19 556 läst · 309 svar
20k läst
309 svar
Lite smått panik
Min shunt sitter med inloppet neråt, returen in från sidan och utloppet uppåt. Passade bra i källaren.
Inkopplingen är mycket lik sidan 6 i instruktionen till laddomaten. Jag har ingen hopkoppling av tanktopparna, då jag har slutet expansionskärl, så det är ingen vits att skicka luften dit. Istället sitter det avluftningsventiler på toppen av tankarna.
Mitt expansionskärl är anslutet till bottnen på tanken, i returröret till pannan. Lite svalare vatten där. Expansionskärlet är inte isolerat.
Röret från pannan ligger nästan vågrätt till tankarna. Det lutar en aning upp mot tanken. På väg till tanken finns ett avstick till elementet som går på självcirkulation i källaren. Där samlas luften som bildas i början, efter installationen. Ganska bra, för det gör inte så mycket om det är dålig effekt på det elementet ibland. Dessutom är det lätt att lufta. Det är ju bara till att släppa direkt på betonggolvet. Uppe i de vanliga elementen blir det ingen luft, mer än första dagarna.
Resten av luften har jag släppt ut genom tanktopparna.
Det finns luftning på en hög punkt på fram- och returledning i källaren också (det gick inte att komma fram med rören utan den "pucklen"). Men där blir det aldrig någonting. Det fångas i "fällorna", alltså källarelementet och tanktopparna.
Lite gurgel kan det bli i Laddomaten, om pannan varit ordentligt varm, men det brukar försvinna av sig självt.
Inkopplingen är mycket lik sidan 6 i instruktionen till laddomaten. Jag har ingen hopkoppling av tanktopparna, då jag har slutet expansionskärl, så det är ingen vits att skicka luften dit. Istället sitter det avluftningsventiler på toppen av tankarna.
Mitt expansionskärl är anslutet till bottnen på tanken, i returröret till pannan. Lite svalare vatten där. Expansionskärlet är inte isolerat.
Röret från pannan ligger nästan vågrätt till tankarna. Det lutar en aning upp mot tanken. På väg till tanken finns ett avstick till elementet som går på självcirkulation i källaren. Där samlas luften som bildas i början, efter installationen. Ganska bra, för det gör inte så mycket om det är dålig effekt på det elementet ibland. Dessutom är det lätt att lufta. Det är ju bara till att släppa direkt på betonggolvet. Uppe i de vanliga elementen blir det ingen luft, mer än första dagarna.
Resten av luften har jag släppt ut genom tanktopparna.
Det finns luftning på en hög punkt på fram- och returledning i källaren också (det gick inte att komma fram med rören utan den "pucklen"). Men där blir det aldrig någonting. Det fångas i "fällorna", alltså källarelementet och tanktopparna.
Lite gurgel kan det bli i Laddomaten, om pannan varit ordentligt varm, men det brukar försvinna av sig självt.
Det stämmer nog. Min panna är stämplad 35 kW, men jag har läst i tester att den kan ge över 40 kW stundtals, om man har bra ved. När den går som ilsknast har min Laddomat 21 problem att hinna pumpa bort all värmen, trots 35 mm rör.
Om man nu monterar sitt slutna expansionskärl på returen från acken för att expandera kallt vatten istället, Skall man sätta auto.avluftare på varje tank i toppen ifall det skulle koka så att ånga?, skall kunna avluftas?
mvh
Jonas
mvh
Jonas
Tanken kokar inte. Det är pannan som kokar. Om den gör det lär trycket stiga radikalt, och då öppnar säkerhetsventilen. Den bör sitta nära pannan, så att det går lätt att blåsa ut ångan, om det nu skulle bli så tokigt.
På tankarna anser jag att det räcker bra med manuella avluftare. Det blir en del i början, men sen blir det inte mycket luft, så det hinner du släppa ut själv, även om du bara kollar några gånger om året.
På tankarna anser jag att det räcker bra med manuella avluftare. Det blir en del i början, men sen blir det inte mycket luft, så det hinner du släppa ut själv, även om du bara kollar några gånger om året.
Som jag fattat det ska man ha en säkerhets ventil både på pannan och sen en till expansionskärlet om man kopplar det i botten på tanken. Dels för att ångerna måste gå ut vid pannan och sen om det sitter en kulventil på väg till kärlet var det tvunget att det skulle sitta en vid pannan med
Ja, vad pannan måste den ju sitta. Men varför en vid expansionen dessutom? Det spelar väl ingen roll om du tar vattnet vid bottnen av tanken, bara det finns en förbindelse, som inte går att stänga av, till säkerhetsventilen?
Jag kör med lin, tycker det är överlägset. då kan man vrida krökar/ T-stycken fram och tillbaka utan att det läcker. gängtejpen går sönder så fort du vrider moturs.
Det går ju inga mängder men en 0,5kg linblåna på rinkaby kostar ju bara 56kr sen bör du också ha lite linolja för att "fukta" linet när du virar det på gängan.
Det går ju inga mängder men en 0,5kg linblåna på rinkaby kostar ju bara 56kr sen bör du också ha lite linolja för att "fukta" linet när du virar det på gängan.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer