vår Atmos DC40 är också blå ;)
gaia

här kommer bilden.

• DSC00351.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fint! :D
Brukar du växla mellan serie oxh paralellkoppling?
Hade du koppar eller järnrör?

Jag har använt 28mm kopparrör till allt mellan pannan och tankarna, till värme och vatten in i huset har jag använt 22mm kopparrör.
Jag har inte hunnit köra så mycket med seriekopplat, jag satte in anläggningen i April så det var bara några veckor i början som jag körde i serie eftersom det bara går att göra när man behöver värme i huset. Men det fungerade fint det lilla jag testade.
Denna vintern som kommer skall jag testa riktigt vilket som är bäst. ;)

Håkan skrev:
Har du kollat vad keramiken kostar till de olika pannorna? Till Vedex 3000 kostar ny keramik 2245 Kr.
Är detta komplett då? Allt inne i pannan och den där baljan?

Hitade denna bilden. Kan man koppla på radiatorkretsen på den ledningen som går från pannan till tanken? Jag hade tänktr att koppla som det röda. Ladda längt upp och ta ut en egen ledning lite längre ned till elementen

standardgn3.th.jpg

Det går utmärkt, och sätter du radiatoruttaget strax under vv-utgången så finns det alltid lite vv kvar.

Och laddar du från pannan till samma radiatoruttag så får du värme till elementena så fort pannan börjar ladda (som apersson har gjort, det verkar smart tycker jag)

Håkan
Var har du kopplat på ditt expansionskärl?
Kan man be att få två uutag på toppen. Ett för att ladda och ett för kärlet?
Jg har nog tänkt att satsa på en värmeväxlare om ingen tycker det är jätte dumt.
Laddar jag då på toppen nästa uttag till vv och stax under till elemnten?

Hocke skrev:
Och laddar du från pannan till samma radiatoruttag så får du värme till elementena så fort pannan börjar ladda (som apersson har gjort, det verkar smart tycker jag)
Hittat inte det inlägget... :-[

apersson850 skrev:
I mitt fall så laddar jag tankarna på sidan, inte i toppen, på grund av lite begränsad takhöjd. Det gör att laddröret till tankarna går ihop med framledningsröret till shunten. Därav följer att så snart Laddomaten öppnar, vilket tar knappt en halvtimme, om pannan är kall när jag börjar elda, får jag upp värme på elementen.

Laddar man i toppen ska det heta vattnet tryckas ner en bit, innan det kommer ut i framledningen, om vi nu fortfarande antar att man tar elementvärmen på sidan. Det går att ta ut hetvattnet i toppen också, om man har plats, men det betyder att om det är kallt, så finns det inte varmvatten heller. Med min lösning har jag varmvatten ett tag efter det att jag kört slut på det varma vattnet till elementen.
Tidigare i tråden

Tack!
Men inte samma rör utan i samma höjd i tanken då?

Jo, sätt ett T-rör på tanken, ena sidan går till pannan och den andra till shunten

Jag har ju tre tankar vid sidan om varandra, parallellkopplade. Shunten är ansluten mellan de två första tankarna, räknat från pannan, då.
Det syns ganska bra på den här bilden, då den är tagen innan det isolerades. Kabeln till elpatronen hänger också bara på snedden här. Bilden är tagen bara någon dag efter det att anläggningen togs i drift.

Expansionen har jag förresten ansluten till laddningens returrör, mellan tankarna och pannan. Då är det inte så varmt vatten som man trycker ut i expansionskärlet, som ju inte är isolerat. Det går att ana det anslutningsröret också på bilden. Det kommer underifrån och går sen ut över expansionskärlet, som alltså är den saken som liknar en sjökrigsmina, till höger i bilden.

Mina tre tankar är alla på 750 liter. Den första innehåller varmvatten- och solslingor samt elpatron. De andra är bara vattenbehållare. När det är halvdant med sol stänger jag till första tanken, så att den värme som fixas i den inte läcker över till de andra tankarna. Om jag eldar på sommaren, för bättre källarklimat, har jag öppet till alla tre när jag eldar. Sen stänger jag mellan första och de andra tankarna, så att jag sparar varmvattnet i första tanken. Till de andra två öppnar jag till självcirkulationsslingan i källaren. Då får jag värme = torrare i källaren, utan att skicka upp onödig värme i resten av huset och har ändå varmvattnet kvar.

Lite pyssel är det, men det går ganska bra att ställa in så att det blir som jag vill ha det, i olika situationer.

• Shunt_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske ska skippa en hel tank på 3m3 och ta en på 2,5m3 och en på 500l med slingor io.
Sen är det vad som behövs beställas. Laddomat och tryckkärl. Men sen? Behövs ett antal vetniler och andra saker väl?Järn eller koppar rör? En prisfråga kanske?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.