Jag ser det så här, jag köper dyra verktyg för att jag gillar riktiga grejjer.
Jag ser mina inköp av verktyg som investeringar som ska hålla under hela min livstid och eftersom jag förmodligen bara behöver köpa den en gång så får den kosta.

Eftersom jag inge gillar att anlita fackfolk utom när det absolut är nödvändigt så unnar jag mig själv att ha riktiga grejjor. Det är ju bara att inse att resultatet blir bättre med rätt och bra vertyg. Det finns ju en anledning till att ett verktyg kostar 10ggr mer än ett annat.
 
Robert_Maria skrev:
Elof tänk lite själv. Vi pratar verktyg INTE råvaror. Sågningen blir inte bättre av att du köper kvalitetsvirke..... Vi pratar verktyg.

Jag lämnade in tre knivar på slipning och betalade en femtilapp. Tre knivar som ursprungligen kommer från IKEA. Jag fick en ordentlig egg lagd och nu är det bara att bryna på före varje användande, precis som man SKA GÖRA MED ALLA KNIVAR.

Inser du inte att dina argument börjar ta slut när du gliiiiiiider över från att prata om verktyg till att prata om råvaror?

Vi kan vara överrens om att vi inte är överrens. Köp du dina blåa, gula eller gröna verktyg så köper jag vad jag vill. Ska vi se vem som har mest pengar över till kvalitetshavregryn sedan? ;)
Jag kan ge mig faan på att du bara har IKEA möbler hemma oxå :cool: :cool:
 
datpsu skrev:
Jag kan ge mig faan på att du bara har IKEA möbler hemma oxå :cool: :cool:
Inte mer än en soffa och ett datorbord. Resten har jag antigen byggt själv eller köpt någon annanstans.

Du har INGA IKEA möbler, lampor eller något från IKEA hemma va? ;)
 
När det gäller verktyg med egg så är det just grundkvaliten som avgör resultatet. Jag själv är amatör men min svåger bygger kyrkorglar. Han köper de verktyg som ger han rätt kvalite när han t.ex. bildhugger eller bygger orgelpipor. Det är alltid din egen kunskap av att hantera verktyg utifrån det material som du använder som avgör resultatet. Han brukar säga till mig att "en duktig hantverkare åtsadkommer underverk med enkla verktyg, men en amatör kan med avancerade verktyg åstadkomma ett hyfsat resultat"

/anders
 
Bob_the_builder
AndersS skrev:
"en duktig hantverkare åtsadkommer underverk med enkla verktyg, men en amatör kan med avancerade verktyg åstadkomma ett hyfsat resultat"
Fast återigen - det är inte det som är frågan, utan vilket resultat du eller jag, med den färdighetsnivå vi har, åstadkommer med ett lågpris- respektive ett kvalitetsverktyg.
 
Robert_Maria skrev:
Inser du inte att dina argument börjar ta slut när du gliiiiiiider över från att prata om verktyg till att prata om råvaror?
borde inte tjata vidare, har aldrig sagt att alla måste köpa såkallade kvalitetsverktyg eller inte... är upp till var och en

vad jag emotsätter mig är att man kan få för sig att det inte är skillnad på verktyg och verktyg

köpte en kellen handsåg förra sommaren, skulle såga ytterst lite med den, men tänkte... what the heck... jag använder 90grader som mätning också... sanningen låg nånstans runt 87grader tyvärr (den dög till att såga snö i vinter med)

men du får vad du betalar för... och ja, jag har ikea knivar i köket (var jag en glad kock eller gillade att hålla på i köket skulle jag nog inte köpa knivar på ikea, men antar att du kan gå in på en tråd om hur dumma alla kockar är som köper dyra knivar istället för ikea's också)

(edit) att jämföra med en kniv är också urbota korkat då det är handtaget som kan jämföras med en maskin... bladet är att jämföra med en klinga, och där köper jag också bara kvalitet då en usel klinga gör din dyra maskin oanvändbar efter 30 minuters drift)

:-X
 
Men... om det resonemanget om att allt är likvärdigt skulle vara rätt så är du mer än välkommen att försöka slipa borr ifrån de olka prisgrupperna *ler*
Likaså kan jag visa dig svarvstål och bildhuggarjärn som slår allt som t o m CI-Fall kan ta fram. Eller tror du att du kan ta fram den eggen som jag har på min svarvmejsel från Robert Sorby på ett Biltema svarvstål?

Råvaran har betydelse och HSS från en bra tillverkare är det enda som fungerar i en del fall. Och nej, HM fungerar inte vid skärsvarvning i trä *ler*

De som sen vill ha rakbladsskärpa kan titta lite på Tormek men det är klart att det är ju ett verktyg osv *s*

/Kent som undrar varför en del diskuterar här
 
Snickarboden skrev:
Men... om det resonemanget om att allt är likvärdigt skulle vara rätt så är du mer än välkommen att försöka slipa borr ifrån de olka prisgrupperna *ler*
Likaså kan jag visa dig svarvstål och bildhuggarjärn som slår allt som t o m CI-Fall kan ta fram. Eller tror du att du kan ta fram den eggen som jag har på min svarvmejsel från Robert Sorby på ett Biltema svarvstål?

