MathiasS MathiasS skrev:
Går det inte att lägga ett dränrör i drängruset under isoleringen och sedan leda det till närmaste avloppsstam?
Närmsta avloppsslam (golvbrun i "blivande badrum") ligger högre än lägsta punkten i utgrävningen (kryss), eller jag utgår ifrån det. Avloppstammen ut ur huset ligger att par cm under lägsta punkten här, men det är andra hörnet av huset, alltså över diagonalen => jobbigt :)
Ska försöka beskriva läget. Stora blåa cirklar är golvbrunnar, små blåa är vertikala stammar från ovanvåningen. Svart fyrkant är inspektionslucka av avlopp innan det går ut, X är lägsta punkten i utgrävningen.
Diagram över husplan med avloppsschema, inkluderar golvbrunnar, avloppsledningar och utgrävningsområdets lägsta punkt markerad med ett X.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
En tanke dök upp eftersom huset är gammalt.
Om du inte synkar vattenflödet med årstid kan det vara skäl att kolla servisen, dvs inkommande dricksvattenledning. Den står ju under tryck och är det en galvad ledning i mark, så är risken stor att den gått läck. Det ser du inte på vattenmätaren. För att kolla det kan du be kommunen om hjälp. De stänger av i gatan och om du har allt stängt i huset och trycket ändå sjunker, så har du nog hittat boven. Strängt taget kan det vara så att en grannservis eller stammen i gatan också kan läcka. Då har kommunen lyssningsutrustning för att lokalisera läckor och de är intresserade av att bli av med läckor på sin sida av vattenmätaren.
Du har berg under och en sådan "åder" kan säkert sprida vattnet brett.
 
  • Gilla
39x
  • Laddar…
Bara en liten tanke du kanske ska tänka.
Om du har vattenburen värme i huset, eller tänker tanken på att skaffa det i framtiden, så kosta på dig och gjuta in golvvärmeslang nu när du har möjligheten.
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Bara en liten tanke du kanske ska tänka.
Om du har vattenburen värme i huset, eller tänker tanken på att skaffa det i framtiden, så kosta på dig och gjuta in golvvärmeslang nu när du har möjligheten.
Det är vattenburen värme i huset. Men vad jag förstår så är det inte givet att golvvärme är best, det beror bland annat på isoleringen och vilken kvalité på rummet man vill ha. Men jag har det i åtanke, helt klart.
 
S SvnPe skrev:
En tanke dök upp eftersom huset är gammalt.
Om du inte synkar vattenflödet med årstid kan det vara skäl att kolla servisen, dvs inkommande dricksvattenledning. Den står ju under tryck och är det en galvad ledning i mark, så är risken stor att den gått läck. Det ser du inte på vattenmätaren. För att kolla det kan du be kommunen om hjälp. De stänger av i gatan och om du har allt stängt i huset och trycket ändå sjunker, så har du nog hittat boven. Strängt taget kan det vara så att en grannservis eller stammen i gatan också kan läcka. Då har kommunen lyssningsutrustning för att lokalisera läckor och de är intresserade av att bli av med läckor på sin sida av vattenmätaren.
Du har berg under och en sådan "åder" kan säkert sprida vattnet brett.
Tack, ska kolla med kommunen.

Det låter ju bra, måste erkänna att jag fick lite puls när jag läste "galvat" för jag har ett galvat rör som går i grunden där jag bilar som jag inte vet vad det är för rör (Markerat i blått). Men inkommande vatten kommer från det gröna. Så om det ska läcka (om jag förstår det rätt) så måste det läcka innan det kommer in i mitt hus? I så fall ska vattnet sprida sig under en väldigt stor yta,och ifrån en lägre punkt, inkommande vatten ligger nog under min lägsta punkt, så för att jag ska få vatten där jag får det så måste det vara trycksatt på något sätt och det kräver att röret går igenom berget. annars borde det väl hitta sin väg ut till en lägre punkt.

Kan tilläggas att när jag öppnar på kranen så har jag tryck 1 sekund, sedan tappar jag tryck 2 sekunder och sedan kommer det tillbaka.


Ritning av en husgrund med markerade vattenrör: grönt för inkommande vatten och blått för okänt rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inkommande vatten, då är det någonstans på den blåa streckade linjen som det i så fall skulle vara läcka om jag fattar rätt va?
Kartbild som visar ett fastighetsområde med markeringar för inkommande vattenledningar i grönt och ett okänt rör i blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Situationsplan med markerat galvat rör i blått och inkommande vatten med grönt streck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Dräneringsrör längs husgrund med makadam och uppdugd jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd dräneringsdike längs en husvägg med synlig isolering och grus, i bakgrunden utomhus grill och möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite bilder från dräneringen.
 
  • Nyinstallerad dräneringsledning längs husgrund med orörda stuprör ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En potentiell källa till vatten, hjälp mig förstå och avfärda snälla :)

Strax bakom huset, så finns en gammal brun. Jag har fått berättat av mig av förra ägarna att detta huset var första "året runt huset" (1945) i området, de flesta var sommarställen. Och därför hade man en egen brun, de andra husen hade en gemensam brun.

