Nu ska jag vara lite provocerande......
Om grannens katt kommer in i min trädgård och ger sig på min kanin som bor i en hägn utan tak, då kommer jag att nacka katten och kasta tillbaka den till grannen.
Rätt eller fel? Kaninen är ju en familjemedlem därför värdefull för oss.
Vit kanin som sitter i gräset bredvid en matskål och morot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Arg
TheImprovisor och 5 till
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Nu ska jag vara lite provocerande......
Om grannens katt kommer in i min trädgård och ger sig på min kanin som bor i en hägn utan tak, då kommer jag att nacka katten och kasta tillbaka den till grannen.
Rätt eller fel? Kaninen är ju en familjemedlem därför värdefull för oss.
[bild]
Korrekt!

Fast om du vet att det är grannens så förväntar sig säkert några att du bara ska skriva en arg lapp.

wildeside
M Micro skrev:
Vad har du för hundar ??
Om du skaffar en kattunge tror du inte dina hundar accepterar den då (med risk för att bli ihjälslickad )
Det brukar fungera bra mellan hund och katt.
Har två laikor med en enorm jaktinstinkt.
Har iof lärt dom att inte jaga tamboskap men med katter, kaniner och liknande små djur har jag inte lyckats lika bra med.
Orkar inte ta kampen att vakta en kattunge den första tiden för att den ska klara sig.
Får kanske bli en katt när jag blir gammal och skröplig och inte orkar rasta hundar längre, just nu är jag bara gammal:D

Jag blir bara förundrad vart Sverige är på väg.. När folk skriker förbud till vänster och vänster.
När gick det så snett att folk har fått så svag karaktär att man vill bli hönsade med en massa förbud? Kattförbud!?
Jösses.. Stop whining!

• Gilla
TheImprovisor och 9 till
  • Laddar…
Fällebyggarn Bösahus skrev:
Korrekt!

Fast om du vet att det är grannens så förväntar sig säkert några att du bara ska skriva en arg lapp.
Den skriver jag ändå! :D
Sen kommer jag att kräva betalt för traumat att behövt hå ihjäl katten då jag faktiskt tycker om katter.(som ger fan i min kanin)

Ni med hundar som tycker det är ok att ta katter av daga, om er hund smiter eller inte går i koppel när så är krav på - är det då ok att dräpa hundarna?

Förstår inte de som "hatar" djur av olika slag,Förstår inte de som "hatar" djur av olika slag. Tamkatter är någons husdjur, tycker det är tråkigt att så många vill dem illa.

Att duscha katten med slang skrämmer nog bort den utan att skada den.

Heij83
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag blir bara förundrad vart Sverige är på väg.. När folk skriker förbud till vänster och vänster.
När gick det så snett att folk har fått så svag karaktär att man vill bli hönsade med en massa förbud? Kattförbud!?
Jösses.. Stop whining!
Får gärna ha katt men håll koll på djuret!
Alla andra djur ska hållas under uppsikt men katten den är bara att släppa ut.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Jösses.. Stop whining!
Gnällförbud kanske?

• Gilla
max77800 och 2 till
  • Laddar…
Jösses.. Stop whining!
Jag är då inte för ett förbud men jag vill dock stå fri från skuld när jag väljer mellan att skjuta hankatter med bollarna kvar eller fylla grannes postlåda med nyfödda kattungar.

Då jag bor lantligt så har jag några katter vissa är kastrerade andra käkar piller, sånt kostar pengar och ibland skiter det sig.

När vissa då ogenerat skiter i allt så är jag inte snålare än att jag kan bjuda på kostnaden av en kula eller hagelsvärm.

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Heij83
J JohanLun skrev:
Ni med hundar som tycker det är ok att ta katter av daga, om er hund smiter eller inte går i koppel när så är krav på - är det då ok att dräpa hundarna?

Förstår inte de som "hatar" djur av olika slag,Förstår inte de som "hatar" djur av olika slag. Tamkatter är någons husdjur, tycker det är tråkigt att så många vill dem illa.

Är det då att en stackars katt har slitit sig från sitt koppel och rymt så självklart skulle jag kunna hjälpa till att fånga den. Men 99,9% av katterna är bara utsläppta.

wildeside wildeside skrev:
Har två laikor med en enorm jaktinstinkt.
Har iof lärt dom att inte jaga tamboskap men med katter, kaniner och liknande små djur har jag inte lyckats lika bra med.
Orkar inte ta kampen att vakta en kattunge den första tiden för att den ska klara sig.
Får kanske bli en katt när jag blir gammal och skröplig och inte orkar rasta hundar längre, just nu är jag bara gammal:D
Jag har tyvärr blivit för gammal för att skaffa en valp igen.:worried:
Har tyvärr inte tiden som krävs för att uppfostra och umgås med en hund, och sedan är det så förbannat jobbigt den dagen man måste ta adjö av dom :cry:.
Jag har haft totalt 3st underbara hundar och det får räcka.
Det är inte riktigt samma jobb med vanliga katter och jag har haft tur med dom jag har ägt.
Dom har blivit 18-19år gamla och varit friska in på slutet , även att dom har gått ut och in som dom har känt för.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
J JohanLun skrev:

Tyvärr funkar det inte då katten snart torkar och glömmer bort att den ens blev nersprutad!

Sen är det oansvarigt att slösa på vattenresurserna.
Framför allt när det är bevattningsförbud då kan ju andra grannar se att man "tjyvvattnar"

J JohanLun skrev:

Japp. Jag har haft hundar som misskött sig av olika anledningar. Men det är jag som hundägare som fått ta konsekvensen, har också gått hem o hämtat bössan och avslutat hunden.

Lite som att knulla, är du inte mogen för konsekvenser, låt bli.

• Gilla
  • Arg
calibramicke och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Tror inte det är aktuellt med ett nytt förbud, det finns redan en lag för det.
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

wildeside
Hatar inga djur arter överhuvud taget.
Men det är stränga straff på att skjuta husse/Matte som inte efterlever lagen och har en omtanke om sin omgivning så att jag sliper bli lidande.
Skulle inte tveka att skjuta hund/katt eller va det må vara för djur som hotar att skada mej/familjen, mina djur eller egendom.
Är jägare så jag skjuter en del vilt varje jaktsäsong, äter hellre ett djur som levt fritt tills det en dag säger pang och den hamnar i min frys. än grisar/kycklingar kor som lever ett miserabelt liv och en dag kommer det en långtradare som dom stressas in, fraktas långa sträckor i trångt utrymme för att sedan stressas in i ett slakteri.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.