Jag har räknat på kostnaderna för el resp. pellets för min del, och kommit fram till följande:

Pellets 5,5 ton/år = ca 8 kubik= 0,65 SEK*25 000 kWh/år => ca 16 250 SEK/år
Till det kommer hushållsel 4 250 kWh/år = 0,85 SEK* 5 000 kWh => ca 4 250 SEK/år
TOTALT/ÅR = 20 500 SEK/år

El ca 30 000 kWh/år = 0,85 SEK*30 000 => 25 500 SEK/år

Förbrukningen är beräknad på normalvilla enligt Energimyndigheten.

Stämmer det här så tjänar jag bara in ungefär 5000/år, dvs och då skulle anläggningen inte betala av sig i brådrasket. Elanläggningen kräver inget somhelst underhåll, och det täcker både uppvärmning och hushållsel.
Kör jag dessutom med luft/luft-värmefläkten som komplement, sänker jag förmodligen elkostaderna ytterligare 20-25%.

Så frågorna är - har jag räknat någorlunda rätt? Vad motiverar genomsnittsvillan att konverteras från el- till pelletsuppvärmning?

D09
Kalmarkille skrev:
Jag har räknat på kostnaderna för el resp. pellets för min del, och kommit fram till följande:

Pellets 5,5 ton/år = ca 8 kubik= 0,65 SEK*25 000 kWh/år => ca 16 250 SEK/år
Till det kommer hushållsel 4 250 kWh/år = 0,85 SEK* 5 000 kWh => ca 4 250 SEK/år
TOTALT/ÅR = 20 500 SEK/år

El ca 30 000 kWh/år = 0,85 SEK*30 000 => 25 500 SEK/år

Förbrukningen är beräknad på normalvilla enligt Energimyndigheten.

Stämmer det här så tjänar jag bara in ungefär 5000/år, dvs och då skulle anläggningen inte betala av sig i brådrasket. Elanläggningen kräver inget somhelst underhåll, och det täcker både uppvärmning och hushållsel.
Kör jag dessutom med luft/luft-värmefläkten som komplement, sänker jag förmodligen elkostaderna ytterligare 20-25%.

Så frågorna är - har jag räknat någorlunda rätt? Vad motiverar genomsnittsvillan att konverteras från el- till pelletsuppvärmning?
Nätägaren tar väl även pris på kwh ?
25öre kw? Kan det bli runt 6000kr?

Samt att man kan säkra ner från t ex 20 till 16 A
Ca 1000kr / år

• Gilla
Jugend
  • Laddar…
@D09 - 0,85 SEK/kWh är totalpriset med nätavgift inräknad, hos Telinet som jag har som leverantör.

Var står 25 öre/kw och 6000 kr?

Hur menar du "säkra ner"? Räcker 16 A till elpatronen?

Jag tror du har räknat på alldeles för lågt elpris och dessutom glömt överföringsavgiften. Och Kalmar ligger väl i luftvärmepumpland? I ditt fall skulle jag antingen komplettera med en luft/luftvärmepump eller byta ut elpannan mot en luft/vattenvärmepump.

Utan att ha kollat några siffror så tror jag att en luft/vattenvärmepump skulle halvera din elräkning ungefär.

@pelpet -
Det elpriset stämmer https://www.elskling.se/elsklingar.php enligt jämförelse.

Jo jag har en luft/luftvärmepump också.
Problemet med luft/vatten-värmepump är att jag har luftburen värme i golven. Vet inte riktigt hur ett sådant system fungerar i hus från 1960, men det cirkulerar alltså varmluft under golven som uppvärmning. Inga radiatorer/element i hela huset.

Redigerat:
D09
Kalmarkille skrev:
@D09 - 0,85 SEK/kWh är totalpriset med nätavgift inräknad, hos Telinet som jag har som leverantör.

Var står 25 öre/kw och 6000 kr?

Hur menar du "säkra ner"? Räcker 16 A till elpatronen?
Har du räknat med nätavgifter etc så kan du stryka 6000

@D09 -

Nu är jag inte med...hur menar du att jag kan stryka 6 000 om jag räknat med nätavgifter?
Nätavgift är ju en kostnad som slås ut på kW-priset för att det ska bli rätt.

• Gilla
Bunker
  • Laddar…
D09
Kalmarkille skrev:
@D09 -

Nu är jag inte med...hur menar du att jag kan stryka 6 000 om jag räknat med nätavgifter?
Nätavgift är ju en kostnad som slås ut på kW-priset för att det ska bli rätt.
Jag menar att du kan stryka den merkostnad som jag trodde saknades

Dvs jag föreslog att räkna med 6000kr till, men eftersom du säger att nätavgifter etc redan är inräknat så behöver du inte det. :)

Kalmarkille skrev:
Problemet med luft/vatten-värmepump är att jag har luftburen värme i golven. Vet inte riktigt hur ett sådant system fungerar i hus från 1960, men det cirkulerar alltså varmluft under golven som uppvärmning. Inga radiatorer/element i hela huset.
Var har du tänkt koppla in pelletspannan då isåfall?

Med ett elpris som ligger 20 öre över priset för pellets så verkar det meningslöst att konvertera till pellets.

Med tanke på att du på något sätt cirkulerar varmluft i huset så kanske du kan titta på möjligheterna att gå över till en frånluftsvärmepump. Hur fungerar ditt värme- och ventilationssystem?

@D09 -

Okey, då är jag med : )

Men sammantaget så kan vi konstatera att besparingen inte är särskilt stor, och att bekvämligheten med eldrift känns ganska tungt vägande.

Det är inte så fasligt dyrt att driva en normalstor villa med el ändå, och min är dessutom enplans och på bara 100 kvadratmeter.

pelpet skrev:
Med ett elpris som ligger 20 öre över priset för pellets så verkar det meningslöst att konvertera till pellets.

Med tanke på att du på något sätt cirkulerar varmluft i huset så kanske du kan titta på möjligheterna att gå över till en frånluftsvärmepump. Hur fungerar ditt värme- och ventilationssystem?
- Ja jag undrar hur det fungerar i ett hus med självdragsventilation och luftburen golvvärme egentligen?
Jag har ju inga radiatorer/element i huset, men luften i kanalerna under golven måste väl värmas av vatten på något sätt ändå?

När jag nu kikar närmare på elpriset och vad som ingår i "allt inräknat" hos Telinet, ser jag att det inte finns med någon nätavgift där...väl? Eller heter det något annat kanske?

Spotpris
36,95
Påslag
-9,00
Volympåslag
1,20
Elcertifikatsavgift
3,50
Fasta avgifter
2,35
Miljöpåslag
0,00
Energiskatt
(exkl. moms)
29,30
Moms
+
16,08

ja73 skrev:
Var har du tänkt koppla in pelletspannan då isåfall?
- Där oljepannan är inkopplad just nu.

Du kanske har en sluten luftslinga och en elpatron som värmer luften?

Elöverföringsavgift heter den förbrukningsberonede avgiften till nätägaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.