danieldanieldaniel skrev:
Bullshit  billig skit som alphatool, red tool, best tool med mera är SKIT !!!!!!!!
Har köpt massa skit genom åren som jag blivit besviken på och kastat ganska fort så nu köper jag endast kvalite.

Hur många skruvar kan du dra innan den är slut t.ex,  jag har haft billig skit som som man inte fick göra annat än att ladda batterier på så det blev vänttid istället för att jobba.

Golvläggaren du pratade om kan inte lägga många kvm per dag  ;D
Hur som helst. Så använder mer än en yrkesman två eller fler batterier.
 
En BMW går också sönder och då kostar det fanken så mycket mer att reparera. Servicen är också mycket dyrare.
Om det är värt att prioritera på det sätte så är det upp till var och en.

Wester skrev:
En volvo 740 tar dig til jobbet men det gör BMW M5:an oxo. Vilken skulle du kört om du kunnde välja.
Vissa prioriterar, andra inte  ;)

Du hade sparat mer om du kört med skruvmejsel, bågfil och mossa från gräsmattan. ;D
 
man prioriterar olika. Jag har själv under min husrenovering använt mest budget verktyg. Och många av mina maskiner har fått mkt stryk och den enda som börjar ge upp är min lilla oscillerande slipmaskin. Brukar sällan köpa det absolut billigaste men äger nästan inga proffsverktyg. Bygger man normalt så duger dom billiga maskinerna bra.Men nu när jag börjat bygga en del möbler och sågat mellaminbelagda skivor så har jag så pass höga krav att presicionen inte räcker till i dom billiga maskinerna.
 
Bob_the_builder
Stefan_h skrev:
Nu är du ute o cyklar... Jag har en bruksbo billig maskin för visso... Men jag kan utan problem gipsa ett rum på 8 kvm utan att behöva ladda batteriet..
För lite skruv kanske...?  ::)

Jag kan med gott samvete (och med erfarenheten av ett helt husbygge i bagaget) säga att jag utan tvekan väljer dyra kvalitetsverktyg framför billiga hobbyverktyg. Jag hade när jag började bygga en mindre park bestånde av huvudsakligen ETC Tools. De verktygen är helt enkelt inte avsedda för mer frekvent bruk! Skruvdragaren (14.4V) klarar tex INTE att dra i skruvarna i golvspånskivorna. Inte ens i närheten. Cirkelsågen och sticksågen klarade INTE att såga rakt ens med hjälp av anhåll. Inte ens i närheten. Planslipens infästning av papperet var så rapplig att papperet lossnade hela tiden. Unt so weiter...

Jag tröttnade och sålde iväg hela rasket till en kille som var jättenöjd med att få sig en maskinpark för en spottstyver. Han skulle dock inte bygga ett hus utan behövde verktyg någon gång ibland. Med det behovet finns ingen anledning att köpa DeWalt eller blå Bosch.
 
Skall man vara riktigt ärlig så funkar det som så...att det inte är maskinen som sätter nivån det är klåparen bakom... Sen visst en kvalitetsmaskin har fördelar som...den håller 2 skruv...den håller oftast vad den lovar osv..Men en bra maskin gör inte någon till en bättre hantverkare utan bara effektivare då man slipper svära sig blodig för att den e kass:)
Personligen skulle jag köpa en bra maskin kontra en sämre/billigare om jag känner att den bättre ger mig något den billigare inte kan... Om jag då tex skall renovera ett par kvadrat här hemma säg små renoveringar då menar jag allt under 100 kvadrat eller 1000 timmar... Då är knappast kavaliteten på maskinen den avgörande faktorn då de flesta skitmaskiner brukar ha en livsländ på runt 100 timmar... En vägg tar i anspråk i skruvdragar tid ca 30 minuter/kvadrat meter... osv osv... Jag skulle då lägga pengarna på maskinarna som gör skillnaden... dvs en bra kap/ger...vattenpass....dragpasare en snickare utan dragpassare är illa... nu kostar den iofs ingenting... En hammare i världsklass...det finns ett par verktyg till men jag orkar inte rapa halva verktygslådan... Sen skall man lägga energi på att bygga in kvalitet varor och använda bra material till ytskiktet...Bygga in skit ger skit...Det e som med ljud...Skit in...skit ut..... enkelt...och solklart det är inte maskinen som styr det är skitet bakom...:)
 
Bob_the_builder
Visst är det så - en dålig hantverkare eller hemmapulare blir naturligtvis inte bättre av en dyr maskin. Dock så gäller ju det omvända - en såg som inte kan såga rakt gör det varken med en duktig "förare" eller med en klåpare.
 