Brunnen var ca 8m djup vill jag minnas och ganska stor, typ 2m i diameter. I toppen var den så klart mindre med gammal betong som börjat ge sig. Så därför körde vi ner en modern "plast brunn" och fyllde igen med massa sten så man kan ta upp vatten men inte riskerar att falla ner. Nere i brunnen fans en pump, modell 1960-tal typ och när vi drog upp den så hängde det med typ 100m plaströr. Förra ägaren berättade då att man hade borrat vidare på 60 talet om jag förstod det rätt.

Typ så här såg brunnen ut innan om jag minns rätt.
Skiss av en gammal brunn med en pump och rör som illustrerar ett vattenförsörjningssystem från 1960-talet.

Grävmaskin vid gammal brunnsplats nära hus med synligt vatten och stenar, markarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppgrävd mark nära hus med gammal brunn markerad med blå cirkel, betongstycken synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och ungefär här ligger den,
Ritning över hus med markerade ledningar och en etikett för en gammal brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Jag tänker om nivån i denna brun stigit och att vatten "trycks" ut !? Tankar?
Vi har ju också det "galvade röret" som går under golvnivån (i grunden) jag tror inte det tar vägen någonstans, men det kan ha gått in till grannen som "sommar vatten" från vår brun. Tänker om det kanske tar in vatten och läcker ut någonstans under grunden?
 
Redigerat:
Såtillvida du inte bor i botten av en gryta i landskapet (då kan en artesisk källa uppstå) så tror jag risken är väldigt liten. Borrdjupet på den gamla brunnen stöder också att så inte är fallet.
 
I InsidersUnited skrev:
Såtillvida du inte bor i botten av en gryta i landskapet (då kan en artesisk källa uppstå) så tror jag risken är väldigt liten. Borrdjupet på den gamla brunnen stöder också att så inte är fallet.
Men det "väldigt djupa" borrhålet är nyare, typ 60-taletenligt förra ägaren. Kan den större, men grundare brunnen är äldre. Om detta är sant så borde alltså grundvatten finns på djupet för den första/äldsta brunnen, väl?

Artesisk källa är väl ett annat ord för "ådra" i berg om jag förstår det rätt?

Detta är bästa topografin som jag hittat. Min tomt (med hus) och brunnens placering är utritad.
Topografisk karta som visar terrängens höjdkurvor med markering av en tomt och brunnsplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du skriver inget om nivån i den gamla brunnen.
När vi grävde ut och byggde källare skar vi igenom en gammal brunn, som säkert låg på en åder.
Den gav sig aldrig, så den fick dräneras separat till en lägre nivå.
Kolla nivåerna i brunnen och i din "insjö"!!
Den gamla brunnen ligger ju också på uppsidan av huset om jag förstå rätt.

Jag gissar att den gröna servisen är en ny plastledning och då kan du ju avskriva den just nu, såvida inte grävmaskinen "hittat" ledningen. .Då kan den ju ha blivit skadad.
 
S SvnPe skrev:
Du skriver inget om nivån i den gamla brunnen.
När vi grävde ut och byggde källare skar vi igenom en gammal brunn, som säkert låg på en åder.
Den gav sig aldrig, så den fick dräneras separat till en lägre nivå.
Kolla nivåerna i brunnen och i din "insjö"!!
Den gamla brunnen ligger ju också på uppsidan av huset om jag förstå rätt.

Jag gissar att den gröna servisen är en ny plastledning och då kan du ju avskriva den just nu, såvida inte grävmaskinen "hittat" ledningen. .Då kan den ju ha blivit skadad.
tack för din input ! Ja att hitta brunnen och ta vatten nivån där är första prio, men hittar den inte

kommunen kunde inte säga hur gammal ledningen är från gatan till min vattenmätare men när vi dränerade så grävde vi inte där, dessutom ligger det på en lägre nivå än vattnet. Så i sådan fall skulle den behöva läcka ”uppåt” .
 
Lite offtopic ) De användes för att driva vattenspel och fontäner låååångt innan man hade något att driva pumpar med.
pozzo-artesiano-o-falda-artesiana-vintage-incisione-vecchio-vintage-illustrazioni-incise-dell-interno-di-un-artesian-wel-mostra-ew9xac.jpg
 
Ok, lyckades lokalisera brunnen med hjälp av en metalldetektor.


Ytan på vattnet i brunnen ligger ca 80cm över lägsta punkten innan i källaren och ca 60cm över ytan i källaren.

så nästa steg är att jag skicka ner en dränagepump och försöka sänka ytan i brunnen 1m under lägsta punkten och hoppas hoppas hoppas att instrålningen successivt avtar.

så, någon som har tips på pump ? Biltema/jula eller lite bättre grejer ?
 
  • Gilla
39x
  • Laddar…
Vad bra, går med vilken pump som helst. Försök dra en tillfällig slang "nedanför" huset. Helst ut på gatan nedan.
 
Köpte en pump och ganska länge så pumpade den på friskt, kändes som när den väl slutade så fylldes det på ganska snabbt. Men sedan 2h typ så har den inte gått. Så kanske är nivån nu stadig i brunnen.

tyvärr har jag inte märkt något i källaren ännu. Jag är inställd på att även om brunnen är källan så kan det ta ett tag. Märkte däremot att avloppet i garaget svämmar över om man kör på my ner vatten i avloppet…

nu är vattennivån i brunnen lite mer än 1m under lägsta punkten i källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.