Heij83
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur mår folk?
Kan ju bara svara för mig. Jag mår toppen men avskyr lösspringande katter.

• Gilla
Aimeriyeli och 4 till
  • Laddar…
Då tycker jag att det är värre med hundar som skäller i tid och otid men bor man i ett villaområde så får man stå ut med att grannarna gör väsen av sig ibland, så även jag.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Lösa Talvaner borde däremot vara olagligt...
Din kommentar tillför inte så mkt

Heij83 Heij83 skrev:
Ja! Katter ställer till med mycket skit.
Vet dom som blivit av med alla småfåglar i trädgården efter att grannen skaffat katt.
Katter som skiter i andras rabatter och sandlådor.
Dessutom all detta tjat i alla samverkansgrupper:
-vem har sett min katt, den är bortsprungen.
-vems är denna påkörda katt?
mm. mm.

Det borde vara fri jakt på katter!
Den hör inte hemma i det vilda i Svensk natur!
Håll era katter inne, kopplade eller ge fan i att skaffa katt!

En som är jäkligt trött på lösspringande katter!
Det intressanta är verkligen att katter får göra vad de vill men ingen behöver ta ansvar hur många andra levande varelser gäller detta?

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att igelkottar är värre då de bajsar mitt på gräsmattan. Vem tar ansvar för det?

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Heij83
vav vav skrev:
Jag tycker att igelkottar är värre då de bajsar mitt på gräsmattan. Vem tar ansvar för det?
Då kan jag rekommendera ett litet staket som kommer hålla vår inhemska vilda igelkott borta från din gräsmatta

wildeside
Utekatten får röra sig fritt
- Riksdagen har tagit bort det ansvar som kattägare hade i tidigare lagstiftning. Det är upp till den som vill skydda sig att vidta de åtgärder som är möjliga, säger Torbjörn Göransson handläggare på Hälsoskyddsavdelningen, Göteborg kommun.

Det innebär alltså att den som störs av katter inne på sin tomt, själv måste skydda sig från katterna.

- Den som störs av kattens beteende måste själv freda sig, då katten har rätt att röra sig fritt. Det är ingen skillnad om det är en privat tomt eller en offentlig sandlåda, säger Daniela Mattisson.

Enligt Daniela gäller samma regler för samtliga kommuner i landet.

köpte hus ute på landet.
Pratade med grannen nån km bort om att dennes katter sprang på min tomt och pissa på trädgårdsdynor/möbler m.m.
Denna granna lärde mig vad reglerna säger, se ovan.
Och ja jag störs av katternas beteende fredar mej själv, helt enligt reglerna.
Min lösning på problemet.
Jag har två laikor som håller katter borta från tomten.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
oobum och 3 till
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Det intressanta är verkligen att katter får göra vad de vill men ingen behöver ta ansvar hur många andra levande varelser gäller detta?
Det gäller nog de flesta: Huggormar, vargar, vildsvin, mullvadar, rävar, grävlingar, råttor, möss, örnar, vråkar, glador...

• Gilla
Undeland
  • Laddar…
wildeside
Heij83 Heij83 skrev:
Freda sig. Är det ok att skjuta?
japp!
Klöser/biter dom efter mina hundar har jag rätt att skjuta för att freda mina hundar från att bli skadade.
Nu är det iof så att mina hundar tar dom innan jag hunnit skjuta, så problematiken finns inte just nu iaf.
Hundarna har satt fart på katterna ett antal gånger men dom har hunnit undan.
Katterna har lärt sig att hålla sig utanför min trädgård, av någon anledning:cool:

• Gilla
SueSue och 2 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
japp!
Klöser/biter dom efter mina hundar har jag rätt att skjuta för att freda mina hundar från att bli skadade.
Nu är det iof så att mina hundar tar dom innan jag hunnit skjuta, så problematiken finns inte just nu iaf.
Hundarna har satt fart på katterna ett antal gånger men dom har hunnit undan.
Katterna har lärt sig att hålla sig utanför min trädgård, av någon anledning:cool:
Precis så har jag löst det med min Vorsthe...hon håller katterna på rätt sida gränsen.
En pilsk hankatt fick precis visa hur bra den va på 100m jakthund, den räddades av elstängslet...

Jag passar på och miljötränar mina grannar med att då o då bränna av några bulor med den lille bygelrepetern. Då blir dom inte så nyfikna på vad som händer när det väl finns ohyra på min tomt.

• Haha
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Heij83 Heij83 skrev:
Vad har bilar med tråden att göra??
Dom kör över en massa katter till en del människors förtret, katten har antagligen all rätt att va på vägen enligt dom.
Bilarna borde köra av vägen för att freda katten.

• Haha
Heij83
  • Laddar…
wildeside
useless useless skrev:
Samma sak borde i så fall gälla varghatare, miljöaktivister, klimatförnekare, fordägare, och alla andra med en bestämd åsikt.
Då ligger jag skit till, äger en ford, är emot vargar i bebodda områden, är nog lite klimatförnekare och har ganska bestämda åsikter om mycke.

• Gilla
Fällebyggarn
  • Laddar…
Tänk om fler kunde försöka sätta sig in i andras situation....

• Gilla
twoody
  • Laddar…
wildeside
P-plats P-plats skrev:
Tänk om fler kunde försöka sätta sig in i andras situation....
Japp det vore bra.
Har kompisar som har katter, dom håller ordning på dom och byggt en stor kattbur ute där dom kan vara när dom vill.
Kommer ut genom en kattlucka som öppnas elektroniskt via ett chip i halsbandet.
Dom ogillar lösa katter som springer på deras tomt så när jag är där och fikar så vill dom att jag släpper ut mina hundar för att bli av med dom.
Har inget emot katter/hundar som inte springer omkring och pissar/skiter och förstör andras egendom.
Skulle kunna tänka mej att ha katt men har hundarna som inte riktigt kommer överens med katter.

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Japp det vore bra.
Har kompisar som har katter, dom håller ordning på dom och byggt en stor kattbur ute där dom kan vara när dom vill.
Kommer ut genom en kattlucka som öppnas elektroniskt via ett chip i halsbandet.
Dom ogillar lösa katter som springer på deras tomt så när jag är där och fikar så vill dom att jag släpper ut mina hundar för att bli av med dom.
Har inget emot katter/hundar som inte springer omkring och pissar/skiter och förstör andras egendom.
Skulle kunna tänka mej att ha katt men har hundarna som inte riktigt kommer överens med katter.
Vad har du för hundar ??
Om du skaffar en kattunge tror du inte dina hundar accepterar den då (med risk för att bli ihjälslickad )
Det brukar fungera bra mellan hund och katt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.