Bob_the_builder skrev:
Visst är det så - en dålig hantverkare eller hemmapulare blir naturligtvis inte bättre av en dyr maskin. Dock så gäller ju det omvända - en såg som inte kan såga rakt gör det varken med en duktig "förare" eller med en klåpare.
Och en hemmapulare som inte kan såga rakt då? Han/hon kommer såga lika snett med dyr som billig såg!
 
Bob_the_builder
Nix, eftersom felkällan "de dåliga lagren i cirkelsågen" försvinner så blir det rimligtvis rakare snitt.

Och som jag sa i förra inlägget - hantverkaren eller hemmapularens förmåga förändras ju inte. Däremot, summan av förmåga och såg blir ju rimligtvis bättre?
 
Jag vill besvarar Byggare Bob med en liknelse.

Agda 85 år kör som en kratta med sin bílliga koreanska småbil. Skulle hon köpa en lamborgini eller en ferarri så kör hon ju inte bättre för det.

Summan av förmåga och verktygets kvalitet blir lika stor. Det är kostnden som blir högre.
 
Robert_Maria skrev:
Jag vill besvarar Byggare Bob med en liknelse.

Agda 85 år kör som en kratta med sin bílliga koreanska småbil. Skulle hon köpa en lamborgini eller en ferarri så kör hon ju inte bättre för det.

Summan av förmåga och verktygets kvalitet blir lika stor. Det är kostnden som blir högre.
Ok, en annan liknelse då:

Jag kan göra runt Nordslingan i Tyskland med

A. Min skoda fabia 101hk
B. Min Ford Transit, odubbade vinterdäck
C. Audi S4 Quattro 300hk

Vilket verktyg kommer jag sätta bäst tid i på den banan?

(och ni som är pålästa behöver inte kommentera att en tjej kört en transit på 8.xx tid vilket jag inte ens klarar med S4an, hon har inte kört så fort med MIN transit :cool:)
 
Hur snabbt du kommer runt med de olika fordonen beror ju på hur bra/dålig du är på att köra bil på det "gröna helvetet". Är du bra kommer du märka av vissa fordons begränsningar är du dålig kör du av banan med alla tre.
 
Robert_Maria skrev:
Hur snabbt du kommer runt med de olika fordonen beror ju på hur bra/dålig du är på att köra bil på det "gröna helvetet". Är du bra kommer du märka av vissa fordons begränsningar är du dålig kör du av banan med alla tre.
Min förmåga att köra bil är relativt konstant. Givet mina kunskaper inom bilkörning är min tes att jag kommer göra fortare (och säkrare) med det fordon som håller högre kvalitet och är bättre lämpat för ändamålet, nämligen Audin i detta fall.

På samma sätt kommer jag få ett bättre resultat om jag sågar fanerade hyllplan med en Festo+styrskena än om jag gör det med en Bruksbo för 120spänn..

:cool:
 
Du pratar om dig i synnerhet. Jag pratar om klåpare i allmänhet. ;)

Tar vi den genomsnittliga klåparen (inom bilkörning) kommer han inte märka någon begränsning även med den sämsta bilen. Samma sak gällandes sågning eftersom det är handen det är fel på, inte verktyget.

 
Tycker denna liknelse mellan bilar och verktyg inte alls är rättvisande.

