Bild på en källarlokal med märkta vattenansamlingar med numrerade röda pilar och rosa kryss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde en lite mätning kring vattenansamlingarna. Röda pilar och nummer hävisar till den ordning i filmen som dom kommer och rosa kryss är därifrån jag tror det är vatten. Krysset vid 1:an verkar komma från ytterväggen men under plattan. Krysset vid 4:an verkar komma utifrån, men det går inte att se tydligt, det kommer en svag sil med vatten. Krysset vid 5:an och 6:an är störst flöde och det verkar komma från intillliggande rum och det går alltså inte säga om det kommer ifrån yttervägg eller ej.

Det är ju verkligen inte så att det bara är den lägsta punkten eller längs med ytterväggarna som det kommer vatten. Pkt 7 är t.ex. 13 cm ovanför lägsta punkten och ca 1,5m in i rummet och där kommer också vatten upp.

Det verkar också komma en hel del vatten, detta är på under 24h. Och jag fattar inte riktigt ”hur” kan det vara grundvatten ? tomten ligger upp på berg ca 40m ovanför vattenytan ganska nära vattnet. Kan grundvattnet verkligen ligga så högt ?
 
Redigerat:
N Niniche skrev:
Hej, jag hade ett liknande projekt för några år sedan i ett gammalt timrat uthus, Jag ville inreda en liten snickarverkstad i ena ändens bottenplan. I detta utrymme ca 4x4m hade tidigare ägare fyllt upp golvet med singel(!) och det var ständigt fuktigt och ett oanvändbart utrymme.
Singeln grävdes och forslades bort varvid ett gammalt cementgolv uppenbarade sig, vilket också hackades i bitar - därunder fanns något århundrades och allsköns bråte som använts till utfyllnad direkt på det oschaktade lagret av lera och grus.
Allt grävdes bort ned till berg mellan 0,4 till 1,4m djup. Det fanns ingen ingen dränering ut ur detta som utgjorde grund för huset. Jag bestämde mig för att fylla ut hålorna med cement och bygga en pumpgrop på djupaste stället dit vattnet fick rinna samtidigt som grunden runt om gjöts upp. Insåg att det nog var omöjligt att hindra vatten att tränga in från andra håll, så jag gjöt också in kanaler och öppnade för vattnet att nå pumpgropen från utsidan av huset.
Fyllde på först med grov sten i botten och jämnade av med 0/16 och ovan på detta 20cm cellplast och reglat trägolv.
Pumpen har inbyggd nivåvakt och utloppet är draget 7m "nedströms" från huset till befintlig dränering.
Har funkat utmärkt nu i drygt 2 år och jag har en torr och trevlig liten hobbyverkstad på plats med lätt golvvärme. la också en en värmekabel i utloppet för att det inte skall frysa till vintertid. Jag har en sensor i pumpgropen som larmar för hög nivå, i fall att pumpen skulle strejka. Lite varning för billiga pumpar från Biltema...
Helvete vilket jobb, men väldigt genomarbetat (y) Kan du berätta/visa bilder lite på hur du gjorde med håligheterna? Du skriver att du fyllde ut dom med betong, men på bilden när det bara är berg ser jag inget. Har du någon aning om hur mycket pumpen går/vattenmängd?
 
A Allmäntvetgirig skrev:
Du kan ju även använda isodrän/podrän som kapilärbrytande och isolering under golvet, enklare att bära in än singel!

[länk]
Klokt, det borde jag spara en del höjd på! ska kolla, tack.
 
Om huset står på berg så är väl det skälet till att dräneringen utvändigt inte tar det där. Det rinner lite här och där i sprickor i berget.

Jag tror (gissar) att rätt väg är att bara köra på med 8x16 och sedan lägger man dränslang så långt ner det går i konstruktionen som man leder ut eller till någon lågpunkt varifrån man kan pumpa bort vattnet. Utan pump är förstås det bästa.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om huset står på berg så är väl det skälet till att dräneringen utvändigt inte tar det där. Det rinner lite här och där i sprickor i berget.

Jag tror (gissar) att rätt väg är att bara köra på med 8x16 och sedan lägger man dränslang så långt ner det går i konstruktionen som man leder ut eller till någon lågpunkt varifrån man kan pumpa bort vattnet. Utan pump är förstås det bästa.
så typ Ta en lågpunkt och dra det dit och i bästa fall ut ur huset utan pump ? Så vattnet typ rinner rakt igenom huset. Det svåra blir väl att se överallt det kan komma. Berget är ju ganska ojämnt om man säger så hade velat ha hela huset yta öppen på en gång men det går inte, så får bli ett rum i taget.
 
