Bra att ha saker! Farsan skulle ha några med
 
;D
det får man aldrig för lite av!
 
Nu är bara frågan vad man ska ha för rör. Koppar eller järn, och sen dimensionen.
Har funderat på 1.1/4" mellan panna oh tank och sen får man väl försöka pussla ihop det med dom gamla rören
 
Håkan skrev:
Självklart är det så att om man lägger 120000 eller mer på en vedanläggning så kan man få det väldigt effektivt och bra. Men om man skall låna pengarna på banken så tror jag inte att det lönar sig jämnfört med en billig men ändå ok anläggning på 60000.
Dom extra 60000 blir det ju en hel del att betala på, bara räntan på pengarna är ju en ca 2500-3000 spänn/år. Skall man betala av den på 10 år så blir det ju totalt 8500-9000 spänn mer per år än en billigare anläggning.
Frågan är ju om man vill fixa till 3m2 ved extra per år eller betala 9000kr mer per år till banken.
Det är bara att välja.
Blev hela anläggningen 60000:- för att pannan är 9000:- dyrare... ::)
 
2an skrev:
Blev hela anläggningen 60000:- för att pannan är 9000:- dyrare... ::)
Du förstod nog vad jag menade.
Om du köper den bästa effekivaste pannan (60-65Kw) och den bäst ack (typ 100 mm pur 2x1500L) och låter en firma fixa all installation så skulle det nog kunna kosta ca 120000Kr.

Om du köper en billigare panna och billigare ack (typ tanksvats 45mm pur 1500L) och installerar allt själv så kan man komma undan med ca 60000Kr.
 
Sid 6 längst ner är som jag menar, tanken ska vara mellan shunt och panna
 
Ok, det var så du menade.
 
Sen kan man ju undra vad man ska prioritera? Är man hemma så kan man ju elda för att få varmvatten. Och är man borta så är det ju trevligt om huset får så mycket värme som möjligt. ;)

En annan sak med ritningen. Den alternativa placeringen av expansion är att föredra då man slipper att ångan behöver bubbla genom tankarna vid ett ev. kok. Man ansluter då ett klent (10mm) rör mellan tanktopparna och ett T-rör på expansionsledningen för att få automatisk avluftning av tankarna.

Varje luftventil är ett misslyckande! Har sett anläggningar där det är motfall mellan tank och panna! Vid minsta ångbubbla stannar cirkulationen mellan panna och tank och sen kokar det rejält. Och den dumme rörmokaren trodde att en avluftning skulle lösa problemet...

På tal om luft, lägg märke till att shunten ansluts med T-kopplingens påstick nedåt. Just för att inte skicka upp luft i elementkretsen i onödan.
 
Ska man sätta shunten såhär då eller hänger jag inte med?  :-?
Sen denhär vakumventilen man ska ha till varvattnet. Vad gör den för nytta?


shuntzb2.jpg

Panna
Tank
Radiator
 
shunten ska anslutas till tank, framledning till radiatorerna och radiatorreturen.
En shunt värmer alltså på returen med så mycket vatten som behövs för att uppnå rätt framledningstemperatur till radiatorerna (framledningstemperaturen bestäms av thermomaticens innegivare/central)
http://www.esbe.se/nav4880/?prodid=1559
Kolla under installationsanvisningar (Det som ser som en panna ska vara acktanken)

Sen finns det även bivalenta shuntar som är bar om man vill tömma pannan på hetvatten efter eldning eller plocka ut värme ur tanken på olika nivåer
http://www.esbe.se/nav4880/?prodid=1564

 
Matss skrev:
På tal om luft, lägg märke till att shunten ansluts med T-kopplingens påstick nedåt. Just för att inte skicka upp luft i elementkretsen i onödan.
Det är detta jag menar är ska man vända på den så att radiator ledningen inte går rakt upp? Kan man vända på den 90[sup]o[/sup]?
 
T-stycket och shunten är olika delar.
 
Aha då fattar jag inte alls :D
Vad är T-stycket då? T-kopplingen man sätter på tanken där man laddar och skickar iväg vattnet till elementen?
 
Titta på bilden på Håkans inlägg #121

Där den gröna termomaticen sitter är shunten, om du följer röret till vänster förbi böjen och upp så har du ett T-stycke.
I ditt fall skulle detta T-stycke sitta direkt på tanken och den andra ledningen gå till pannan.
Inte så lätt att förklara med ord :-?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.