när vi dränerade och då var det lugnt. Men samtidigt så verkar ju grundvattennivån ligga någon dm under dräneringen så då kanske vi inte såg det… känns också konstigt att dom skulle kunna stiga så mycket. Det innebär ju att huset skulle dränkas eller flyta iväg. Innan jag pumpade ut brunnen var nivån där 30cm ovanför golvnivån i källaren, så om brunnen är indikativ för grundvattennivån så borde väl hela huset stått i vatten ?
Ja, brunnen är nivåindikator lokalt, den visar grundvattennivån på platsen (det är i princip den metod som används för att mäta grundvattennivåer).

I jord blir avsänkningen som en tratt:
Schema för grundvattensänkning med pumpning. Markerar skillnad mellan markyta och sänkt grundvattennivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Källa: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:928968/FULLTEXT01.pdf)

Du kan förstås pumpa ner grundvattennivån genom din brunn, men avsänkningen i berg är väldigt svår att förutsäga och beter sig annorlunda än i jord, men följer ändå samma huvudprincip. Vattnet finns i bergets sprickor och de går inte (nja) att gissa var de går, omfattande undersökningar krävs (vilket inte är motiverat i ditt fall). När du pumpar kommer du dränera vissa sprickor, varav några går in under ditt hus. Fortsätter du sänka av kan du komma åt andra sprickor, och då dränera av väldigt mycket mer om det tex är en stor spricka. Eller så är det ingen spricka just där och det blir ingen effekt.

Som sagt så kan du säkert lösa problemet genom att sänka av grundvattnet med en pump X meter ner under grunden. X får du nog testa dig fram till över tid, helst några år, men för att täcka in hela ditt hus krävs nog några meter under källargolvet (killgissning). Det kommer också kräva att du håller den nivån för all framtid. Det kan också bli krångligt juridiskt om pumpningen orsakar någon form av omgivningspåverkan, tex att en våtmark i närheten dräneras, en grannes brunn blir obrukbar eller att du inte har någonstans att ta vägen med vattnet och det blir en olägenhet nedströms. I princip är grundvattenbortledning tillståndspliktigt enligt 11 kap. 9 § miljöbalken (men finns undantag i 11 kap. 12 §). Instämmer också med @SvnPe om att inte leda vattnet till avloppet, det kommer inte bli populärt.

Vattnet rör sig ojämnt över bergvolymen i sprickorna. Dina observationer om nivåer är endast gällande just där, det kan variera en del från en plats till en annan. Och som sagt, grundvattennivåer i berg kan utan vidare variera 2-5 meter över året utan att det är något konstigt. I jord är de vanligen betydligt stabilare.

Vet inte om du blir så mycket klokare av denna grundkurs i hydrogeologi för att lösa ditt problem rent praktiskt däremot :)

Imponerad av din energi, kämpa på!
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
S SvnPe skrev:
Att du hittade brunnen (vattenkällan) och har åtgärdat nivåerna är intressant. Skulle också vänta och se lite. Den brunnen är ju lika god som en annan dräneringsbrunn på uppsidan och håller du ner nivån så bör det sänka grundvattnet i närheten och till sist under golvet men berget kan luras.
Kommunen blir inte glad om du lägger dräneringsvattnet i avloppet. Det kan bli hiskliga mängder som ska gå genom reningsverket till ingen nytta. Du bör sikta på att avbörda det till dagvattensystemet (stuprörens avlopp) eller till terrängen nedströms huset.
Lycka till!
Din flit imponerar och tråden är spännande
Bra input om avloppet, får se till att dra det ut ur huset och bort från tomten då. Jag hade enkelt kunnat koppla på mig på dagvattenledningen, men den stenkistan ligger väldigt nära en stödmur som jag precis byggt (där jag också funderade på pumpgrop p.g.a. berg :)) så jag vill nog belasta den delen så lite som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.