Ja typ så. Ska du fortsätta gräva senare får du väl göra en långsiktig plan för detta. Men, ett rör så lågt det går kommer ju hindra det vatten du ser att stiga avsevärt - du får ju bara problem om det där är 5-10cm högre än nu - då måste du få bort vattnet.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja typ så. Ska du fortsätta gräva senare får du väl göra en långsiktig plan för detta. Men, ett rör så lågt det går kommer ju hindra det vatten du ser att stiga avsevärt - du får ju bara problem om det där är 5-10cm högre än nu - då måste du få bort vattnet.
hur är det med ånga/dunstande vatten om det skulle vara en 10cm sjö under plattan?
 
Jag vet inte riktigt, det är klart att det är bättre om det är torrt, men samtidigt har ju ändå 100% RF om du har lerjord under ändå.

Gör man inte så att man lägger drängrus och isodrän, sedan en plastfilm för att helt ta bort fukten (och radongas) och sedan mer cellplast. Då lär det ju bli så bra det kan bli.

...men ju mindre stående vatten desto bättre rimligtvis.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag vet inte riktigt, det är klart att det är bättre om det är torrt, men samtidigt har ju ändå 100% RF om du har lerjord under ändå.

Gör man inte så att man lägger drängrus och isodrän, sedan en plastfilm för att helt ta bort fukten (och radongas) och sedan mer cellplast. Då lär det ju bli så bra det kan bli.

...men ju mindre stående vatten desto bättre rimligtvis.
Vi resonerar lika, så mycket vatten som möjligt bort. En förtydliga är att det är berg, det finns lite lera men det är lera på berget som jag gräver ur. Så kvar kommer bara vara berg. Det enda jag känner jag vill "utreda mera" är ev. skikt av plast/platon för den fuktiga luften som kan uppstå (troligen inte) allt vatten går att få bort. Dessutom ska det ju bli en tvättstuga (och rummet intill med antaget samma problem) badrum och båda behöver tätskikt om jag förstått "reglerna" rätt. Då borde det finnas risk att man låser in fukten med tätskikt + plast/platon.
 
Sega slutsatsen just nu är att det kommer vatten lite överallt och at den lägsta punkten är längst bak i huset :) Det innebär antagligen att ska jag gå ut med ett rör så måste jag ner ca 30-40cm i berget, genom hela kortsidan på huset (ca 8m) sedan 50-60 cm ner i gräsmattan ca 10m och sist ut genom en stödmur ut mot gatan. Så en pumpgrop känns ganska "OK", frågan är bara hur ofta den kommer behöva gå, alltså om flödet är som störst nu etc. Är det grundvatten så kommer det ju alltid stå vatten mer eller mindre så då kommer pumpen gå konstant. Så det talar mot pumpgrop tänker jag.
 
Düsseldorff
Viktor.J Viktor.J skrev:
frågan är bara hur ofta den kommer behöva gå, alltså om flödet är som störst nu etc. Är det grundvatten så kommer det ju alltid stå vatten mer eller mindre så då kommer pumpen gå konstant. Så det talar mot pumpgrop tänker jag.
Det bör vara mest vatten på våren. Det är i alla fall då grundvattennivån normalt är högst.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det bör vara mest vatten på våren. Det är i alla fall då grundvattennivån normalt är högst.
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det bör vara mest vatten på våren. Det är i alla fall då grundvattennivån normalt är högst.
Sant, kostiga är att på "våren" eller april när vi dränerade så kändes det ganska torrt på andra sidan väggen (om inte det fanns vattenmassor under berget som vi inte såg). Och nu känns det som att det är en jävla vattenmängd. Kan väl kanske vara regnvatten med som går i sprickorna på berget.

Finns det ett sätt att veta vart grundvattennivån är ? Jag ligger som sagt 44m över havet och ca 2km från havet. spontant känns det märkligt om jag har grundnivå här "uppe", men kan inte så mycket om detta så lär mig gärna :)
 
Grundvatten finns överallt, det har ingen koppling till havs eller sjövattennivåer. Hade det där varit min källare så hade jag grävt en grop, botten på gropen några dm djupare än höjden på vattenytan på alla dina pölar. Lägg i en liten pump, testa och se om övriga pölars vatten letar sig till din nygrävda grop. Lägg inte igen golvet innan.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
et innebär antagligen att ska jag gå ut med ett rör så måste jag ner ca 30-40cm i berget, genom hela kortsidan på huset (ca 8m) sedan 50-60 cm ner i gräsmattan ca 10m och sist ut genom en stödmur ut mot gatan
Går det inte att lägga ett dränrör i drängruset under isoleringen och sedan leda det till närmaste avloppsstam?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.