Att använda ett verktyg och få ett resultat av en viss kvalitet är ett hantverk, medans bilkörning inte är det. (Kommer nog få comments om det men står ändå fast vid det)

Som yrkessnickare så vet jag att det är skillnad på maskin och maskin. Visst kan det med en hel del skicklighet och en väldig massa tur få samma resultat med en billig som en dyr maskin.
Inbilla er inte nu att jag disssar alla billiga maskiner och säger att dessa är skräp, nej det finns billiga och vettiga maskiner, men överlag är priset en bra visare av kvalitet. Att maskinerna kan säljas billiga beror oftast på sänkt kvalitet, sämre precision och material i lager, motorer, osv. osv. Detta medför (oftast) sänkt precision. Och inte att förglömma en omskakande upplevelse att använda maskinen, vibrationer m.m. som är direkt skadliga för oss användare då dessa maskiner inte är testade eller liknande, det finns dte inte pengar till.

Kan ta ett litet exempel....

Eftersom man hört mycket om dessa billiga maskiner, man har läst flashiga reklamblad och fått spydiga fraser från kompisar...
"Du jag köpte en cirkelsåg på rusta för 199kronor, vilket fynd"
Jag kände helt enkelt att jag var tvungen att testa.

Sagt och gjort, en bruksbo cirkel för 199 kronor inhandlades och ställdes på prov mot en Festool TS55 för 4000, alltså 20 gånger dyrare. De båda sågarna var på pappret ganska likvärdiga, samma effekt, osv. (Kan tillägga att TS55:an då redan var använd flera gånger dagligen i ett och ett halvt år)

Moment 1 Klyva en 2" regel
Inte direkt Festoolens hemmaplan, men på med anhållet och full gas, Resultatet blev som en barnrumpa, lent som hyvlat och spikrakt
Bruksbon då? Jo för det första så är anhållet väldigt klent, pressar man på det så antingen böjer det sig eller lossnar ur sitt fästa. Snittet blev ändå hyffsat, som råsågat på brädgårn, absolut inte bättre. Men det gällde mer att hålla tungan rätt i mun än att förlita sig på anhållet, inte lätt att såga med precision där.


Moment 2 Golvspån
Tänkte såga några snitt i en golvspån för att se resultatet, som många säkert vet så är inte spån det allra snällaste mot klingan, men är den av bra kvalité så skall det gå bra.
Festool med skena och bruksbo med anhåll.
Sågade ett par 600mm remsor med vardera, och hade jag bara haft tillgång till bruksbon så hade jag lungt investerat i en fogsvans istället, den ger betydligt bättre snitt, och faktiskt rakare.
Festoolen behöver jag knappt komentera, han bara följde sin skena, rakt och fint, helt splitterfritt.
3:e eller 4:e remsan med bruksbon så kände man att klingan inte riktigt var som den borde, den hade slöats rejält, och det efter endast 4-5meter sågning!

Moment 3 FINALEN Bänkskiva i ek
Hade en spillbit bänkskiva och kunde inte låta bli att sätta bruksbons "krafter" i den. den var sen innan sågad av festoon så hade en referenskant. Upp med en alu-profil och trycka in bruksbos plastiga knapp, ljudet är inte vackert, är så man undrar när(när, inte om) den skall vibrera sönder. Börjar såga lungt och försiktigt i skivan och kommer väl 100mm in i skivan då det börjar lukta bränt. Det va den bruksbon, kass klinga och bränd motor.


Vet inte om någon är sugen på att göra en analys på denna test? Själv tycker jag den talar sitt klara språk, det är skillnad på billigt ch dyrt!

Oj det blev mycket text, hoppas ni inte somnat

/Andreas - I vetenskapens namn
 
Jag har tre argument till varför jag skaffar kvalitetsverktyg:

1) Jag är intresserad av maskiner och att jobba med dem
2) Jag har råd
3) Jag har i bästa fall 16 timmar per vecka att renovera på huset. Då finns det inte tid till grejor som krånglar och måste justeras eller bytas ut. Det skall fanimej fungera och bli rätt! Dessutom skall det gå fort.

För övrigt kan jag rekommendera bygglitteratur från The Taunton Press, och då speciellt deras serie "Build like a pro" För att punkt tre ovan skall uppfyllas räcker det inte med att ha bra maskiner. Man måste kunna yrkesmannens trick och genvägar också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.