Jag tycker du ska ha en enda tank, det ger minst förluster och du slipper fundera på om du ska ha serie eller parallell kopplat ;). Sen om du vill ha slingor eller TVA är ju bara en smaksak (slingor är väl lite billigare). Om du väljer slingor nu så kan du använda dom till solvärme sedan om du får för dig att skaffa det, då köper du bara en TVA till vv.
 
Med slingor räcker det väl med 40[sup]o[/sup] i tanken och med en TVA 60[sup]o[/sup]. Men skulle tanken vara kall tar det väl en stund innan man får varmvatten än om man skulle ha en liten först. Och hur många solpaneler behövs för att värma upp 3m3?
 
gådeberg skrev:
Är detta komplett då? Allt inne i pannan och den där baljan?
Priset var på all keramik, inte baljan.
 
Ska man ha en stor tank och solvärme, vill det i alla fall till att man har möjlighet att mata in solvärmen på olika nivåer, samt en tillräckligt slug styrning till detta. Annars blir det för drygt och "fesljummet". Det är ju inte varje dag som solen strålar från klockan 05 till 21.
Med en mindre tank, som jag har det, räcker det med några timmars solsken för att det ska pigga upp temperaturen i tanken. Sen går det en eller två dagar till, utan att jag behöver göra något åt det. Med lite tur hinner solen skina igen, under den tiden.

Annars är det rätt i princip, färre tankar ger mindre förluster. För min del behöver jag snarare mer förluster för att hålla ett trevligt källarklimat, men det är ju olika i olika hus.
 
gådeberg skrev:
Håkan
Var har du kopplat på ditt expansionskärl?
Kan man be att få två uutag på toppen. Ett för att ladda och ett för kärlet?
Jg har nog tänkt att satsa på en värmeväxlare om ingen tycker det är jätte dumt.
Laddar jag då på toppen nästa uttag till vv och stax under till elemnten?
Röret till mitt exp är det på bilden som går upp till taket, jag har ett öppet kärl på vinden.
 
Om jag har en 3m3 tank och kopplar på både TVA och elementröret på samma där jag laddar. Får jag då varmvatten så fort jag tänt och pannan kommit upp i temp och jag har varmvatten till tempen gått ner till ca 60[sup]o[/sup]?
 
Det beror på, om du sätter TVA mellan pannan och shunten så blir det nog så, då "stjäl" TVA hetvattnet före shunten men du får ingen värme till elementen om du tappar vv. sätter du shunten före TVA:n så är det beroende på hur mycket värme det shuntas ur kontra hur mycket pannan ger
 
Hur känns detta? Nåt som fattas? Har ju tänkt att komplettera med endel från den lokala järnhandlen. Kanske lite dyrare men dom har en anställd som varit rörmockare och han har lovat att hjälpa till lite.

listauy9.jpg
 
Vad har du idag?
Annars behövs en cirk.pump och 1-2 elpatroner SYR ventil, en par pipor kopparrör och klämkopplingar (rör och kopplingar är mycket billigare på rinkaby än lokalt!!!)

Säkerhetsventil ingår i exp.kärlets pris.

Sen spelar det ingen roll hur mycket man beställer, alltid har man glömt någonting ;)

Edit:
Blandningsventilen bör nog bytas mot en termisk typ 6086, eftersom tanktempen kan variera vid vedeldning och då måste blandningsventilen anpassa sig till rådande temp vilket inte en statisk ventil kan.
Jag är inte riktigt säker på att det är så :-[, så jag skulle uppskatta lite info om detta
 
Hocke skrev:
Vad har du idag?
Annars behövs en cirk.pump och 1-2 elpatroner SYR ventil, en par pipor kopparrör och klämkopplingar (rör och kopplingar är mycket billigare på rinkaby än lokalt!!!)

Säkerhetsventil ingår i exp.kärlets pris.

Sen spelar det ingen roll hur mycket man beställer, alltid har man glömt någonting ;)

Edit:
Blandningsventilen bör nog bytas mot en termisk typ 6086, eftersom tanktempen kan variera vid vedeldning och då måste blandningsventilen anpassa sig till rådande temp vilket inte en statisk ventil kan.
Jag är inte riktigt säker på att det är så :-[, så jag skulle uppskatta lite info om detta
Cirk pumpen har jag. Är det syrventilen som kopplas in till kylslingar?
Jo visst blir det dyrare men hjälpen man kan få där värderar jag endel. Plus att köper jag lite mer där blir det ju mer rabatt än vad jag har nu. Så om det fattas en ventil får jag beställa från Rinkaby och vänta ett tag eller åka till järnaffären och har jag då handlat lite där innan behöver jag ju inte betala full pris
 
gådeberg skrev:
Är det syrventilen som kopplas in till kylslingar?
Ja, det finns två olika beroende på om du har kommunalt eller eget vatten
 
lista2jg6.jpg
Verkar detta bättre? Som en första beställning :)
 
Det kommer du en bra bit med.
Beställer du tanken från husqvarna eller?
 
Hocke skrev:
Det kommer du en bra bit med.
Beställer du tanken från husqvarna eller?
Jajjamen. Den är redan beställd! Blev en 2500l sen. 3m3 tanken var lite för hög.
Blev med två vv slingor med.
17´och då fanns det lite till att pruta på när man hämtade den :D
 
Då kan du gå ner till ett 300L tryckkärl.
Liten fråga: Vad ska du med alla kulventilerna till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.