Råvaran har betydelse och HSS från en bra tillverkare är det enda som fungerar i en del fall. Och nej, HM fungerar inte vid skärsvarvning i trä *ler*

De som sen vill ha rakbladsskärpa kan titta lite på Tormek men det är klart att det är ju ett verktyg osv *s*

/Kent som undrar varför en del diskuterar här


Hej Kent,

Lite OT, men den "riktiga diskussionen" är ändå så tråkig... Vad är skillnaderna i egenskaper på exempelvis stämjärn, svarvstål, sågklingor osv om de är i HM respektive HSS? HM tänker jag på betongborr och HSS på vanliga borr för metall...eller?

//Daniel

 
varför kör vi inte trabant eller lada dom har en motor och fyra hjul+ ratt.Man få säkert
4-5st mot en volvo eller saab.Det handlar om kvalite och säkerhet, bra lager metallderev som inte haverera under drift,det skulle inte vara så roligt om sågklingan
stack iväg. Varför står det aldrig hur mycke Nm en billig skruvdragare klarar det
står på märkes maskinernas produktblad .
 
I nya råd o rön har dom testat skruvdragare...

Sladdlösa, laddningsbara borrmaskiner/skruvdragare räknas numera som en av hemmafixarens bästa vänner och finns i alla prisklasser. Vi har testat sju som kostar mellan 200 och 3000 kronor.

De billiga duger utmärkt för hemmabruk, men för finesser som höga varvtal och extra batterier krävs de dyrare modellerna. Den billigaste visade sig vara ett bra köp då den orkade skruva fast fler skruvar per laddning än många av de dyrare konkurrenterna.

Kampen var jämn ifråga om uthållighet, men de två dyraste maskinerna var överlägsna på många andra områden. Bland annat genom att det medföljer ett reservbatteri till de maskinerna. Det har fördelen att man kan arbeta vidare samtidigt även om ett av batterierna står på laddning.

Testets näst billigaste skruvdragare utmärkte sig genom att dess laddare var näst snabbast i testet och stänger av sig när batteriet är fullmatat. Ingen av lågprismaskinerna kunde dock prestera högre varvtal, vilket är nödvändigt för effektiv borrning i hårdare material som metall.

Testade modeller
Black & Decker KC 14GTKH
Bosch GSR 12VE-2 Prof
Bruksbo Powertools
Co Tech
DeWalt DC 756
Fixit
Skil 2301
 
Och bara för att spä på hur inkomplett testen var så står det inget om dom har bra vrid vid låga varv eller hur konsekvent vridmomentbegränsaren är eller hur bra maskinen fysiskt håller (kvalitet på plast) eller ...

Sen var det lite ojuste mot Bosch att ta med tungviktaren VE-2 när standardmodellen fortfarande hade presterat tillräckligt bra i gänget, VE-2 är bra mycket tyngre och klumpigare än standardmodellen. Dessutom är standardmodellen mycket billigare.

Råd och Röns 'tester' ser jag mer som en lätt marknadsöversikt, inget test direkt.
 
...och för er som tröttnat på att läsa den här debatten....

...motsvarande tråd finns på utsidan.se där det debatteras tält.
I samma nummer av Råd och rön som skruvdragartesten finns ett tälttest. Det visade sig att dyra kvalitetsmärket Hilleberg kom utanför pallen ;D

Sååå, för er som tröttnat på att läsa om DeWalt vs Bruksbo:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=37444
 
Daniel>Om vi tar borr först så borde de alla vara i HSS dvs snabbstål men så är inte fallet. Kolla vid slipning, blir det små kulor spm gnistrar så är det snabbstål, annars kolstål.

För svarvning så passar HSS bäst för mig, det blir en rakbladsegg som skär medan hårdmetallskär mest används vid skrapsvarvning. Vanligt kolstål går att skärpa men de tappar skärpan så fort så de blir nästan oanvändbara om man kör i hårdare träslag.

Exakt vad som skiljer mellan olika stålkvaliteter o s v får man slå upp men kanske även lita på tillverkarna, de större aktörerna har oftast bra kvaliteter där. Där finns t ex nån anledning till att pris på borr kan skilja enormt och att verkstadsindustrin inte köper borr som är gjorda i kina *ler*

/Kent
 
mattiase skrev:
...och för er som tröttnat på att läsa den här debatten....

...motsvarande tråd finns på utsidan.se där det debatteras tält.
I samma nummer av Råd och rön som skruvdragartesten finns ett tälttest. Det visade sig att dyra kvalitetsmärket Hilleberg kom utanför pallen ;D

Sååå, för er som tröttnat på att läsa om DeWalt vs Bruksbo:

[länk]
Håller de fortfarande på med samma debatter på Utsidan?

För några år sedan var det Hilleberg vs Fjällräven vs bensinmackstält eller
Kvalitetsknivar (Fällkniven F1) vs moraknivar eller
Fodrade membrankängor (Meindl) vs Ofodrade utan membran (Lundhags)

Tyvärr börjar även de flesta debatter här på forumet bli alltför bekanta...


 
mattiasp skrev:
Tyvärr börjar även de flesta debatter här på forumet bli alltför bekanta...

Ha! Än har de långt kvar på det här forumet!
Tråden på utsidan.se är 19 sidor lång! Den här trådens 3 sidor är ju löjliga i jämförelse :)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.